پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۸۴۴۶
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۱
پژوهشگران فرانسوی در بررسی جدید خود دریافتند که هورمون‌درمانی، عوارض جانبی طولانی‌تر ی نسبت به شیمی‌درمانی دارد و می‌تواند بر کیفیت زندگی بیماران اثر منفی بگذارد.

شعارسال: پژوهشگران فرانسوی در بررسی جدید خود، اثر هورمون‌درمانی و شیمی‌درمانی را بر کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان مورد بررسی قرار دادند.

برخلاف تصور رایج ، هورمون درمانی که روش بسیار موثری در درمان سرطان پستان است، می‌تواند کیفیت زندگی بیماران به ویژه در بیمارانی که دوره یائسگی را پشت سر گذاشته‌اند، بیشتر و برای زمان طولانی‌تری کاهش دهد.

با توجه به عوارض هورمون‌درمانی، نیاز به ارائه درمان‌ برای زنانی که واکنش شدیدی نسبت به داروهای ضد هورمونی نشان می‌دهند و شناسایی کسانی که شاید راهبردهای درمانی برای آنها موثر باشد، موضوع مهمی به شمار می‌رود.

تحلیل‌های ما نشان می‌دهند که عوارض درمان‌های ضد هورمونی در کیفیت زندگی زنان، کمتر از شیمی‌درمانی نیست. نتایج پژوهش حاکی از این است که عوارض این روش درمانی تا دو سال بعد باقی می‌مانند؛ در حالی که اثر شیمی‌درمانی نسبت به هورمون‌درمانی زودگذر است.

پژوهشگران در این پروژه، کیفیت زندگی 4262 بیمار مبتلا به سرطان پستان را در زمان تشخیص و یک تا دو سال پس از آن مورد بررسی قرار دادند. درمان ابتدایی این بیماران، جراحی بود و سپس با شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی و یا هر دو روش، مورد معالجه قرار گرفتند.

بین 75 تا 80 درصد از این بیماران، هورمون‌درمانی را به مدت حداقل پنج سال پشت سر گذاشتند و کیفیت زندگی آنها با استفاده از ابزاری که کیفیت عمومی زندگی را بررسی می‌کرد، مورد ارزیابی قرار گرفت.

دو سال پس از تشخیص، وخامتی کلی در کیفیت زندگی در همه بیماران مورد مطالعه، مشاهده شد. میزان این وخامت، در بیمارانی که هورمون‌درمانی را پشت سر گذاشته بودند، به خصوص پس از یائسگی، بیشتر بود اما شیمی‌درمانی، اثر بیشتری بر کیفیت زندگی بیمارانی داشت که در دوره یائسگی نبودند.

دکتر "اینس واز لوئیس" (Inès Vaz-Luis)، متخصص سرطان پستان و سرپرست این پژوهش گفت: این موضوع بسیار مهم است که ما در آینده بتوانیم پیش‌بینی کنیم چه بیمارانی قرار است نشانه‌های وخیم‌تری به هورمون‌درمانی نشان دهند تا مراقب آنها باشیم.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار: 19مهر1398 ، کدخبر: 98071914195: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین