پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۰۳۸۲
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹
از بین رفتن نما و منظر و تغییر کاربری سواحل در این سال‌ها از جمله دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم قشم بوده است که در جدیدترین مورد، طرحی موسوم به ساماندهی ساحل جزایر ناز سبب شده که مردم قشم در کنار واکنش‌ها و اعتراضات مجازی، به صورت فیزیکی نیز دست به تشکیل زنجیره انسانی برای به گوش رساندن اعتراض خود در این مورد باشند.

شعارسال: تعدادی از مردم قشم برای بیان نگرانی خود دست به تشکیل زنجیره انسانی در ساحل جزایر ناز زدند.

 به دلیل برخی از عملکرد‌های ناپایدار کننده سواحل و اکوسیستم موجود، همواره بیم از چالش‌زا بودن طرح‌های ساماندهی و توسعه‌ای در بین مردم و دوست‌داران آب و خاک در این جزیره وجود دارد.

از بین رفتن نما و منظر و تغییر کاربری سواحل در این سال‌ها از جمله دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم قشم بوده است که در جدیدترین مورد، طرحی موسوم به ساماندهی ساحل جزایر ناز سبب شده که مردم قشم در کنار واکنش‌ها و اعتراضات مجازی، به صورت فیزیکی نیز دست به تشکیل زنجیره انسانی برای به گوش رساندن اعتراض خود در این مورد باشند.

داود اسلامی دهیار روستای ریگو که روستا‌های مجاور ساحل ناز به شمار می‌رود، با اشاره به دلایل تشکیل این زنجیره انسانی گفت: آن گونه که مطلع شده‌ایم مردم ریگو به دلیل اعتراض به خصوصی‌سازی و احتمال محدودسازی دسترسی مردم به سواحل این اقدام را انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه باید از مسئولان پرسید که چرا مردم به طرح‌های توسعه‌ای و یا آن گونه که خود ساماندهی می‌مانند بدبین هستند، افزود: در حال حاضر نیز می‌توان نقاط ساحلی زیادی را در قشم نام برد که به دلیل خصوصی‌سازی، راه دسترسی عموم به دریا و ساحل بسته شده است.

این مسئول با بیان اینکه در حکومت جمهوری اسلامی سال‌ها و تلاش‌های زیادی برای آزاد‌سازی سواحل صرف و تاکنون موفقیت‌های زیادی نیز در شهر‌های ساحلی به دست آمد است، اضافه کرد: متاسفانه در قشم مشاهده می‌شود، سواحلی که مردم سابقا از آن به صورت مجانی استفاده می‌کرد‌ه‌اند در پی خصوصی‌سازی یا بسته می‌شوند یا استفاده از آن‌ها مشمول پرداخت هزینه پرداخت می‌شود.

وی همچنین به طرح پلاژ بانوان در ساحل مجاور روستای ریگو و انسداد ساحل به طول قابل توجه اشاره و افزود: در قسمتی که در حوزه گردشگری و محیط زیستی به نام صخره لاک‌پشت‌ها به ثبت رسیده اقدام به اجرای این پروژه کرده‌اند و نکته جالب‌تر اینکه برای این پروژه در قالب پلاژ اختصاصی بانوان، کاربری اقامتی اختصاصی بانوان نیز تعریف شده که با قوانین جمهوری اسلامی در تضاد است چرا که تاکنون ما در کشور یک چنین کاربری توامان نداشته‌ایم.

اسلامی اضافه کرد: از طرفی دو ارتفاع کوه‌مانند به محوطه ساحلی که به اسم صخره لاک‌پشت‌ها شناخته می‌شود و اکنون برای پلاژ در نظر گرفته‌اند، مشرف است که این امر نیز از نظر عرفی دارای مشکل است و مشخص نیست چطور به این قسمت مجوز پلاژ و مکان اقامتی ویژه بانوان را داده‌اند.

سواحل جنوبی جزیره قشم که جزایر ناز در این قسمت قرار دارد از جمله بکرترین و زیباترین سواحل کشور به شمار می‌رود، اما در سال‌های اخیر اجرای پروژه‌های تولیدی، صنعتی و ... به این سواحل آسیب جدی رسانیده است.

سواحل جزایر ناز به خودی خود به‌طور طبیعی از جاذبه‌های بالایی در جذب گردشگر برخوردار است.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری تحلیلی تابناک ،تاریخ انتشار: مهر1398،کدخبر:931450 ،www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین