پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۴۸۱۳
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸
زنگمار همان رودخانه زنگمار است اما ما همان مردم نیستیم. همان مردمی که بر ساحلش می نشستیم و بر گذر عمر نگاه می کردیم، همان زنگماری که ظرف و لباس این مردم در آن شسته می شد. ما گلوی زنگمار را بابت تمام محبت هایش‌ فشردیم و زباله ریختیم و ریختیم و از تعفن زخم های چرکینش خودمان به احتزار افتادیم. زباله و فاضلاب بر قامت ستبرش کاری نبود اما ریه هایش را از پای درآورد و این بازدم مسموم دارد خودمان را می کشد.
شعارسال: آذربایجان غربی هزاران سال است رودخانه زنگمار انتقال دهنده آبی است که حیات و ممات منطقه ماکو تا چالدران به آن بسته است و یک شاهراه تنفسی محسوب می شود.
 
زنگمار همان رودخانه زنگمار است اما ما همان مردم نیستیم. همان مردمی که بر ساحلش می نشستیم و بر گذر عمر نگاه می کردیم، همان زنگماری که ظرف و لباس این مردم در آن شسته می شد. ما گلوی زنگمار را بابت تمام محبت هایش‌ فشردیم و زباله ریختیم و ریختیم  و از تعفن زخم های چرکینش خودمان به احتزار افتادیم. زباله و فاضلاب بر قامت ستبرش کاری نبود اما ریه هایش را از پای درآورد و این بازدم مسموم دارد خودمان را می کشد.
 
فرهنگ ما زباله سازی طبیعت نیست، ما قرار نیست طولانی ترین زباله دانی دنیا را درست کنیم. ما برای این وحشی زیبا دنبال افسانه سازی نیستیم، من، تو و همه ما این شگفت انگیز طبیعت را تمیز می خواهیم.
 
به گزارش ایسنا، رودخانه زنگبار با بستر سنگی و آتشفشانی از ارتفاع بیش از ۱۰ متری برخوردار بوده و چون مسیر شرق به غرب شهر ماکو را طی می‌کند، محلات مسکونی بسیاری در مسیر این رودخانه قرار دارند که یکی از بزرگ ترین عوامل آلوده شدن این رودخانه محسوب می شوند.
 
در مسیر حرکت و بازدید از این رودخانه براحتی می توانستیم افرادی را ببینیم که زباله های روزمره خانگی خود را بدون کوچکترین احساس مسئولیتی در قبال محیط زیست به داخل رودخانه پرتاب می کردند.
 
یکی از عوامل تشدید آلودگی این رودخانه می‌تواند نبود حریم رودخانه باشد که فاضلاب خانوارهای حاشیه رودخانه و شهر وارد آن می شود.
 
  نکته قابل تامل در این باره بیخیالی مسئولان مربوطه است، چراکه بیشتر آب این رودخانه برای مصارف کشاورزی است که وجود فاضلاب های خانگی در آب، سطح بهداشت محصولات را به شدت کاهش می دهد و زمینه ساز شیوع بسیاری از بیمار های آب و غذا می شود.
 
ساخت تصفیه خانه فاضلاب شهری ماکو هنوز اندر خم یک کوچه
 
حسین نژاد از کشاورزان ماکو در گفت و گو با ایسنا گفت: محصولات کشاورزی پایین دست ماکو و نهایتا آبزیان ارس که مورد مصرف ما مردم قرار می گیرد از آبی تغذیه می کنند که رودخانه زنگبار به آنها هدیه می کند.
 
وی ادامه داد: بیش از ۱۰ مجرای فاضلاب، تمام فاضلاب شهر ماکو را روانه رودخانه زنگبار می کنند و این آب در مسیر خود زمین های کشاورزی روستاهای پایین دست را سیراب کرده و محصولات آن را در چرخه ای مصرف می کنیم.
 
در اصل ۵۰ قانون اساسی آمده است:(در جمهوری‏ اسلامی، حفاظت‏ محیط زیست‏ که‏ نسل‏ امروز و نسل‌های‏ بعد باید در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ رو به‏ رشدی‏ داشته‏ باشند، وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ می‏شود. از این‏ رو فعالیت‌های‏ اقتصادی‏ و غیر آن‏ که‏ با آلودگی‏ محیط زیست‏ یا تخریب‏ غیر قابل‏ جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا کند، ممنوع‏ است)
 
زنگبار شریان حیاتی منطقه است
 
محمد علی زاده از شهروندان اهل ماکو نیز در توصیف این رودخانه به خبرنگار ایسنا گفت: زنگبار شریان حیاتی منطقه است، هزاران سال است بی ادعا زندگی و طراوت  بخشیده است، این نعمت خدادادی را برای نسلهای بعد هم پاکیزه نگه داریم.
 
وضعیت فاضلاب شهری ماکو، به یک فاجعه بزرگ برای مردم منطقه تبدیل خواهد شد
 
حسین عباسی فرماندار ماکو در این خصوص در گفت و گو با ایسنا افزود: اولویت اول شهر ماکو تعریض خیابان امام است که در وهله دوم نیز بحث فاضلاب شهری یکی از مطالبات به حق مردم از مسئولین است.
 
فرماندار ماکو با بیان اینکه ۱۶ میلیارد تومان تا به امروز برای پروژه فاضلاب شهر هزینه شده است تصریح کرد: ۵ میلیارد تومان اعتبار امسال برای  فاضلاب این رودخانه تصویب شده و ۳۶ درصد از بودجه تخصیص داده شده برای این پروژه هزینه شده است ولی برای اتمام پروژه حداقل ۶۰ میلیارد ریال برای خط انتقال و ۶۰ میلیارد ریال برای احداث تصفیه‌خانه نیاز است.
 
وی در ادامه با اشاره به لزوم مبرم احداث تصفیه خانه شهری برای این شهر تاکید کرد و گفت: با اعتبار تخصیص داده شده پیشرفت خیلی کمی را شاهد خواهیم بود در حالی که وضعیت فاضلاب شهری ماکو در آینده در صورت عدم رسیدگی، به یک فاجعه بزرگ برای مردم منطقه تبدیل خواهد شد.
 
عباسی رها شدن فاضلاب شهری به زنگمار را معضلی بسیار دردناک یاد کرد و اجرای تصفیه خانه فاضلاب شهر ماکو را با اولویت ترین طرح شهرستان عنوان و اظهار کرد: این طرح مهمترین پروژه مد نظر است که لازم است با عنایت ویژه مسئولین ارشد استانی، کشوری و همچنین تخصیص اعتبارات مورد نیاز در کوتاه ترین زمان ممکن آن را به اتمام برسانیم.
 
به گزارش ایسنا؛ زنگمار (زنگبار) یکی از زیباترین رودخانه های کشور با بستری از سنگهای بازالتی است که پتانسیل فوق العاده ای برای مسابقات قایقرانی آب های خروشان را دارد اما این ظرفیت بی نظیر با آلودگی شدید آن از بین رفته است و نیاز است مسئولین کمر همت در راستای چاره سازی ببندند.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  ایسنا    ،تاریخ انتشار:    22 آبان 1398،کدخبر:  98082214319،www.isna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین