پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۲۶۸۷
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۷
مشکل جوشش فاضلاب در خیابان‌های کلانشهر اهواز معضلی قدیمی است که در روز‌های اخیر خون اهوازی‌ها را به جوش آورده و باعث آزار مردم شده.

شعارسال: داشتن شهری پاکیزه و امکانات مطلوب و به‌دور از مشکلات، حق مسلم هر شهروندی است که با همت شهرداری، محیط‌زیست، منابع طبیعی، آب و فاضلاب، و البته همکاری شهروندان میسر می‌شود.

 

این روز‌ها جوشش فاضلاب در خیابان‌های مناطق مختلف کلانشهر اهواز، سبب آلودگی محیط‌زیست و به خطر انداختن سلامت انسان‌ها شده است.

فاضلابی که می‌توانند منشأ بسیاری از بیماری‌ها باشد، در خیابان‌ها ریشه دوانده و چهره‌ای زشت و ناپسند به خیابان‌ها داده است؛ ناگفته نماند که بوی نامطبوع آن نیز شامه هر شهروندی را می‌آزارد.

اما از آن‌جا که این قصه سر دراز دارد و همچون کلافی سردرگم گریبان خیابان‌های مختلف سطح اهواز را گرفته است، مسئولان کم‌کاری و بی‌فکری خود را به گردن مسئول دیگری می‌اندازند و دست بر گوش‌ها گذاشته‌اند تا صدای اعتراض شهروندان را نشوند و چشمان خود را بسته‌اند تا وانمود کنند که موضوع مهمی نیست و مشکلی نمی‌بینند.

اما این موضوع به‌حدی حساس شد که نگاه ویژه مقام معظم رهبری را به خود جلب کرد و دستورات لازم برای رسیدگی به این بحران صادر شد؛ پای دادستانی به میان آمد و در مناطق درگیر با این بحران حاضر شدند.

اعتراضات و مطالبات به‌حق مردم، پای ما را به خیابان‌های این کلانشهر کشاند تا از نزدیک حرفایشان را بشنویم و شاهد خاطر آزرده آن‌ها از شرایط موجود باشیم.

مسئولان رسیدگی نمی‌کنند

بانوی خانه‌داری که برای خرید روزانه در خیابان‌های درگیر مشکل فاضلاب تردد می‌کند، گفت: من برای انجام خرید روزانه مجبورم در خیابان‌ها تردد کنم، ولی راهی برای عبور از خیابان نیست. کودکی سه‌ساله دارم که به‌دلیل آلودگی آب‌های جاری در خیابان و ویروس‌ و میکروب‌های موجود در آب بیمار شده است و چند ماه است که با اسهال و استفراغ دست به گریبان است.

او افزود: کسی به مشکل ما رسیدگی نمی‌کند؛ به شهرداری، اداره آب‌وفاضلاب هم مراجعه کرده‌ایم؛ ولی نتیجه‌ای ندارد. ما هم که در این مناطق زندگی می‌کنیم، انسانیم و حق زندگی در رفاه و آسایش داریم.

این بانوی اهوازی ادامه داد: چندین سال است که با این مشکل مواجه هستیم، اما هیچ‌کدام از مسئولان اهمیتی نمی‌دهند؛ ضمن این‌که آب لوله‌کشی و آب شرب هم سالم نیست و بوی نامطبوعی دارد و رنگ آن کدر است.

کسی صدای ما را نمی‌شنود

یکی دیگر از شهروندان اهوازی ساکن در خیابان‌های آغشته به فاضلاب گفت: در طول هفته ما با مشکل بالازدگی فاضلاب مواجهیم و مرتب به شرکت فاضلاب اطلاع می‌دهیم، اما اصلاً پیگیری نمی‌شود.

او اظهار کرد: گاهی روز‌ها سطح آب بالا می‌آید و حتی وارد حیاط خانه‌ها نیز می‌شود. ما از نظر بهداشت دچار مشکلات جدی هستیم، اما هیچ‌کس صدای ما را نمی‌شنود، می‌گویند پمپ خراب است و باید تعمیر شود، لذا از مسئولان خواستار رفع این مشکل چندساله هستیم.

پسر نوجوانی که ساکن یکی از این مناطق بود، گفت: همیشه خیابانمان به‌خاطر بالازدگی فاضلاب کثیف است؛ عبور کردن از خیابان‌ها سخت است و برای رفتن به مدرسه مشکل داریم.

او افزود: نمی‌توانیم در خیابان بازی کنیم؛ چراکه همیشه دچار آبگرفتگی است. وقتی می‌خواهیم از خیابان عبور کنیم؛ آب به لباسهایمان می‌پاشد و کثیف می‌شویم.

این نوجوان بیان کرد: از مسئولان می‌خواهیم به مشکل ما رسیدگی کنند و اقداماتی انجام دهند تا مشکل فاضلاب در خیابان‌ها پایان یابد و به‌راحتی بتوانیم زندگی کنیم.

بیماری‌های عفونی و آلرژی و مشکلات ریوی، هدیه شوم فاضلاب برای ساکنان

بانوی خانه‌داری که از شرایط موجود گلایه داشت، نیز گفت: چهار ماه است که فاضلاب بالا آمده است. او افزود: هزینه‌هایی پرداخت کردیم و شهرداری هم تعمیرات انجام داد، اما روز از نو روزی از نو و مجدد آب بالا آمد و همچنان مشکل داریم.

این بانوی اهوازی تصریح کرد: بیش‌تر خانوار‌های ساکن در این مناطق و خیابان‌ها بیمار شده‌اند و با بیمار‌های عفونی و ویروسی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. بروز آلرژی و مشکلات ریوی تنها هدیه شوم فاضلاب‌ها در خیابان‌های اهواز برای ماست.

به‌منظور بررسی این مشکل و اقدامات انجام‌شده و در دست اقدام برای رفع آن به‌سراغ مدیرعامل آبفای اهواز و استاندار خوزستان رفتیم و علت بروز این مشکلات و مدت زمان لازم برای رفع آن را جویا شدیم.

احداث ۲ تصفیه خانه فاضلاب در اهواز

بهنام مریدی، مدیرعامل جدید آبفای اهواز، درخصوص وضعیت فاضلاب این کلانشهر گفت: اعتبارات اختصاص‌یافته به تعویض، تعمیر یا ترمیم شبکه فاضلاب اهواز به اندازه‌ای نبوده که بتوان به‌طور مشکل موجود را به‌طور کامل و اساسی رفع کرد.

او افزود: احداث دو واحد تصفیه‌خانه فاضلاب در اهواز از برنامه شرکت آب و فاضلاب این کلانشهر بوده که یکی از این واحد‌ها در شرق اهواز احداث شده و دیگری تصفیه‌خانه کوچکی در غرب اهواز است که با تلاش تمامی دستگاه‌های مربوطه، خوشبختانه با تأمین فاینانس حل شد و در منطقه چنیبه درحال احداث است.

مشکل فاضلاب یک‌شبه به‌وجود نیامده است

مریدی اظهار داشت: مشکل فاضلاب اهواز یک‌شبه به‌وجود نیامده است که یک‌شبه هم بتوان آن را رفع کرد. درصورتی‌که اعتبار لازم تأمین شود، همه کلکتور‌های تعویض می‌شود.

به‌گفته مدیرعامل آبفای اهواز، از مجموع کلکتور‌های اهواز تنها ۴۳ درصد آن‌ها اجرا شده‌اند و درصورتی‌که اعتبارات لازم تأمین شود، با کار و تلاش شبانه‌روزی حداقل پنج تا شش سال زمان می‌برد تا مشکل فاضلاب به‌طور کامل و اساسی رفع شود.

صحبت‌های مدیرعامل شرکت آبفا اهواز خبر از این داد که رفع مشکل فاضلاب در گروی تأمین اعتبار و تلاش شبانه‌روزی است و درصورتی‌که این دو مورد تأمین شود، این کلاف سردرگم با دستان مسئولان استانی و کشوری باز خواهد شد.

آب‌وفاضلاب، مهم‌ترین مشکل کلانشهر اهواز

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، نیز دراین‌باره گفت: از ابتدای پذیرش مسئولیتم در سمت استاندار، مهم‌ترین مشکل این کلانشهر را آب‌وفاضلاب عنوان کردم.

او اظهار داشت: رفع این مشکل جزو مصوبات ۱۵ مهرماه سال ۹۶ بود و پیگیری این موضوع از همان زمان آغاز شد و دولت این مشکل و راهکار‌های رفع آن را به‌طور جدی دنبال کرد. همچنین اخیراً مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری به سازمان برنامه و بودجه کشور دستوراتی داده‌اند.

شریعتی ادامه داد: برای رفع نسبی مشکلات فاضلاب، چندین اقدام موثر انجام شده و چندین اقدام دیگر نیز همچنان ناتمام مانده است.

نماینده عالی دولت در استان خوزستان تکمیل و بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز را ازجمله اقدامات مفید و مهم در این زمینه عنوان و تصریح کرد: اما متأسفانه همزمان که عملیات احداث این تصفیه‌خانه آغاز شده بود، کلکتور‌هایی که باید فاضلاب را جمع‌آوری کنند و به تصفیه‌خانه انتقال دهند، انجام نشده است.

استاندار خوزستان ادامه داد: این تصفیه‌خانه در شرق اهواز با ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب افتتاح شد، اما ۲۰ هزار مترمکعب فاضلاب وارد آن می‌شد.

اختصاص ۴۶۰ میلیون تومان از ماده ۵۶ قانون بودجه

او افزود: برای کلکتور‌های مذکور، با سازمان برنامه و بودجه کشور مذاکراتی انجام شد و ۴۶۰ میلیارد تومان از ماده ۵۶ در قانون بودجه، یعنی ظرفیت‌هایی که در خانه بودجه وجود دارد، اختصاص یابد، به این صورت که ممکن است دولت اعتبار نداشته باشد که هزینه موردنیاز برای یک پروژه را به‌صورت نقد واریز کند؛ اما با استفاده از ظرفیت‌های موجود می‌توان کار را پیش برد و دولت تضمین بازپرداخت این هزینه‌ها را می‌دهد.

این مقام مسئول با بیان این‌که ظرفیت ماده ۵۶ در قانون بودجه مثل فاینانس داخلی است، بیان داشت: مجوز برای انجام این عملیات با استفاده از ظرفیت ماده ۵۶ صادر شد و این مجوز را به شرکت آب‌وفاضلاب اهواز دادیم و به‌رغم گذشت بیش از یک سال و نیم، تاکنون این شرکت نتوانسته آن را عملی کند و درحال‌حاضر با فشار‌ها و پیگیری‌ها از سوی ما مسأله کلکتور‌ها درحال عملی شدن است.

یک طرح ضربتی در شرق اهواز درحال اجراست

غلامرضا شریعتی اظهار کرد: کار‌های کلی با استانداری و کار‌های جزئی و تعیین پیمان‌کار با شرکت آب‌وفاضلاب اهواز است؛ درعین‌حال اقدامات مربوط به کلکتور‌های چندین سال طول می‌کشد، به همین سبب طرح ضربتی از سوی کارشناسان پیش‌بینی شده که درحال‌حاضر در دست اجراست.

او اذعان داشت: براساس این طرح ضربتی، آبفای اهواز قول داده تا سه ماه آینده ظرفیت فاضلابی را که به تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز وارد می‌شود، به بیش از ۸۵ هزار مترمکعب در ثانیه و تا اردیبهشت سال ۹۹، به ۱۰۰ هزار مترمکعب بر ثانیه برساند.

شریعتی در ادامه گفت: براساس این طرح ضربتی، انتقال فاضلاب مناطق شکاره و اسلام‌آباد هم به این تصفیه‌خانه اضافه شوند.

استاندار خوزستان طرح اصلی و مادر را مسأله کلکتور‌ها عنوان کرد و افزود: این طرح عمری بوده و تا 60 سال جوابگوی فاضلاب کلانشهر اهواز است.

او اظهار داشت: در غرب اهواز به‌رغم تحریم‌های و مشکلات اقتصادی، توانستیم فاینانس تصفیه‌خانه فاضلاب غرب را دریافت کنیم، کشور چین برای مشارکت در این طرح موافقت کرد؛ پیمان‌کار این عملیات تعیین شده و درحال نهایی کردن عملیات این طرح هستیم و تا دو ماه آینده عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد و امیدواریم ظرف سه سال این تصفیه‌خانه احداث شود.

خروج فاضلاب در اهواز با ایستگاه‌های پمپاژ

شریعتی بیان کرد: اهواز کاملاً مسطح و خروج فاضلاب با ایستگاه‌های پمپاژ امکان‌پذیر است و برنده مزایده طرح ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب هم با حدود ۴۰ میلیون یورو مشخص شده که پیگیر رفع فاینانس آن هستیم.

به‌گفته این مقام مسئول، اگر مشکل فاینانس حل شود، عمده عملیات‌های فاضلاب اهواز تا سه تا چهار سال آینده انجام خواهد شد.

شریعتی تصریح کرد: درحال‌حاضر نگران ایستگاه‌های پمپاژ هستیم، زیرا مشکل تصفیه‌خانه غرب حل شده و عملیات اجرایی آن به‌زودی آغاز می‌شود.

اصلاح همزمان خطوط فرعی قدیمی و ریزشی

استاندار خوزستان درخصوص سایر خطوط فاضلاب در کلانشهر اهواز گفت: خطوط قدیمی زیادی وجود دارد که قدیمی و ریزشی هستند و به بروز مشکلاتی منجر می‌شوند که در مرحله بعد قابل‌رسیدگی هستند، اگرچه اصلاح همزمان آن‌ها نیز درحال انجام است.

او درخصوص وضعیت کنونی و روان بودن فاضلاب در خیابان‌های کلانشهر اهواز تصریح کرد: ظرف سه ماه آینده فاضلاب شرق جمع‌آوری خواهد شد؛ اما مقداری از فاضلاب غرب اهواز به تصفیه‌خانه قدیمی در چنبیه منتقل می‌شود؛ اگرچه ظرفیت این تصفیه‌خانه محدود و حدود ۳۰ مترمکعب بر ثانیه است و بیش از این توان تصفیه فاضلاب را ندارد.

شریعتی بیان داشت: تا زمانی که تصفیه‌خانه جدید احداث و وارد مدار نشود، مشکل به‌طور کلی حل نخواهد شد؛ ضمن این‌که اقداماتی نظیر تأمین و تحویل اعتبار به‌میزان دومیلیارد تومان به آبفای اهواز برای کارگزاری دریچه‌های یک‌طرفه است که زمانی که آب رودخانه بالا می‌آید، فاضلاب برگشت نداشته باشد و امکان پمپاژ یک‌طرفه ایجاد شود.

به‌گفته نماینده عالی دولت در استان خوزستان، لایروبی‌ها درحال انجام است و اقدامات لازم برای دفع آب‌های سطحی در ۳۰ نقطه اهواز از چندین ماه پیش آغاز شده و تاکنون ۱۷ عملیات به اتمام رسیده و ۱۳ منطقه باقی‌مانده در دست اقدام است که در روز‌های آتی باید به اتمام برسد.

این مقام مسئول ادامه داد: ۲۰۰ پمپ سوخته دفع فاضلاب داشتیم که درحال‌حاضر ۱۲۰ دستگاه از این پمپ‌ها در آبفای اهواز درحال تعمیر است؛ ضمن این‌که این سازمان موظف به تهیه تعدادی دستگاه پمپاژ جدید شده و باید ۸۰ دستگاه باقی‌مانده را تعمیر و به‌سرعت نصب کند.

مطالبات و اعتراضات به‌حق اهوازی‌ها و البته توضیحات مسئولان مربوطه را با هم خواندیم؛ امیدواریم حرف‌ها در حد حرف نماند و به‌طور جدی اقدامات تشریح‌شده به پیشرفت ادامه دهند و به سرانجام برسند و شاهد خوش‌قولی مسئولان و عملی شدن حرف‌ها باشیم؛ چراکه این شرایط اسفناک زیبنده کلانشهری همچون اهواز نیست که یکی از شاهرگ‌های حیاتی کشور است.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 11آبان1398، کدخبر: 77696، sabzineh.org

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین