پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۱۴۰۱
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸
افزایش طعم و بوی آب شهر سنندج در یک سال و نیم گذشته موجب اعتراض شهروندان به این موضوع شده است اما همچنان سلامت آب مورد تایید دستگاه های ذیربط است.

شعارسال: افزایش طعم و بوی آب شهر سنندج در یک سال و نیم گذشته موجب اعتراض شهروندان به این موضوع شده است اما همچنان سلامت آب مورد تایید دستگاه های ذیربط است.

آب شرب استان کردستان به ویژه شهر سنندج در یک سال گذشته با تغییراتی از لحاظ کیفیت روبه رو بوده و باعث بوجود آمدن طعم و بویی خاص در آن شده است.

این موضوع در این مدت صدای مردم را از طریق فضای مجازی در آورد و بارها از طریق رسانه ها پیگیری شده و حتی در آخرین پیگیری ها منجر به واکنش رئیس مجمع نمایندگان استان و نماینده بیجار در خصوص به میان کشیدن بحث استیضاح وزیر نیرو و برکناری مدیر عامل آب و فاضلاب شهری استان کردستان شد.

هرچند علوم پزشکی کردستان نیز بارها در مصاحبه های مختلف وضعیت آب شرب سنندج را سالم اعلام کردند اما به کاهش کیفیت آب این شهرستان نیز اذعان داشتند؛ موضوعی که خود شرکت آب و فاضلاب شهری استان کردستان نیز بارها آن را اعلام کرده است.

موضوع تغییر طعم و بوی آب شرب سنندج باعث شده است بارها رسانه ها از روند تصفیه آب این شهرستان بازدید کنند که در آخرین مورد آن صبح روز پنج شنبه دوم آبان ماه سال جاری خبرنگاران رسانه های جمعی استان کردستان از تصفیه خانه شماره یک و دو شهر سنندج بازدید کردند و از نزدیک روند تصفیه آب شهر سنندج را مشاهده کردند.

محمد حسین محمدی در این بازدید در جمع خبرنگاران گفت: بارها از طریق رسانه ها این موضوع اعلام شد که آب شرب شهر سنندج از لحاظ کیفیت مشکلی ندارد اما متاسفانه برخی از کانال های فضای مجازی به این موضوع دامن می زنند و باعث حساس شدن مردم در این رابطه شده اند.


مدیرعامل شرکب آبفا استان کردستان با بیان اینکه جابجایی لایه‌های آب سد از دلایل تغییر در طعم و بوی آب است، عنوان کرد: مغذی شدن آب سد وحدت سنندج دلیل بوجود آمدن طعم و بو در آب شرب این شهر است؛ این موضوع در سالیان گذشته نیز وجود داشت اما به دلیل بارش های اخیر و ورود موادی همچون فضولات حیوانی، فاضلاب و کود شیمیایی روستا های بالا دست سد این مهم افزایش داشته است.

محمدی در پاسخ به سوال خبرنگار برنا در خصوص اینکه آیا افزایش طعم و بوی آب شرب شهر سنندج ارتباطی به تحریم های اخیر آمریکا مبنی بر عدم واردات برخی مواد دارد یا خیر گفت: تصفیه خانه سنندج پیش از تحریم های آمریکا بر ایران تجهیز و به اندازه کافی وسایل و قطعات آن نیز خریداری شد و این شرکت مواد مصرفی تصفیه خانه را نیز از داخل تهیه می کند و تحریم ها هیچ دخالتی در این موضوع ندارند.

او با اشاره به اینکه از بین بردن کامل طعم و بوی آب غیر ممکن است، اضافه کرد: این شرکت برای کم شدن این تغییرات اقدام به انجام عمل اکسیداسیون و خرید موادی از جمله کربن فعال کرد که هزینه های بسیار بالایی نیز دارد اما در واقع این مواد تنها بوی نامطبوع آب را تا 70 درصد کاهش می دهد به طور کامل از بین نخواهد برد.


مدیرعامل شرکت آبفای شهری کردستان با بیان اینکه شبکه توزیع سنندج امسال تاکنون دو بار شستشو داده شده است، اظهار داشت: با این وجود مردم همچنان طعم و بو را در آب حس می کنند و به همین دلیل به استفاده ها از برخی چشمه ها و آب قنات ها روی آورده اند که این آب نیز ممکن است از نظر ظاهر شفاف باشد اما استفاده از آن پیشنهاد نمی شود و مردم باید مراقب باشند.

خانواده ما نیز از این آب استفاده می کنند

آریان عاملی مسئول تصفیه خانه شهر سنندج نیز در این بازدید گفت: سلامت مردم خط قرمز ما است و مردم این اطمینان خاطر را داشته باشند که آب شهر سنندج از نظر سلامت هیچ مشکلی ندارد.


او افزود: خانواده و فرزندان ما نیز جزو همین مردم هستند و از این آب استفاده می کنند و اگر غیر از این بود هیچ تعارفی با هیچ شخص و ارگانی نداشتیم و ناسالم بودن آب را گزارش می دادیم.

عاملی گفت: شرکت آب و فاضلاب شهری استان کردستان تنها متولی این موضوع نیست و باید دیگر دستگاه های همکار مانند محیط زیست، جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه ای و آبفار نیز دست به دست هم دهند تا از ورود فضولات حیوانی، کودشیمیایی و فاضلاب روستاها به سد جلوگیری شود تا جلبک و مواد میکروبی در آب رشد نکنند و همواره برای جوان نگه داشتن و حفظ سد قشلاق گام برداشت.

مسئول تصفیه خانه آب سنندج با بیان اینکه هیچگونه سم یا فلز سنگین در آب خام و تصفیه شده سنندج وجود ندارد، افزود: امسال دو بار ۴۵ هزار مترمکعب از مخازن تصفیه‌خانه سنندج شستشو داده شده است.

او اظهار داشت: کارکنان شرکت آب و فاضلاب شهری استان کردستان و تصفیه خانه شهر سنندج به صورت شبانه روزی در حال بررسی وضعیت و تصفیه آب هستند.

عاملی سیستم این تصفیه خانه باید در روز یک بار شستشو داده شوند که در شرایط کنونی سه بار در روز شستشو داده می شود.

در این بازدید خبرنگاران اقدام به نوشیدن آب تصفیه شده کردند؛ هرچند برخی از آنان همچنان به وجود طعم و بو نامطبوع آب اقرار کردند اما برخی دیگر از آنان نیز این طعم و بو را حس نکردند و این نشان می دهند افزایش واکنش ها نسبت ها به این موضوع باعث حساس شدن حس بویایی و چشایی مردم شده است و منجر به واکنش پس از نوشیدن آب می شود.


سلامت آب سنندج بالاتر از میزان استاندارد است

فرزام بیدار پور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در گفت و گو تلفنی با خبرنگار برنا در خصوص میزان مراجعه بیماران به بیمارستان ها بر اثر مسمومیت آبی، گفت: در شش ماه نخست سال و حتی سال گذشته در حوزه شهری کسی به دلیل مسمومیت آبی به بیمارستان های سنندج مراجعه نکرده است.


او افزود: تنها مراجعات بر اثر مسمومیت آبی در حوزه روستایی اتفاق افتاده است و دلیل آن نیز مصرف آب آلوده و دارای میکروب بوده است.

بیدار پور با اشاره به اینکه آب شهر سنندج از نظر سالم بودن بالاتر از میزان استاندارد نیز است، گفت: مشکلاتی دست به دست هم داده اند تا امروز این طعم و بو در آب حس شود و رفع این مهم نیازمند تخصیص اعتبارات برای ترمیم شبکه توزیع آب و جوان سازی سد سنندج است.

بررسی ها و پژوهش های میدانی نشان می دهد بوجود آمدن طعم و بوی نامطبوع در آب نه تنها در سنندج و ایران بلکه در برخی کشور های جهان نیز رخ می دهد اما این افزایش در طعم و بوی آب در دو سال گذشته به این موضوع اشاره می کند که مردم و برخی دستگاه ها در حفظ و کنترل محیط زیست کوشا نبوده اند و این باعث بوجود آمدن تغییراتی در این راستا شده است.

ورود فاضلاب روستاها، شیرابه زباله ها، چرای حیوانات و ورود فضولات آنان به داخل آب سد و رودخانه های منتهی به آن از جمله مواردی است که در این سالها باعث مغذی شدن آب و افزایش رشد جلبک و مواد میکروبی در آب سد شده است و امروز این طعم و بو در آب حس می شود.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا ،تاریخ انتشار:3 آیان 1398،کدخبر: 916185،www.borna.news

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین