پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۷۷۲۰
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۸
با اینکه درحال حاضر حدود ۷۰ هزار نفر در ایران به بیماری ایدز مبتلا هستند، اما اگر افراد در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند، این بیماری به‌راحتی با استفاده از داروهای ضدویروسی قابل کنترل خواهد بود.
شعارسال: بیماری HIV یکی از بیماری‌هایی محسوب می‌شود که کنترل و مقابله با آن همواره جزء دغدغه‌های کشورهای مختلف، به‌ویژه کشورهای آفریقایی بوده است. پیشرفت ویروس‌های بیماری HIV در بدن منجر به بروز یکی از شاخه‌های خطرناک این بیماری به نام «ایدز» می‌شود که متأسفانه متخصصان جهان تاکنون نتوانستند به‌طور قطعی راه‌حلی برای درمان آن پیدا کنند.

البته برخی از کشورها از داروهای ضدویروسی استفاده می‌کنند که این داروها، روند پیشرفت این بیماری در بدن را کُند می‌کند و یکی از ویژگی‌های این داروها نیز این است که جلوی انتقال این بیماری به دیگران گرفته خواهد شد. در سال‌های گذشته بیشترین آمار مبتلایان به بیماری ایدز در کشورهای آفریقایی بود، و به تبع آن، داروهای ضدویروسی در این قاره بیشتر از سایر قاره‌های جهان مصرف می‌شد، اما این بیماری در این کشورها نیز کنترل شده است؛ درحال حاضر آمار مبتلایان به بیماری ایدز در کشورهای خاورمیانه بیشتر شده است و متأسفانه آمار این بیماری در کشور خودمان نیز با اینکه اقدامات کنترلی مناسبی برای آن صورت گرفته، ولی رو به افزایش است.

آمار مبتلایان به ایدز در جهان چقدر است؟

براساس گزارش‌های موجود، از حدود ۳۷ میلیون نفری که در جهان به بیماری ایدز مبتلا هستند، ۲۳ میلیون نفر به مصرف داروهای ضدویروسی روی آورده‌اند و این اقدام منجر شده تا سیستم ایمنی بدن این افراد به سرعت از کار نیفتد.

جالب است بدانیم در سال ۲۰۱۸، بیش از ۸۰۰ هزار نفر در جهان به‌دلیل بیماری ایدز فوت کرده‌اند، این درحالی است که آمار کشته‌شدگان در سال ۲۰۱۰ به‌دلیل ابتلا به ایدز بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود که این کاهش آمار کشته‌شدگان در جهان نشان می‌دهد اقدامات پیشگیرانه در این زمینه مؤثر واقع شده است. البته بیشترین آمار کشته‌شدگان بر اثر این بیماری در سال ۲۰۰۴ رخ داد که در آن سال حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر فوت کردند.

با اینکه آمار کشته‌شدگان بر اثر بیماری ایدز رو به کاهش بوده است، اما آمار مبتلایان به این بیماری در برخی از کشورها همچنان به‌دلیل رعایت نکردن بهداشت فردی و دیگر عوامل رو به افزایش است. سال گذشته اعلام شد که در ایران حدود ۳۴ هزار نفر مبتلا به ایدز هستند که در مراکز به ثبت رسیده است و جالب اینجاست که از تعداد مذکور، حدود ۱۷ هزار نفر تحت درمان قطعی قرار گرفتند و مابقی اقدامی برای درمان خود انجام نداده‌اند.

اما واقعیت این است که بسیاری از افرادی که در ایران به این بیماری دچار شده‌اند، خودشان خبر ندارند و اگر هم خبر داشته باشند، برای اینکه پشت سر آنها حرف و حدیثی نباشد، از مراجعه به پزشک خودداری می‌کنند. درحال حاضر بیش از ۷۰ هزار نفر در کشورمان مبتلا به بیماری ایدز هستند.

۳۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به ایدز هستند

بر اساس این گزارش، ۱۰ آذر هر سال به‌عنوان روز جهانی مبارزه با ایدز نام‌گذاری شده است و به همین دلیل با دکتر مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز در ایران به گفتگو نشستیم. مهمترین نکته‌ای که مورد تأکید این متخصص بیماری‌های عفونی نیز بود، ناآگاهی مردم از روش‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری ایدز و راه‌های انتقال آن بود.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران با اشاره به اینکه درحال حاضر بیش از ۳۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به بیماری ایدز هستند، اظهار کرد: البته این نکته را باید بگویم که هم‌اکنون نیز موردهای جدیدی از این بیماری در برخی از کشورهای جهان مانند فرانسه بروز کرده است که یکی از عوامل آن می‌تواند حضور پناهندگان در آن کشور باشد. اما این بیماری به‌طور کامل در کشوری نظیر آمریکا و اغلب کشورهای اروپایی مهار شده است و درحال حاضر کشورهای خاورمیانه بیشتر از سایر کشورهای جهان با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند و متأسفانه آمار مبتلایان به بیماری ایدز در ایران نیز روند رو به رشدی داشته است که یکی از دلایل آن، عدم مراجعه افراد به پزشک و نداشتن آگاهی درخصوص مبتلا شدن به این بیماری است.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی از مردم که به این بیماری مبتلا شده‌اند، برای اینکه پشت سر آنها حرفی نباشد، از مراجعه به پزشک خودداری می‌کنند و حرف بنده و جامعه پزشکی کشور به این افراد این است که پزشکان رازدار مردم هستند و از طرفی برای آموزش‌های پیشگیرانه و انجام تست‌های پزشکی مرتبط با بیماری ایدز، حدود ۲۰۰ مرکز با حضور متخصصان حرفه‌ای برای ارائه خدمات به مردم راه‌اندازی شده است و مشاوران و پزشکان در این مراکز هیچ هزینه‌ای را از مردم نمی‌گیرند و آزمایش‌های مربوطه نیز با نظر خود شخص و رایگان صورت می‌گیرد.

محرز افزود: برخی از افراد نیز در جامعه هستند که به این بیماری مبتلا شده‌اند اما از این موضوع بی‌خبر هستند، لذا توصیه ما به همه افراد این است که برای یک‌بار هم که شده به این مراکز مراجعه کنند و از طرفی رسانه‌ها باید در این زمینه فرهنگ‌سازی کنند، چراکه مردم به‌دلیل انگ‌های اجتماعی که وجود دارد از مراجعه به مراکز خودداری می‌کنند.

بیماری ایدز اگر در اسرع وقت شناسایی شود قطعاً قابل کنترل خواهد بود، چراکه این بیماری دیگر کشنده نیست و راه‌های درمانی برای مهار آن کشف شده است.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران با بیان اینکه بیماری ایدز اگر سریع شناسایی شود، قابل کنترل است تصریح کرد: این بیماری دیگر کشنده نیست و اگر سریع تشخیص داده شود، به بهترین نحو ممکن قابل کنترل خواهد بود و درحال حاضر فردی نزد من حضور دارد که از دو سالگی مراحل درمانی خود را طی می‌کند و درحال حاضر نیز حدود ۳۱ سال سن دارد. از طرفی برخی از داروهای ضدویروسی وجود دارد که میزان بار ویروس‌ها را در خون صفر می‌کند و از پیشرفت آن در بدن جلوگیری کرده و مانع ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود و یکی دیگر از ویژگی‌های این داروها این است که جلوی انتقال ویروس به دیگران را می‌گیرد.

وی با بیان اینکه کشور ما در حوزه مقابله با بیماری ایدز از بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا جلو است، اضافه کرد: در مراکز ما از به‌روزترین داروها استفاده می‌شود، اما همه این اقدامات زمانی نتیجه خواهد داد که افراد به مراکز رجوع کنند.

راه‌های انتقال ایدز به دیگران چیست؟

محرز درباره راه‌های انتقال این بیماری به افراد گفت: تماس جنسی نامطمئن با افراد آلوده، انتقال از طریق مادر آلوده هنگام زایمان و استفاده از سرنگ‌های مشترک سه عامل انتقال ویروس ایدز به افراد است که در کشور ما عامل اول بیشترین دلیل برای مبتلا شدن افراد به بیماری ایدز محسوب می‌شود. البته درباره عامل سوم نیز توانستیم اقدامات موثری را انجام دهیم و این عامل به‌طور کامل در کشور کنترل شده است.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران ادامه داد: هدف کشورهای دنیا این است که تا سال ۲۰۲۰ حدود ۹۰ درصد ویروس HIV تشخیص داده شود و ما در این مورد از سایر کشورها عقب هستیم که عدم آگاهی مردم یکی از دلایل این عقب‌ماندگی است که رسانه‌ها باید در بحث آگاهی‌بخشی مردم تلاش بیشتری را انجام دهند.

۷۰ هزار نفر در ایران ایدز دارند

وی درباره آمار مبتلایان به ایدز در ایران نیز اظهار کرد: براساس گزارش‌های موجود، حدود ۷۰ هزار نفر در ایران به این بیماری مبتلا هستند که ۳۵ درصد این افراد شناسایی شدند، البته در سال‌های گذشته که در این زمینه پیشرفت زیادی نداشتیم، شاهد فوت بسیاری از مبتلایان به ایدز شدیم؛ اما وضعیت فعلی ما نسبت به گذشته بهتر شده است. زمانی که راه‌های کنترلی کشف نشده بود، حدود ۱۸ هزار نفر در ایران به‌دلیل ایدز فوت کردند، اما این بیماری درحال حاضر قابل کنترل و مهار است.

بیشترین عامل انتقال ویروس ایدز در ایران تماس جنسی است و به افراد توصیه می‌شود تا قبل از ازدواج، از تماس جنسی با افراد خودداری کنند و اگر هم به این کار روی می‌آورند، حتماً موارد بهداشتی نظیر استفاده از پوشش را مدنظر قرار دهند.

محرز خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد بر این باورند که این بیماری واگیردار است، لذا به افرادی که ایدز دارند اصلاً نزدیک نمی‌شوند اما باید گفت که بیماری ایدز فقط از طریق سه روشی که عرض شد، قابل انتقال است و مواردی مانند عطسه، روبوسی با افراد مبتلا به ایدز، دست دادن با این افراد و کار کردن در کنار این افراد هرگز نمی‌تواند منجر به انتقال ویروس به افراد دیگر شود. به هم‌وطنان توصیه می‌کنیم با توجه به اینکه سن ازدواج به دلایل مختلف بالا رفته است، خویشتن‌دار باشند و هرگز قبل از ازدواج با فردی تماس جنسی نداشته باشند و این نکته نیز قابل توجه است که هرچقدر تعداد پارتنرهای افراد بالا باشد، امکان تماس جنسی نیز بیشتر می‌شود، لذا مردم برای اینکه به بیماری ایدز دچار نشوند، قبل از ازدواج هرگز تماس جنسی با کسی برقرار نکنند و اگر هم به این کار روی می‌آورند، حتماً موارد بهداشتی مانند استفاده از پوشش را مدنظر قرار دهند.

براساس این گزارش، اینکه برای بیماری ایدز، درمان قطعی در جهان پیدا نشده است امری واضح است که همه مردم نیز آن را می‌دانند، اما بهترین راه برای اینکه افراد به این بیماری دچار نشوند، این است که برای یک‌بار هم که شده به مراکز وزارت بهداشت مراجعه کرده تا افراد نسبت به وضعیت خود اطلاع پیدا کنند، چراکه این بیماری اگر در اسرع وقت شناسایی و کشف شود، به بهترین نحو ممکن قابل کنترل خواهد بود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 11 اذر 1398 ، کدخبر:  447871 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین