پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۰۱۰۱
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵
این روزها حتما میزهای مشاوره در بعضی از ایستگاه های مترو را دیده اید که به دنبال روز جهانی ایدز اقدام به اطلاع رسانی و مشاوره به مسافران مترو می کنند. میزهای مشاوره در خصوص ایدز یا از سوی وزارت بهداشت یا برخی از انجمن های غیردولتی که در حوزه ایدز فعالیت دارند راه افتاده و هدف آنها حساس کردن مردم نسبت به این ویروس مزمن اما قابل کنترل است.

شعارسال: این روزها حتما میزهای مشاوره در بعضی از ایستگاه های مترو را دیده اید که به دنبال روز جهانی ایدز اقدام به اطلاع رسانی و مشاوره به مسافران مترو می کنند. میزهای مشاوره در خصوص ایدز یا از سوی وزارت بهداشت یا برخی از انجمن های غیردولتی که در حوزه ایدز فعالیت دارند راه افتاده و هدف آنها حساس کردن مردم نسبت به این ویروس مزمن اما قابل کنترل است.
 
اینجا ایستگاه مترو راه آهن است. از گیت که عبور کنید، با صحنه جدیدی روبرو می شوید. زن و مرد جوانی که پشت میزی، روی صندلی هایشان تکیه زده اند و بنرهای پشت سرشان علامت روبان قرمز ایدز را نشان می دهد. آنها به هر مسافری که کنجکاو شود و به سمتشان برود نه تنها بروشورها و کاتالوگ هایی درباره ایدز می دهند بلکه در صورت تمایل فرد، به وی مشاوره هم می دهند.
 
زن جوان مشاور توضیح می دهد که از پرسنل وزارت بهداشت هستند و سعی دارند اطلاعاتی را درباره ایدز به مردم و به ویژه جوان ها ارائه دهند. بعد ادامه می دهد: هدفمان اطلاع رسانی و ارتقای سطح آگاهی افراد است اما گاهی مردم حتی برای گرفتن مشاوره هم واهمه دارند.
 
در طول صحبت هایمان، عده ای از مسافرانی که از کنار میز عبور می کنند، بیش از اینکه درباره ایدز سوال کنند، از مشاوران پشت میز آدرس می پرسند. اما مشاوران به کارشان حسابی وارد هستند. آنها نه تنها فرد را برای پیدا کردن آدرس موردنظرش راهنمایی می کنند بلکه در این هنگام فرصت را برای اطلاع رسانی درباره ایدز غنیمت شمرده و یکسری بروشور به دستش می دهند تا مطالعه کند. اگر هم عجله نداشت، وی را پای میز می نشانند و دوستانه در این خصوص به وی مشاوره می دهند.
 
دانشگاه بهتر از مترو
 
مرد مشاوری که بیشتر به آقایان اطلاع رسانی می کند معتقد است، قرار دادن میزهای مشاوره در دانشگاه ها بهتر از مترو است. وقتی دلیلش را می پرسم اینطور پاسخ می دهد: به این دلیل که در حال حاضر ایدز از طریق رابطه جنسی افزایش پیدا کرده و فضای دانشگاه را جوان ها تشکیل می دهند. در واقع ما تصور می کنیم که آنها به واسطه دانشجو بودنشان درباره همه چیز اطلاع دارند اما رفتارهای پرخطر میان جوانان بیشتر است و آنها درباره ایدز اطلاعات زیادی ندارند. پس فضای دانشگاه می تواند بیش از مترو اثربخش باشد.
 
وی ادامه می دهد: از طرفی محیطی که ما مشاوره می دهیم حس امنی برای مسافری که مشاوره می خواهد، ندارد. مردم در مراکز مشاوره راحت درباره خیلی از مسائل حرف می زنند اما اینجا حس خجالت زدگی دارند و با ترس سوال می کنند. چراکه سنگینی نگاه دیگر مسافرانی که از کنار میز مشاوره عبور می کنند و به وی چشم دوخته اند، آنها را اذیت می کند. شاید اگر داخل اتاقی در مترو اینکار انجام می شد، مردم بیش از پیش استقبال می کردند.
 
مشاوره دادن درباره ایدز آن هم داخل مترو کمی صبر و حوصله نیاز دارد. مرد مشاور جوان می گوید: با این حال حتی اگر در طول روز ۱۰ نفر هم به ما مراجعه کنند، برای من و همکارم بسیار ارزشمند است. چراکه وقتی آنها درباره ایدز مطلع شوند و برای انجام تست به مراکز مشاوره بروند، در واقع ما کارمان را به درستی انجام داده ایم و آنها با اطلاعاتی که در اختیار دارند، می توانند به دیگر اعضای خانواده یا دوستانشان در این خصوص اطلاع رسانی کنند.
 
در همین فاصله مرد میانسالی پای میز توقف می کند، کمی به بروشورهای روی میز چشم می دوزد و با استقبال و راهنمایی مرد مشاور روی صندلی می نشیند. مرد میانسال کمی به صحبت های مشاور درباره راه های انتقال ایدز گوش می دهد و بعد درباره رابطه جنسی سوال می پرسد.
 
سپس مرد میانسال با لحنی آرام و طوری که صدایش به گوش ما نرسد، به مرد مشاور می گوید: من هر چند ماه یکبار آزمایش می دهم و هربار جواب آزمایشم منفی بوده است، اما باز می ترسم.
 
مرد مشاور درباره وسواس وی در این مورد سوالاتی می پرسد و ادامه می دهد: برای اینکه خیالتان راحت شود، به یکی از مراکز ما بیایید. رایگان و محرمانه از شما آزمایش می گیرند و بعد خیالتان راحت می شود اما اگر باز هم ترس مداوم از گرفتن این بیماری دارید، دچار وسواس شده اید و باید از نظر روانشناسی پیگیر ماجرا شوید.
 
مرد میانسال بروشوری از لیست مراکز مشاوره به دست می گیرد و انگار که ذهنش آرام تر شده است، خداحافظی می کند و می رود.
 
هدف اطلاع رسانی و حساس کردن مردم است
 
وحید جهانمیری مدیر سایت اطلاع رسانی رسمی درباره ایدز و بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت و مدیرعامل باشگاه سلامت نوجوانان درباره اهمیت و اثرگذاری میزهای مشاوره ایدز در ایستگاه های پر رفت و آمد مترو به خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: سال گذشته ما با هماهنگی دانشگاه تهران، مترو و اداره سلامت شهرداری تجربه انجام اینکار را داشتیم و هدفمان اطلاع رسانی و حساس کردن مردم بود. من با این طرح با حفظ رعایت اصول موافقم. وقتی صدا و سیما کاری در این زمینه انجام نمی دهد، اجرای این طرح ها خیلی هم خوب است. 
 
وی ادامه داد: مترو محیط جالبی برای گرفتن تست از مردم نیست چراکه محرمانگی آن حفظ نمی شود اما استقبال مردم از این طرح نشان داد که توانسته بودیم آنها را نسبت به موضوع ایدز حساس کنیم. من حتی موافق اجرای کارهای هنری و نمایشی درباره ایدز در محیط مترو هستم.
 
جهانمیری افزود: تجربه انجام اینکار نشان داده است بسیاری از جوانان و به ویژه نوجوانان درک خطر از ایدز ندارند و به آنها می گفتیم که چطور از خودشان محافظت کنند یا برای انجام تست کجا بروند. از طرفی خیلی از مردم درکی از رایگان بودن این آزمایش و درمان موثر آن نداشتند.
 
این کارشناس حوزه ایدز اضافه کرد: شاید باور نکنید اما عده ای فکر می کردند اگر مشخص شود آنها ایدز دارند و جواب آزمایش مثبت باشد، قرنطینه یا زندانی می شوند.
 
مدیر عامل باشگاه سلامت نوجوانان تاکید کرد: این نشان دهنده عدم آگاهی مردم از این بیماری است. در برخی کشورها این طرح ها در فضاهای ورزشی یا توسط سلبریتی ها و در فضاهای هنری برگزار می شود تا اثربخشی بیشتری داشته باشد.
 
اطلاع رسانی درباره ایدز نباید مناسبتی باشد
 
جهانمیری تصریح کرد: اگرچه ایدز قابل کنترل است و درمان موثر دارد اما مردم باید نسبت به این موضوع مطلع شوند تا افرادی که ایدز دارند و تاکنون شناسایی نشده اند، شناسایی شوند. به همین دلیل معتقدم اطلاع رسانی درباره ایدز را نباید یک کار مناسبتی بدانیم چراکه به این صورت نتیجه ندارد. آگاهی بخشی در این زمینه باید برنامه ای مداوم و همیشگی باشد.
 
وی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش و رسانه ها درباره اطلاع رسانی در حوزه ایدز کارشان را به درستی انجام نداده اند. منظورم از رسانه فقط رسانه ملی و داخلی نیست. بلکه امروز مردم و به ویژه نوجوانان و جوانان اطلاعات مورد نیازشان را از فضاهای مجازی که نوعی رسانه محسوب می شوند تغذیه می کنند و خیلی ازز اوقات اطلاعات اشتباهی دریافت می کنند.
 
جهانمیری بیان کرد: بارها از خیلی از این جوانان شنیده ام که به خاطر عدم آگاهی و ترس گفته اند چه بهتر که اگر این بیماری را داریم، نفهمیم و زندگی مان را ادامه دهیم اما من به آن جوان ها می گویم اگر بفهمی می توانی زندگی کنی.
 
وی ادامه داد: اگر بفهمی و بدانی ایدز داری، می توانی با کنترل و مراقبت این بیماری را به همسر و فرزندت انتقال ندهی، می توانی درمان موثر داشته باشی و بار ویروس را با مصرف دارو در بدنت به صفر برسانی اما همه اینها وقتی محقق می شود که فرد در ابتدا مطلع شود و سپس برای مشاوره و تست و درمان به مراکز مشاوره ایدز مراجعه کند.
 
ایدز نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی (HIV) ایجاد می‌شود. بیماری ناشی از HIV دارای سه مرحله اصلی است.
 
در مرحله اول (عفونت حاد) فرد ممکن است برای مدت کوتاهی بیماری شبه آنفلوآنزایی را تجربه کند. در مرحله بعد، این بیماری تا یک دوره طولانی بدون هیچ علائمی دنبال می‌شود که به این مرحله از بیماری، دوره نهفتگی گفته می‌شود. هر چقدر که بیماری پیشرفت یابد، تداخل بیشتری با دستگاه ایمنی بدن پیدا می‌کند و باعث می‌شود که افراد به عفونت‌هایی مانند عفونت فرصت‌طلب و تومور دچار شوند، البته معمولاً در افرادی که دستگاه ایمنی آن‌ها به خوبی عمل می‌کند تأثیرگذار نیست. در نهایت بیماری زمانی وارد مرحله سوم یا ایدز خواهد شد که سیستم ایمنی بدن آسیب جدی دیده و بیمار نیاز به مراقبت ­های حرفه ای بالینی پیدا می کند.
 
HIV ، عمدتاً از طریق آمیزش جنسی محافظت نشده، انتقال خون آلوده و سرنگ آلوده و از مادر به فرزند در طول بارداری، زایمان یا شیردهی منتقل می‌شود. در ایران، با تلاش بسیار، انتقال ویروس از مادر مبتلا به کودک، مهار شده و تقریباً به صفر رسیده است. اما موج سوم این بیماری در کشور از طریق الگوی جنسی انتشار می­ یابد که این امر لزوم آشناسازی جوانان را به خوبی توضیح می­ دهد.
 
برای این ویروس یا بیماری، هنوز هیچ‌گونه درمان یا واکسن قطعی وجود ندارد؛ اگر چه درمان ضدویروسی یا ARV، می‌تواند باعث کاهش دوره بیماری و امید به زندگی نزدیک به طبیعی شود. با وجود این که این نوع درمان خطر مرگ و عوارض ناشی از این بیماری را کاهش می‌دهد، اما این داروها گران‌قیمت هستند و ممکن است با عوارض جانبی همراه باشند. پس بهترین راه جلوگیری از انتشار ویروس، پیشگیری است.
 

 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری ایرنا  ،تاریخ انتشار:   23 آذر 1398،کدخبر:   83588667،www.irna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین