شعار سال: محمد حمیدیمقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به تازگی در گفتوگویی درباره دلیل شکلگیری این طرح گفته است: «پس از آنکه در سال 98 حمایت از فیلمهای سینمایی تجربی به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سپرده شد، با مطالبههای بسیار و رجوع افراد با فیلمنامههای متعدد مواجه شدیم و در چرخهای قرار گرفتیم که تعیین عنوان فیلم تجربی دشوار بود؛ لذا این سؤال مطرح شد که چگونه باید تشخیص داد که فیلمی تجربی است؟»
او با اشاره به بررسی طرحهای ارائه شده در شورای تخصصی ویژهای که برای فیلمهای تجربی در نظر گرفته شده بود، توضیح داده است: ما در نهایت تنها از پنج فیلم میتوانستیم حمایت کنیم و این در برابر درخواستهای سینماگران اندک بود. ضمن اینکه برخی فیلمنامهها در قالب فیلم تجربی نمیگنجید، بلکه طرحی خلاق و هنری بود که فیلمسازها توقع دریافت بودجهای اندک برای شروع یا ادامه پروژه خود داشتند. در این زمینه بحثهای متعددی شکل گرفت و دکتر انتظامی ریاست سازمان سینمایی با توجه به بازخوردهایی که دریافت کرده بود، مبدع یک پکیج شد؛ به این شکل که مرکز بتواند براساس افقهای خود از 10 فیلم خلاق حمایت کند تا به سرانجام برسند.
به گفته حمیدیمقدم، براساس این شیوهنامه بودجه در نظر گرفته شده بدون سهم مالکانه به فیلمساز اختصاص مییابد و تفاوت حمایت از فیلمهای تجربی و فیلمهای خلاق هم در همین بخش است؛ یعنی در زمینه حمایت از فیلمهای تجربی بهدلیل جذب مشارکت بیشتر، مرکز گسترش سهم مالکانه از فیلم دارد اما در مورد فیلمهای خلاق «مرکز» تنها دارای سهم فروش «ویاُودی» و حقوق تلویزیونی فیلم است.
آن طور که مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی توضیح داده در این فراخوان به تهیهکنندگان حرفهای این فرصت داده شده است که جوانان فیلم اولی یا حتی دوم و سومی را حمایت کرده و نقش گارانتی تمامکننده فیلم را داشته باشند. او در خصوص قوانینی چون عدم اعطای پروانه ساخت به تهیهکنندگان اول برای فیلماولیها در اداره نظارت سازمان سینمایی هم گفته است: در این موارد مرکز گسترش، حامی و تهیهکننده اصلی فیلم برای دریافت پروانه ساخت خواهد بود و از سوی این مرکز، یک مجری طرح انتخاب میشود تا پروژه با همراهی او تولید شود.
حمیدی مقدم در بخش دیگر صحبتهایش این اطمینان را داده که قرار نیست بودجه دیگر حوزهها مانند مستند و انیمیشن کاسته شود. او در پاسخ به نگرانیهای فعالان این حوزه توضیح داده است: «در سیستم شفافیت مالی تمام بخشهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هزینهها مشخص است. بیشترین اعتباری که به ما اختصاص داده شده است مربوط به فیلمهای مستند و انیمیشن است. در شکل جدید تأمین بودجهای سازمان سینمایی مرکز گسترش نمیتواند از اعتبار سینمای مستند یا انیمیشن بکاهد و به بخشهای دیگر بپردازد. هیچ نگرانی برای مستندسازان و فیلمسازان حوزه انیمیشن وجود ندارد و این پکیج حمایتی است که از سوی سازمان سینمایی به اعتبارات بودجهای مرکز گسترش افزوده میشود.»
سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران ، تاریخ انتشار 13 آبان 98، کد خبر: 525807، www.iran-newspaper.com