پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۴۱۸۱
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۷
موضوع انتقال مکان جمعه بازار یاسوج موجب نگرانی غرفه‌داران شده و کسانی که در جمعه بازار یاسوج مشغول به کار هستند، قشر ضعیف و آسیب پذیر جامعه‌اند و قادر به خرید مغازه و غرفه در مکان دیگر نیستند.

شعار سال: مسئله اشتغال برای جوانان و خانواده‌ها امروز به یکی از دغدغه‌های اصلی تبدیل شده و این موضوع زندگی را تحت تاثیر قرار داده است.


توسعه زیرساخت‌ها و بسترسازی مناسب و ایجاد اشتغال جزو وظایف دولت است و عدم زیر ساخت‌های مناسب برای اشتغال، مشکلی است که گریبان گیر کشور شده و شهر یاسوج هم از این موضوع مستثنا نیست. 

 متاسفانه سیستم پایش تصویری و بازار مشخص و معینی برای رفع نیازمندی‌های شهروندان ندارد و این موضوع به یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان شهر یاسوج تبدیل شده است.
بازاری که محل کسب و درآمد مردم این شهر بود، حدود یک سال پیش دچار حریق شد و خسارات زیادی به غرفه داران وارد کرد و باعث بیکاری نان آوران خانواده شد.
با توجه به حادثه رخ داده، اعلام شده جمعه بازار این شهر فاقد ایمنی و استاندارد‌های لازم است و این موضوع مسئولان استانی را به فکر انداخته که این بازار را به منطقه دیگری انتقال دهند.

این مسئله موجب نگرانی غرفه‌داران شده، ضمن اینکه باید به این نکته توجه داشت که کسانی که در جمعه بازار یاسوج مشغول به کار هستند، قشر ضعیف و آسیب پذیر جامعه اند و قادر به خرید مغازه و غرفه در مکان دیگر نیستند.
گویا زمین جمعه بازار یاسوج به مساحت ۱۷ هزار متر مربع متعلق به بانک صادرات با کاربری فرهنگی-ورزشی به یک سرمایه گذار با هدف ساماندهی جمعه بازار واگذار شد. در سال‌های اخیر بحث ساماندهی جمعه بازار یاسوج از سوی دستگاه‌های اجرایی گرم بود و البته بیشتر در حد حرف باقی ماند، اما اخیرا شهرداری و شورای شهر به فکر این افتاده اند که جای مناسبی را برای جمعه بازار پیدا کنند.

در جمعه بازار کنونی یاسوج تقریبا ۹۰۰ نفر مشغول به کار هستند که غالب این افراد با ورق‌های آهنی توانسته اند غرفه‌ای برای خود درست کنند و ماهانه حدود ۸۰ هزار تومان عوارض به شهرداری پرداخت می‌کنند.

حالا دانشجویان دلسوز قرارگاه احمدی روشن یاسوج، دغدغه کاسبان را دارند و پیگیر حل مشلاتشان شدند. به گفته حمید آذربو، فعال دانشجویی یاسوجی چند متر پایین‌تر از جمعه بازار، زمینی وجود دارد که حدود ۷۰۰ مغازه ساخته و قرار شده جمعه بازار فعلی را به این منطقه منتقل کنند که البته حرف و حدیث‌های زیادی در مورد نحوه واگذاری این زمین وجود دارد.

آذربو در ادامه می‌افزاید: با بررسی‌های انجام شده قیمت یک دهانه مغازه ۱۵ متری در این منطقه حدود ۲۰۰ میلیون تومان است؛ حال که کاسب‌های جمعه بازار که از اقشار کم در آمد این شهر هستند قادر به خرید مغازه‌های ۲۰۰ میلیون تومانی در این منطقه نیستند.
با توجه به اینکه انتقادات زیادی از لحاظ زیر ساخت، ایمنی و ایجاد ترافیک به جمعه بازار وارد است، اما این مشکلات قابل رفع است. به گفته این فعال دانشجویی مکانی را که برای جمعه بازار در نظر گرفته اند، ترافیک هم دارد. 

وی معتقد است حدود ۱۱ سال است که جمعه بازار ایجاد شده؛ اما مسئولان استانی برای ایمنی این مکان تاکنون کاری نکردند در حال که در این مدت می‌توانستند مشکل ترافیک راهم حل کنند. بیشترین ترافیک این منطقه فقط در روز‌های جمعه به خاطر بازار است و در روز‌های دیگر چنین مشکلی نداریم.

آذربو می‌گوید: مکان جدید که برای جمعه بازار در نظر گرفته شده است در مسیر بزرگترین آرامستان یاسوج قرار دارد؛ درست وسط منازل مسکونی، ترمینال مرکزی و تاکسیرانی. سوال ما اینجاست که آیا با انتقال جمعه بازار به این منطقه ترافیک به وجود نمی‌آید یا پای منافع شخصی در میان است؟!

وی می‌افزاید: طی تحقیقات و بررسی‌های قرارگاه احمدی روشن، بعضی از کسانی که در جمعه بازار مشغول به کار هستند، زنان بی‌سرپرست اند که با درآمد کم، زندگی خود را می‌گذرانند. چطور می‌توان از این افراد انتظار داشت که مغازه بخرند یا اجاره‌های بالا پرداخت کنند. متاسفانه با این کار خیلی از غرفه داران بیکار می‌شوند و همچین سطح خرید مردم پایین می‌آید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ 18 آبان 98، کد مطلب: 802730: www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین