پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۷۶۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳
نشریه نشنال اینترست استراتژی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی را در قبال ایران "شکست کامل" خواند و نوشت یک دهه حضور نتانیاهو در عرصه قدرت، اسرائیل را بیش از هر زمان دیگر در مقابله با ایران منزوی تر کرده است.

شعار سال:نشریه نشنال اینترست استراتژی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی را در قبال ایران "شکست کامل" خواند و نوشت یک دهه حضور نتانیاهو در عرصه قدرت، اسرائیل را بیش از هر زمان دیگر در مقابله با ایران منزوی تر کرده است.


 این نشریه با بیان آن که اسرائیل در یک دهه اخیر تمرکز سیاست خارجی خود را بر مبنای مقابله با برنامه اتمی ایران قرار داده است، نوشت در دوران نخست وزیری آریل شارون و ایهود اولمرت، اسرائیل با همکاری آمریکا و دیگر کشورها، جنگی شدید و مخفیانه علیه برنامه هسته ای ایران به راه انداخت که شامل ترور دانشمندان اتمی ایرانی و استفاده از استاکسنت، نوعی بدافزار رایانه ای بود که به تاسیسات اتمی ایران صدمه زد و برنامه هسته ای آن را به تعویق انداخت. همزمان نیز پویشی مخفی انجام داد تا علیه ایران تحریم های بین المللی اعمال شود. در این زمینه، شارون و اولمرت آماده بودند در مساله فلسطین امتیاز بدهند تا بتوانند حمایت دیگران را در جبهه تل آویو علیه ایران به دست آورند.

به نوشته نشنال اینترست، نتانیاهو در حد فاصل سال ها 2010 تا 2012، سه بار تلاش کرد به تاسیسات اتمی ایران حمله کند اما به دلیل مخالفت رهبران تشکیلات امنیتی، در تلاش هایش ناکام ماند. زیرا آنها معتقد بودند زمان مناسبی برای این حمله نیست و این که جنگ مخفیانه کاملا موثر است، و این که به حمله ای نیاز نیست که احتمالا به بروز جنگ می انجامد؛ و این که ابتکارِ ناهماهنگِ نظامی به بحران شدید با دولت اوباما (رئیس جمهور سابق آمریکا) می انجامد.

این نشریه با اشاره به مخالفت های نتانیاهو با برجام افزود پس از حصول این توافق در سال 2015، نتانیاهو در امور سیاست داخلی آمریکا دخالت کرد و برای جلوگیری از تصویب برجام در کنگره، با جمهوری خواهان هم پیمان شد، و البته در خروج دونالد ترامپ از برجام در سال 2018 نقش موثری داشت. ایران نیز در پاسخ برخی ابعاد برنامه اتمی خود را ازسر گرفت.

این گزارش همچنین با اشاره به توان نظامی حزب الله می افزاید ایران و متحدش حزب الله لبنان، یک زرادخانه موشکی در لبنان ایجاد کرده اند که هدف آن مقابله با حملات اسرائیل است. گرچه بیشترین بخش این زرادخانه 130 هزار موشکی، شامل سلاح هایی با برد کوتاه است، حزب الله صدها موشک دوربرد نیز دراختیار دارد که قادرند بیشترین مناطق اسرائیل را هدف قرار دهند. در سال های اخیر نیز ایران دقت موشک های خود را بهبود داده است؛ در حال حاضر حزب الله مجهز به تعدادی نامشخص از موشک های دوربرد و هدایت شونده بالستیک است که به آن باید زرادخانه ای از موشک های غیرهدایت شونده را نیز افزود. اسرائیل هم اکنون با تهدیدات ناشی از ایران و حزب الله روبرو است.

نشنال اینترست با بیان آنکه استراتژی نتانیاهو تا همین اواخر موفقیت آمیز تلقی می شد، افزود تحولات هفته های اخیر صحت این فرضیه را زیر سوال می برد. و دلایل آن نیز متفاوت است. نخست اینکه نتانیاهو اعتقادی راسخ به ائتلاف آمریکا-عربستان-اسرائیل دارد که خود را در قالب "فشار حداکثری" دولت ترامپ نشان داده است. این سیاست قرار بود برنامه های موشکی و هسته ای ایران را محدود و در بهترین حالت رژیم ایران را سرنگون کند اما این فرضیه کاملا بی پایه است. زیرا ایران با وجود دشواری های داخلیِ ناشی ازتحریم ها، اقداماتی نظیر سرنگون کردن پهباد آمریکا انجام داده و مذاکره با آمریکا را نیز رده کرده است.

اشتباه دوم نتانیاهو آن است که تصور می کرد ترامپ روند سیاست آمریکا را کاملا تغییر خواهد داد و نسبت به دولت قبل استراتژی شفاف تری درپیش خواهد گرفت که بیشتر به نفع اسرائیل است. اما ژست های سیاسی ترامپ نظیر انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس، شناسایی حق حاکمیت اسرائیل بر ارتفاعات اشغال شده جولان و خروج از برجام، این دیدگاه را تقویت می کند. مهم ترین موضوع در پویش انتخاباتی حزب لیکود (به رهبری نتانیاهو) در سال 2019، روابط شخصی نتانیاهو با ترامپ بود اما آمریکایی که ترامپ در راس آن باشد قابل اعتماد برای اجرای تعهدات بین المللی نیست.

به نوشته این نشریه سومین تصور اشتباه نتانیاهو این بود که به اصل "دشمنِ دشمنِ من، دوستِ من است" باور داشت. در این خصوص نتانیاهو انتظار داشت سعودی ها به دلیل اختلاف با ایران، با اسرائیل علیه تهران همکاری کنند و این که مساله فلسطین درسایه "تهدید ایران" به حاشیه رانده خواهد شد. گرچه ما از میزان همکاری مخفی اسرائیل و عربستان و همچنین سایر کشورهای سنی اطلاعی نداریم، این را می دانیم که هیچ کدام از آن کشورها بدون پیشرفت در جبهه فلسطین، حاضر نیستند روابط خود را با اسرائیل به صورت علنی گسترش دهند.

نشنال اینترست افزود، نتانیاهو همچنین تصور می کرد سیاست یک جانبه گرایی دولتِ دوست – آمریکا – نسبت به توافق چند جانبه با اتحادیه اروپا، چین و روسیه برتری دارد. این تصور نیز مشکل آفرین شده است و باید دید ایران چگونه با این چالش مواجه خواهد شد اما تاکنون عزم تهران در این زمینه به هیچ وجه تضعیف نشده است.

در پایان این مقاله آمده است، با یک رئیس جمهور غیرقابل اعتماد در کاخ سفید، یک حزب نه چندان دوستِ دمکرات در کنگره آمریکا، دوستان سَرخورده در اتحادیه اروپا، و شرکای نگران در خاورمیانه، اسرائیل با توسعه طلبی روبه فزون ایران و همچنین زرادخانه موشکی ایران-حزب الله مواجه است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جامعه خبری تحلیلی الف،تاریخ انتشار:11آذر1398،کد خبر:3980910113،www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
0
0
نتانیاهو رو جوری رسانه های ایران میزنن انگار جایگزینش آدم بهتری از خودشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین