پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۴۳۶۶
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۹
اگر تا چندی پیش زعمای هر کدام از جریان های سیاسی چشم اندازهای روشنی از وضعیت و برنامه ریزی های خود ترسیم می کردند، اینک گاهی از درون هر یک از اردوگاه های سیاسی آوای اختلاف نظرها و بحث و جدل ها پیرامون برخی مولفه ها که برخی مواقع محوری نیز هستند، به گوش می رسد.
شعارسال: هرچه به انتخابات اسفند ماه نزدیک می شویم، گویی آرایش نیروهای سیاسی کشور غیرقابل پیش بینی و مبهم شده و اما و اگرها شدت گرفته است.
 
 اگر تا چندی پیش زعمای هر کدام از جریان های سیاسی چشم اندازهای روشنی از وضعیت و برنامه ریزی های خود ترسیم می کردند، اینک گاهی از درون هر یک از اردوگاه های سیاسی آوای اختلاف نظرها  و بحث و جدل ها پیرامون برخی مولفه ها که برخی مواقع محوری نیز هستند، به گوش می رسد.
 
رصد فضای سیاسی و رسانه ای کشور حاکی از آن است که طرح سرا(سامانه رای سنجی اصلاح طلبان) همچنان مورد مناقشه این جریان است. در میان اصولگرایان نیز با در نظر گرفتن ورود محمد قالیباف به رقابت های انتخاباتی، فهرست اصولگرایان از قم و شایعه ها درباره احتمال حضور محمود احمدی نژاد در فهرست پایداری ها، بحث وحدت و سرلیستی بالا گرفته است.
 
به گونه ای که یکی از رسانه های این جناح مینویسد: اصولگرایان مثل همیشه دغدغه وحدت دارند و تلاش می‌کنند چتر این وحدت را تا می‌توانند بگسترانند؛ چتری که گویا هرچه کش می‌آید، باز هم عده‌ای از سایه آن بیرون می‌مانند و کار را برای آرمان دیرینه زعمای این جریان سخت می‌کنند.
 
اردوگاه اصلاح طلبان
 
وضعیت، موانع و راهبردهای انتخاباتی از زبان فعالان این جریان سیاسی
 
شهیندخت ملاوردی عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان در واکنش به نقدهای مطرح شده از طرف برخی احزاب به اعتماد گفته است: سه چهارم اعضا با تصویب طرح سرا موافق بوده‌اند. او به اعتمادآنلاین در توضیح مخالفت برخی از احزاب گفت: در جزییات اجرایی آن احزاب و اشخاص پیشنهادها و نگرانی‌هایی دارند که بعد از رسانه‌ای شدن خبر تصویب آن بیشتر مجال ظهور و بروز یافته و این یک فرصت برای طراحان و موافقان طرح است که نهایت بهره را در تکمیل و رفع اشکالات احتمالی آن ببرند.
 
عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت وگو با تارنمای فرارو با بیان اینکه عملکرد خانم‌هایی نظیر سلحشوری، زرآبادی و سیاوشی در قالب لیست امید، بسیار مورد توجه بانوان جامعه قرار گرفت، گفت: بنابراین با این تجربه می‌توان با شناسایی افرادی که توانایی افراد ذکر شده را داشته باشند، یک لیست قوی را بست که مورد اقبال بدنه اجتماعی اصلاحات به خصوص جوانان و زنان قرار بگیرد.
 
رضا باوفا عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت وگو با خبرگزاری ایلنا در واکنش به تصویب طرح سامانه رای سنجی (سرا) در شورایعالی عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: این طرح گامی رو به جلو از سوی اصلاح‌طلبان برای دموکراتیک کردن نهاد تشکیلاتی و انتخاباتی‌شان است.  اصلاح‌طلبان باید ضمن آسیب‌شناسی فعالیت‌های گذشته گام به گام در جهت رفع اشکالات، شفاف‌تر شدن روند فعالیت‌ها و دخالت دادن بدنه و طرفداران در تصمیم‌گیری‌ها قدم بردارند، طرح سرا هم در همین راستا یکی از اقدامات خوب اصلاح‌طلبان است که با مشارکت دادن جمعیت بیشتری از اصلاح‌طلبان به شفافیت بیشتر تصمیمات و دموکراتیک شدن فضای فعالیت و تصمیم‌گیری کمک می‌کند.
 
عبدالکریم حسین زاده نایب رییس فراکسیون امید و فعال سیاسی اصلاح‌طلب به روزنامه آرمان ملی می گوید: ما اصلاح‌طلبان برعکس مانیفست اصلاحات که دریچه‌اش گفت‌وگو است نه با خودمان گفت‌وگو می‌کنیم و نه با مردم. اکنون آنچه که برای مردم از اهمیت برخوردار است گزارش عملکرد است تا دلتان بخواهد در فضای مجازی و رسانه‌ای از ناتوانی‌ها و ضعف عملکردها گفته می‌شود، اما هیچ‌کس نمی‌گوید که اصلا صادقانه بگویید که چه کرده‌اید و می‌خواهید چه کنید؟
 
بنا به توصیه وی احزاب سیاسی اصلاح‌طلب باید بگویند چه میزان در گفتمانسازی، ترویج مبانی نظری اصلاح‌طلبی، ترویج مبانی دموکراسی، مردم سالاری و رفرم در طول سال فعال بوده و کار کردند؟ وقتی که حزبی همه‌گیر باشد و در دور افتاده‌ترین نقطه روستایی هم آموزش شهروندی و جامعه مدنی بدهد فضای کرختی، بی‌حوصلگی و شب انتخاباتی‌بودن احزاب به‌وجود نمی‌آید. ما فعالیت برنامه‌محور پایدار برای ترویج مبانی نظری و تقویت جامعه مدنی نداشته‌ایم یا اگر بخواهم منصفانه بگویم خیلی کم داشتیم یا این اقدامات صرفا مختص تهران بوده است. مردم تهران خود سیاسی هستند و جامعه مدنی پویا و فعال است، اما تقویت جامعه مدنی در شهرهای بزرگ که وظیفه احزاب است انجام نشده و در آن خلأ اساسی داریم. لذا اگر گلایه‌ای وجود دارد و مردم می‌گویند احزاب به جامعه انتخاباتی نگاه می‌کنند پر بیراه نیست. 
 
عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت وگو با تارنمای فرارو با بیان اینکه عملکرد خانم‌هایی نظیر سلحشوری، زرآبادی و سیاوشی در قالب لیست امید، بسیار مورد توجه بانوان جامعه قرار گرفت، گفت: بنابراین با این تجربه می‌توان با شناسایی افرادی که توانایی افراد ذکر شده را داشته باشند، یک لیست قوی را بست که مورد اقبال بدنه اجتماعی اصلاحات به خصوص جوانان و زنان قرار بگیرد.
 
وی تاکید بر اینکه در انتخابات مجلس یازدهم باید سرلیست اصلاح‌طلبان متفاوت از دوره‌های پیشین مجلس باشد، افزود: با توجه به تجربه تمامی ادوار گذشته مجلس به جزء دوره ششم که اصلاح‌طلبان در اکثریت بودند، هرگاه زنان و جوانانی که از صلاحیت و شایستگی مناسب و کافی برخوردار بودند و در لیست اصلاح‌طلبان نیز قرار گرفتند، مورد استقبال مردم قرار واقع شدند.
 
تحلیل های رسانه ای
 
به نوشته روزنامه اعتماد، اصلاح‌طلبان در ابتدا، انتها و میانه یک طیف، دیگر بر سر آمدن یا نیامدن بحث نمی‌کنند و از حضور مشروط، تفکیک سره از ناسره و... حرفی نمی‌زنند. بلکه فضای انتخاباتی حاکم بر این جناح سیاسی، بیش از هر چیز متمرکز بر اجرایی شدن یک طرح است؛ طرحی که با هدف هر چه دموکراتیک کردن لیست‌بندی‌های انتخاباتی طراحی شده اما برخی منتقدان آن معتقدند اشکال و ایرادهایی باعث می‌شود روند دموکراتیک مدنظر اصلاح‌طلبان برای رسیدن به یک فهرست انتخاباتی مشترک مخدوش شود. بر اساس آنچه تاکنون رسانه‌ها از اظهارات اعضای احزاب اصلاح‌طلب منتشر کرده‌اند، به نظر می‌رسد حزب کارگزاران، اعتماد ملی، حزب اسلامی کار و انجمن اسلامی معلمان از مخالفان این طرح هستند.
 
تارنمای فرارو نیز نوشته است: اصلاح طلبان گزینه‌های زیادی برای سرلیستی نخواهند داشت. در همین حال ممکن است آن‌ها ابتکار پیشروانه‌ای را در پیش گیرند. گفته می‌شود ممکن است یک زن سرلیست اصلاح طلبان باشد. این زن کسی جزء شهیندخت مولاوردی معاون پیشین امور زنان ریاست جمهوری نیست.
 
 رصد جریان مقابل
 
محسن غرویان استاد حوزه و دانشگاه در یادداشتی در روزنامه آرمان ملی نوشته است: اصولگرایان بسیار زودتر از موعد انتخابات، فعالیت‌های خود را در شهر قم آغاز کرده‌اند و علاوه بر معرفی غیررسمی سه کاندیدا تلاش دارند تا در راستای تخریب کاندیداهای رقیب نیز دستاوردهایی داشته باشند.
 
به اعتقاد وی قم ظاهری دارد و باطنی؛ به آن معنا که ظاهر مردم این شهر باعث پیش‌داوری‌هایی درباره نگاه سیاسی آنها می‌شود اما باطن مردم را می‌توان پای صندوق‌های رای دید. گروه‌ها و جناح‌های سیاسی خواستار آن هستند که با ظاهرسازی و جلب حمایت برخی گروه‌های خاص، رای و نظر مردم را به خود جلب کنند اما توده مردم نظر دیگری دارند، معتقدم تندروی و تندروها جایی در میان مردم قم ندارند.  این استاد حوزه تاکید می کند: امروز به طور قاطع نمی‌توان از انتخابات و راهکارهای جلوگیری از پیروزی تندروها در قم صحبت کرد و همه چیز به اتفاقات آینده بستگی دارد. با این وجود هوشیاری مقامات استانی و قانونگرایی مسئولان قضائی از جمله الزامات ماه‌های آینده در این شهر است.
 
به نوشته روزنامه شرق،  حدود یک ماه تا آغاز ثبت‌نام مجلس یازدهم زمان باقی مانده و بحث جانشینی لاریجانی داغ‌تر شده است؛ از شهردار اسبق تهران، محمدباقر قالیباف، گرفته تا حداد عادل، رییس سابق مجلس و حتی سعید جلیلی. از سوی دیگر آینده سیاسی لاریجانی نیز بدون مجلس محل بحث است؛ سیاست‌مداری که دهه ششم زندگی‌اش را سپری می‌کند و چهره‌ سیاسی او طی سال‌ها دستخوش تغییرات زیادی شده است. حالا اگر او از کرسی ریاست مجلس برخیزد، به نظر می‌رسد اخبار او بیش از هر زمان دیگری حوالی پاستور بچرخد.
 
 به نظر می‌رسد او دور از مجلس اما برای ماندن در سپهر سیاسی راه‌های زیادی ندارد. دو سال دیگر کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو است و البته لاریجانی سابقه فعالیت در مسئولیت‌های انتصابی را نیز دارد.
 
تارنمای خبرآنلاین هم می آورد: هنگامه هر انتخاباتی که می رسید، این جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود که نقش یک اتاق فرمان اصلی را برای اصولگرایان ایفا می کرد، این جایگاه در قم حتی خاص تر و ویژه تر هم بود و کاندیداها و لیست های انتخاباتی تلاش داشتند مُهر تایید جامعه مدرسین را کنار اسم و لیست خود ببینند. رویه ای که چندسالیست دستخوش تغییر شده است و ظهور و بروز نواصولگرایانی از جنس پایداری، فضای لیستبندی در قم را تحت تاثیر قرار داده است. آنچنان که «شورای هماهنگی اصولگرایان قم» برای قرار دادن کاندیداها در لیست انتخاباتی خود منتظر رخصت جامعه مدرسین نمی‌شود و خودش از لیستی سه نفره به عنوان لیست نهایی رونمایی می‌کند؛ موضوعی که اگر نگوییم غافلگیر کننده است حداقل در طول سال‌های گذشته نمی‌توان سابقه زیادی برای آن تصور کرد.
 
این تارنما در خصوص سکوت جامعه مدرسین افزود: این سکوت امروز هم که تنور انتخابات داغ شده است به نظر می‌رسد بنایی برای شکسته شدنش وجود ندارد. شاهد این ادعا هم خبر انتخاب زاکانی به عنوان کاندیدای اصولگرایان قم است موضوعی که پر واضح‌ است اگر جامعه مدرسین در آن نقش داشت کاندیداهای این لیست به زاکانی ختم نمی‌شد. اما میدان داری پایداریها و فرزندان آیت الله مصباح در تحرکات انتخاباتی این روزهای قم سبب شده است حداقل یک لیست قم با حضور تمام قد پایداریها و رفقای سیاسی آنها بسته شود.
 
آفتاب یزد گزارش داد: جبهه پایداری، تحت عنوان شورای مشورتی اصولگرایان قم مدعی می‌شود که برای انتخابات مجلس، برای لاریجانی شانسی قائل نیست.  پایداریچی‌های قم در یک حرکت ایذایی حتی زاکانی را مقدم بر علی اردشیر لاریجانی معرفی می‌کنند!
 
این روزنامه در ادامه می افزاید: هر آمدنی قطعاً رفتنی به دنبال دارد! هر بودنی نبودنی و هر اوجی فرودی و هر فروغی؛ خاموشی! علی اردشیر لاریجانی با همه انتقاداتی که در ادوار مختلف در اطرافش وجود داشت از محافظه‌کاران معقولی است که همواره با درک درستی از شرایط موجود گام برداشته است...
 
منابع مالی نامزدهای انتخاباتی
 
محمد عطریان‌فر معاون سیاسی وزارت کشور در دولت نخست هاشمی‌رفسنجانی در گفت وگو با روزنامه اعتماد ضمن تاکید بر نقش عواملی چون قانون و نهادهای نظارتی؛ احزاب و فعالان سیاسی و همچنین نهادها و بنگاه‌های اقتصادی در شفاف سازی منابع مالی انتخاباتی می گوید: پول کثیف دو طرف دارد که شامل مصرف‌کننده و تامین‌کننده است. مصرف‌کننده احزاب هستند و تامین‌کننده اگر این حمایت‌ها را از پول کثیف تامین کند، طبیعتا یا از برخی قوانین تخطی کرده یا از یکی از نهادهای مالی وابسته به دولت سوءاستفاده کرده است. در نتیجه به نظر می‌رسد اگر اراده احزاب بر این استوار باشد که فعالیت مالی خود را شفاف کنند و مانع از استفاده از پول کثیف شوند، باید از منابع مالی غیردولتی و بنگاه‌های اقتصادی خصوصی بهره ببرند. بخش خصوصی می‌تواند از منابع سود شخصی بنگاه خود به احزاب سیاسی کمک مالی کند...
 
اردوگاه اصولگرایان 
 
اصولگرایان درباره وضعیت و سیاست های انتخاباتی خود چه می گویند؟
 
محمد مهاجری روزنامه‌نگار و فعال‌ رسانه‌ای اصولگرا درباره فهرست شورای هماهنگی اصولگرایان قم به ایسنا گفت: مهم‌ترین مساله این روزهای اصولگرایان دستیابی به لیست مشترک برای انتخابات مجلس یازدهم است. آنها خیلی علاقه ندارند که اطلاعات مربوط به فعالیت آنها به بیرون درز کند اما رقابت درونی سنگینی برای سهم‌خواهی در میان این جریان وجود دارد. جبهه پایداری و اصولگرایان سنتی تلاش می‌کنند تا سهم بیشتری از لیست‌های انتخاباتی به دست آورند. جریان مستقل اصولگرا هم وضعیت مشخصی نداشته و اطلاعات دقیقی هم از آنها مشخص نیست.
 
علی دورانی فعال سیاسی اصول‌گرا در گفت وگو با تارنمای فرارو اظهار داشت: برخی از تشکل‌ها و شخصیت‌های اصول‌گرا از جمله آقای قالیباف، جبهه پیروان خط امام و رهبری، موتلفه و... به صورت مشروط سازوکار انتخاباتی شورای وحدت را پذیرفته‌اند، بدین معنا که وحدت مشروط به شایسته سالاری در بستن لیست‌ها و اجماع نظر بر روی افراد است.
این فعال رسانه‌ای اصولگرا همچنین درباره احتمال ارایه فهرست مشترک از طرف اصولگرایان می‌گوید: ردصلاحیت میان آنها خیلی جدی نیست؛ بنابراین از الان با خیال راحت در حال تهیه لیست‌های خود هستند. اعتقاد من این است که تندروهای جریان اصولگرا با کمترین زحمت می‌توانند بر لیست‌های اصولگرایان مسلط شده و جریان خردگرای‌ اصولگرایی سهم کمتری به دست می‌آورند. به گفته وی قالیباف هم از مدتی قبل فعالیت انتخاباتی و رسانه‌ای خود را آغاز کرده است و حضور او در برنامه تلویزیونی چند شب پیش یک برنامه کاملا تبلیغاتی و انتخاباتی بود که با رانت صداوسیما انجام شد.
 
علی دورانی فعال سیاسی اصول‌گرا در گفت وگو با تارنمای فرارو اظهار داشت: برخی از تشکل‌ها و شخصیت‌های اصول‌گرا از جمله آقای قالیباف، جبهه پیروان خط امام و رهبری، موتلفه و... به صورت مشروط سازوکار انتخاباتی شورای وحدت را پذیرفته‌اند، بدین معنا که وحدت مشروط به شایسته سالاری در بستن لیست‌ها و اجماع نظر بر روی افراد است.
 
دبیرکل حزب سفیران انقلاب اسلامی همچنین با بیان اینکه مصلحت اندیشی غلط به زیان اصول‌گرایان تمام خواهد شد، بیان کرد: لیست اصول‌گرایان در تهران باید بر اساس تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های جریان انقلابی بسته شود و دیگر سهمخواهی انجام نشود، در چنین صورتی اصول‌گرایان می‌توانند در انتخابات موفق عمل کنند.
 
بنا به پیشبینی وی به نظر می‌رسد جبهه پایداری با سرلیست متفاوت در تهران حاضر شود، اما لیست‌ آن‌ها با جریان اصول‌گرایی اشتراکاتی داشته باشد، این در چنین شرایطی حضور فردی مانند آقای قالیباف به عنوان سرلیست در شرایطی که اگر اصول‌گرایان بتوانند وی را به حضور در انتخابات قانع کنند، می‌تواند جریان انقلابی را به پیروزی برساند.
 
یکی از اعضای جامعه مدرسین درباره سکوت این تشکل دربرابر برخی از تحرکات انتخاباتی اصولگرایان به خبرآنلاین می‌گوید: مدت‌هاست جامعه مدرسین تصمیم گرفته است در جریان انتخابات نه از شخص و نه از هیچ لیستی حمایت نکند. او به یک جلسه‌ای که حدودا یک‌ ماه پیش برگزار شده بود اشاره می‌کند و می‌گوید: این تصمیم در آن جلسه مطرح شد و اکثریت اعضا به آن رای دادند بنابراین قرار نیست در این انتخابات هم چنین رویکردی داشته باشد.
 
این عضو جامعه مدرسین در پاسخ به این سوال که این اتفاق باعث می‌شود گروهی تندروتر معرفی کاندیدا را به دست بگیرد و اساسا انتظار از جامعه مدرسین ورود به بحث انتخابات است می‌گوید: این انتظار وجود دارد و همان دو ماه پیش می‌گفتند که دیگر برای ورود به انتخابات دیر است که اگر همان زمان جامعه مدرسین وارد می‌شد می‌توانست لیستی از افراد معقول و شایسته ارائه کند.
 
آنطور که این عضو جامعه مدرسین می‌گوید یکی از دلایلی که این تشکل تصمیم گرفت سکوت کند احتمال مخالفت شورای وحدت با لیست جامعه مدرسین بوده است.
 
مهدی چمران عضو شورای ائتلاف در گفت وگو با نامه نیوز درباره نظر شورای ائتلاف درباره فهرست اصولگرایان در قم اظهار داشت: در این زمینه هنوز بحثی نشده است. هیچ لیستی در مرکز تأیید یا تکذیب نمیکنند مگر اینکه مورد اختلاف واقع شود. استانها خودشان تصمیم میگیرند. البته ساز وکاری دارد که نیروهای انقلابی هر استان رأی مجمع و نظرسنجی عمومی به نتایجی میرسند و نتایج را اعلام میکنند. در مجموع کسی جز مردم استان، برای آن استان کاندیدا تعیین نمیکند.
 
جعفرزاده ایمن‌آبادی نایب رییس فراکسیون مستقلان مجلس با بیان اینکه علت اصرار پایداری به حضور مستقل در انتخابات را درک نمیکنم، به تارنمای نامه نیوز میگوید: پایداری فقط در دو شهر قم و مشهد مقداری از پایگاه رأی برخوردار است و من هم معتقدم میتواند در این دو حوزه انتخابیه کارهایی به طور مستقل برای انتخابات مجلس انجام دهد اما در هیچ شهر دیگری حرفی برای گفتن ندارد.
 
رسانه ها چه می گویند؟
 
تارنمای جهان نیوز در گزارشی با اشاره به عدم حضور نام لاریجانی در فهرست اصولگرایان قم و اضافه شدن علیرضا زاکانی که به تعبیر این تارنما از چهره های اثرگذار مجالس هفتم، هشتم و نهم بوده، آورده است: در اردوگاه اصولگرایی، وقتی جایی برای لاریجانی در میان سه کاندیدای شهر قم نیست به طریق اولی می‌توان حدس زد که نه تنها برای نامزدی نهایی او در ۱۴۰۰ که حتی برای طرح نامش برای این انتخابات همجای چندانی نباشد.
 
بنا به تحلیل خبرگزاری تسنیم،  لاریجانی که در انتخابات دوره گذشته در شهر قم، نفر دوم شده بود، این بار نه‌تنها در لیست اصولگرایان جایی ندارد بلکه از پشتیبانی حامیان سنتی‌اش مانند جامعه مدرسین نیز برخوردار نیست و به‌ احتمال قوی اگر بخواهد در انتخابات مجلس حضور پیدا کند، شهری غیر از قم را انتخاب خواهد کرد، هرچند برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از عدم حضور لاریجانی در رقابت‌های اسفندماه است.
 
به نوشته روزنامه فرهیختگان، طرح موضوع احمدی‌نژاد از سوی عضو سابق شورای مرکزی جبهه پایداری در فضای انتخاباتی به‌طور طبیعی آفاتی را به‌دنبال خواهد داشت. این موضوع بیش از هر چیز فضا را رادیکال می‌کند و به شکل‌گیری یک دوقطبی شدید میان حامیان و مخالفان رییس‌جمهوری سابق منتهی می‌شود. دوقطبی‌ای که مثل باقی دوقطبی‌های موجود به قوز بالای قوز می‌ماند و کمکی به حل مشکلات کشور نمی‌کند. این موضع از سوی دیگر منجر به انشقاق میان نیروهای انقلاب  شده و دامنه صف‌بندی‌ها را به میان بدنه‌ای که تحت این عنوان از آن یاد می‌شود، می‌کشاند. صف‌بندی و انشقاقی که بهره آن بیش از هر چیز به سبد انتخاباتی رقیب سرازیر می‌شود. فارغ از اینها به‌نظر می‌رسد طرح غیررسمی موضوع ورود رئییس دولت‌های نهم و دهم به انتخابات مجلس از سوی یک عضو نزدیک به پایداری حکایت از آن دارد که این جریان به‌رغم مرزبندی علنی با احمدی‌نژاد به بدنه رای او چشم امید دارد و شاید حتی خط‌ ونشان‌های یاران آیت‌الله مصباح برای ارایه لیست مستقل نیز بی‌ارتباط با این موضوع نباشد.
 
دیده بانی از جبهه مقابل
 
روزنامه فرهیختگان طرح سرای اصلاح طلبان را مکانیسمی عاریه‌ای خواند که توسط جریان رقیب استفاده شده و راه به جایی نبرده است و در این باره می آورد: مکانیسم انتخاباتی جدید اما حالا نه‌تنها کمکی به برون‌رفت اصلاح‌طلبان از چالش‌های قبلی نکرده که از قضا سرکنگبین «سرا» صفرا فزوده و خود به محملی برای شکاف‌های انتخاباتی جدید تبدیل شده است.
 
روزنامه صبح نو در سرمقاله خود می نویسد: سال‌هاست در ایران دوقطبی‌سازی به حربه‌ای برای پیروزی در کمپین‌های انتخاباتی‌ای بدل شده که با هدف کسب قدرت صورت می‌گیرد؛ آنچه را باید جدی گرفت نظریه پشتیبان این دوقطبی‌سازی است که جامعه را به دو بخش اصلی سیاه و سفید و بخش حائل خاکستری تقسیم می‌کند... سیاه و سفید دیدن جامعه، به سرعت به سمت نادیده‌گرفتن اصل وحدت حرکت می‌کند و پس از آن حذف حریف؛ امری که در پاره‌ای مقاطع در ادارات دولتی شاهد بوده‌ایم و از آن به‌عنوان لشکرکشی اتوبوسی کارکنان یاد می‌شود. اکنون در سال پیش رو به انتخابات، اگر نتوان ذهنیت خاکستری‌پندار را کنار گذاشت، بعید است بتوان با آحاد مردم ارتباط برقرار کرد و در بر همان پاشنه‌ای خواهد چرخید که می‌چرخید.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری    ایرنا ،تاریخ انتشار:  19  آبان 1398،کدخبر :  83548561، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین