پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۴۱۹۱
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۹
سعدی نقشبندی اظهارکرد: در اجرای سیاست‌های سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و بوم سازگان زاگرس ۶۰۰ هکتار نهال کاری و ۶۰۰ هکتار بذرکاری گونه‌های جنگلی بومی در شهرستان های جنگلی استان انجام می‌شود.

شعارسال:  مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، گفت: طرح بوم سازگان با هدف پایش، احیا و توسعه‌ جنگل‌های زاگرس در پنج زیر حوزه آبخیز در کردستان اجرا می‌شود.
 
سعدی نقشبندی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: در اجرای سیاست‌های سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و بوم سازگان زاگرس ۶۰۰ هکتار نهال کاری و ۶۰۰ هکتار بذرکاری گونه‌های جنگلی بومی در شهرستان های جنگلی استان  انجام می‌شود.
 
وی افزود: طرح بوم سازگان زاگرس در استان کردستان با مشارکت پیمانکاران، جوامع، تشکل‌های محلی و مردمی با هدف پایش احیا و توسعه جنگل های زاگرس در پنج زیر حوزه آبخیز در استان در حال اجراست.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، بیان کرد: این طرح در سطح شش هزار و ۸۳۵ هکتار از عرصه‌های جنگلی استان انجام شده که شامل اجرای عملیات بیولوژیک در سطح مراتع، توسعه جنگل با بذر و نهال گونه‌های جنگلی بومی و مقاوم به تغییر شرایط اقلیمی، احیا و غنی سازی جنگل با بذر و نهال نگهداری ذخیره گاه های جنگلی، عملیات های بهداشتی و پرورشی در سطح جنگل‌ها، تغییر الگوی مصرف سوخت، ممیزی اراضی، حدنگاری و کاداستر اراضی جنگلی، پیشگیری کنترل و اطفاء حریق در سطح شهرستان های جنگلی استان است.
 
نقشبندی تصریح کرد: 881 هکتار توسعه جنگل های استان با بذر، ۸۸۵ هکتارغنی سازی جنگل ها با نهال، چهار هزار و ۵۶۹ هکتار غنی‌سازی جنگل های استان با بذر، ۵۵۵ هکتار مراقبت و نگهداری از ذخیره‌گاهای استان،۲۴۰ هزار هکتار گشت و مراقبت و کنترل اطفا حریق، چهار هزار و ۲۵۹هکتار عملیات پرورشی و بهداشتی در سطح جنگل های استان اجرا می‌شود.
 
وی گفت: شش هزار و ۳۰۵ هکتار ذخیره نزولات آسمانی و عملیات مکانیکی آبخیزداری نیز در قالب طرح بوم سازگان در حال اجراست.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، افزود: این اقدامات در راستای اجرایی کردن برنامه بوم سازگان ناحیه رویشی زاگرس و لزوم اعمال اقدامات مدیریتی و حفاظتی ویژه برای کنترل پدیده خشکیدگی و عملیات احیایی، باز سازی و حفاظت از جنگل‌های استان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و از طریق دبیر خانه استانی بوم سازگان انجام می‌شود.
 
نقشبندی با بیان دلایل تغییر شرایط اقلیمی، بروز خشکیدگی در جنگل‌های زاگرس، خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده بیش از ۷۰ عامل درخشکیدگی جنگل‌های زاگرس موثر است که کاهش رطوبت خاک و افزایش دما مهم ترین آن‌هاست همچنین این دو عامل سبب طغیان آفات و امراض در جنگل‌ها می‌شود و با توجه به اهمیت این جنگل ها و نقش کلیدی آن‌ها در اکوسیستم منطقه، اجرای برنامه‌ پنج ساله احیای جنگل‌های زاگرس طرح بوم‌سازگان جنگل های زاگرس، سال گذشته تدوین و از ابتدای امسال اجرا شده است.
 
 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری    ایسنا ،تاریخ انتشار:  19 آبان 1398،کدخبر:    98081911086 ، www.isna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین