پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۷۸۵۳
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱
تنبلی چشم یکی از انواع اختلالات بینایی است که در اثر اختلال در عملکرد طبیعی چشم‌ها و عدم تکامل بینایی اتفاق می‌افتد که به منظور شناسایی و تشخیص زودهنگام غربالگری کودکان سه تا شش سال در ۴۴ پایگاه دائمی و ۶۸۰ پایگاه غیر دائمی خراسان جنوبی انجام می‌شود.

شعار سال: در سالیان گذشته برخی از کودکان وقتی به مدرسه می‌رفتند در هنگام انجام دادن تکلیف درسی معلم متوجه نور کم چشمان کودکان می‌شد چیزی که امروزه از آن به عنوان تنبلی چشم یاد می‌شود.

سال‌هاست با نزدیک شدن به مهرماه پدر و مادرها یاد معاینه چشمان کودکان خود به ویژه کودکانی مدرسه‌ای می‌افتند در حالی که پدیده تنبلی چشم از دوران قبل از ورود به دبستان هم مشهود است یعنی از همان ماه‌های ابتدای تولد باید مورد توجه قرار گیرد تا اگر مشکلی در سیستم بینایی فرزندان باشد به موقع تشخیص و درمان شود.

تنبلی چشم یکی از انواع اختلالات بینایی است که بر اثر آن در یک چشم به ظاهر سالم کاهش دید مرکزی به وجود می‌آید در این حالت اگرچه ساختمان ظاهری چشم سالم است اما دید چشم حتی با استفاده از عینک هم کامل نمی‌شود.

وقتی تکامل بینایی در یکی از چشم ها طبیعی و در چشم دیگر غیرطبیعی باشد چشمی که بینایی آن تکامل پیدا نکرده، مبتلا به ضعف بینایی شده و به تدریج تنبل می‌شود.

تنبلی چشم در 2 تا 3 درصد از کودکان دیده می‌شود و بهترین زمان برای اصلاح این حالت دوران نوزادی یا اوایل کودکی است.

یادآوری این نکته مهم است که اگرچه معمولاً یک چشم درگیر است اما در برخی حالات ممکن است هر دو چشم به صورت همزمان تنبل باشند.

وقتی کودک وارد مدرسه می‌شود و شروع به خواندن می‌کند هنگام خواندن دچار خستگی می‌شوند. تنبلی چشم باعث می‌شود کودک هنگام خواندن خط را گم کند، جاهایی را نادیده رد کند یا کلمات کوچک را دوباره بخواند و اشتباهات دیگری نظیر اضافه کردن و کم کردن جملات مرتکب شود.

دقت کردن روی کلماتی که می‌خواند به انرژی بسیار بالایی نیاز دارد بنابراین خواندن برای چنین کودکانی سخت است.

تنبلی چشم در اثر اختلال در عملکرد طبیعی چشم‌ها و عدم تکامل بینایی اتفاق می‌افتد. البته در بسیاری از موارد هم ممکن است علل مرتبط با تنبلی چشم ارثی باشند.

تنبلی چشم شامل دشواری در مهارت‌های حرکتی ظریف مانند نوشتن می‌شود. تنبلی چشم می‌تواند روی درک عمیق تاثیر بگذارد و نوشتن و ماندن روی یک خط را دشوار کند. اگر متوجه شدید کودکتان پایین یا بالای خط می‌نویسد، می‌تواند یکی از نشانه‌های تنبلی چشم باشد.

فاطمه مادر 36 ساله بیرجندی که فرزند 5 ساله‌اش مبتلا به تنبلی چشم است گفت: تنبلی چشم هیچ علامت خاصی در فرزندم نداشت روزهایی که بیشتر تلویزیون نگاه می‌کرد فاصله خود را با تلویزیون نزدیکتر می‌کرد و هرچه به او تذکر می‌دادم، گوش نمی‌داد.

این مادر بیرجندی افزود: بعد از مدتی متوجه شدم فرزندم به هنگام تماشای تلویزیون با مشکل مواجه است و به همین علت خیلی نزدیک تلویزیون می‌ایستد. تصمیم گرفتم او را به چشم پزشکی ببرم که با معاینه پزشک متوجه شدم فرزندم تنبلی چشم دارد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی در بیرجند اظهار داشت: برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم از جمله طرح‌های پیشگیرانه‌ای است که به منظور شناسایی و تشخیص زودهنگام تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی در کودکان 3 تا 6 سال در پایگاه‌های دائمی و غیر دائمی تحت نظارت بهزیستی شهرستان‌ها انجام می‌شود.

علی عرب‌نژاد با بیان اینکه بی علامتی شایع‌ترین علامت بیماری تنبلی چشم است و بهترین زمان طلایی برای پیشگیری از تنبلی چشم زیر 5 سال است افزود: پایگاه‌های برنامه غربالگری بینایی در زمینه غربال بینایی سطح اول کودکان 3 تا 6 سال با استفاده از چارت و با دستگاه پلاز اپتیکس در تمام پایگاه‌های غربالگری بینایی مراکز و خانه‌های بهداشتی و مهدهای کودک فعالیت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر استان خراسان جنوبی، دارای 13 دستگاه غربالگری پلازاپتیکس مجهز و پیشرفته برای اجرای برنامه است.

عرب‌نژاد با بیان اینکه در حال حاضر 45 مجری غربالگری آموزش دیده، 15 مسئول پیگیری، 24 اپتومتریست و 3 چشم پزشک در استان در این برنامه همکاری دارند افزود: در استان 44 پایگاه دائمی و 680 پایگاه غیر دائمی برای غربال کودکان 3 تا6 سال فعال است.

وی اظهار داشت: پایگاه‌های دائمی در کل سال و پایگاه‌های غیر دائمی در شش ماهه دوم در تمامی نقاط شهری و روستایی و بالاخص مناطق دور افتاده فعال است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه 45 درصد جامعه هدف پیشگیری از تنبلی چشم در این طرح مشاکرت کردند افزود: برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم از جمله طرح‌هایی است که به منظور شناسایی و تشخیص زودهنگام تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی در کودکان سه تا شش سال در پایگاه‌های دائمی و غیر دائمی تحت نظارت بهزیستی انجام می‌شود که تاکنون 14 سال از اجرای برنامه در استان خراسان جنوبی می‌گذرد.

عرب‌نژاد گفت: از ابتدای امسال 18 هزار و 900 کودک غربالگری بینایی شدند که کودکان 3 تا 6 ساله گروه هدف در صورتی که پس از غربال مشکوک شناسایی شوند به صورت رایگان معاینه تخصصی می‌شوند و به خانواده‌های نیازمند نیز کمک هزینه فرم عینک تعلق می‌گیرد.

وی اظهار داشت:  این برنامه به صورت سراسری در کل کشور از ابتدای آبانماه شروع و تا پایان دی ماه ادامه دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 10 آذر 98، کد مطلب: 2149972: www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین