پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۹۴۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۶
موافقتنامه جدید آمریکا، مکزیک و کانادا که در سال ۲۰۱۸ به تصویب رسیده و جایگزین نفتا است حاوی بخشی تحت عنوان اقتصاد دیجیتال است.

شعار سال:موافقتنامه جدید آمریکا، مکزیک و کانادا که در سال ۲۰۱۸ به تصویب رسیده و جایگزین نفتا است حاوی بخشی تحت عنوان اقتصاد دیجیتال است.

از ابتدای سال آینده میلادی ۲۰۲۰ قرار است موافقتنامه جدید ایالات متحده، مکزیک و کانادا که در سال ۲۰۱۸ به تصویب کشورهای عضو رسیده است جایگزین موافقتنامه نفتا شود.

در موافقتنامه جدید بخشی تحت عنوان اقتصاد دیجیتال افزوده شده است که نشان دهنده اهمیت یافتن اقتصاد دیجیتال در سطح جهانی و منطقه ای می باشد.

یک نمونه از منطقه گرایی که بر اساس توافق اولیه تجارت آزاد بین آمریکا و کانادا استوار بوده و در سال ۱۹۹۲ با پیوستن مکزیک به موافقتنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی تغییر نام داد نفتا بود.

هدف نفتا از میان برداشتن موانع موجود بر سر راه تجارت کالا و خدمات بین سه کشور یادشده است. نفتا یک نقطه عطفی در منطقه گرایی بود زیرا بین دو قدرت بزرگ توسعه یافته و یک کشور در حال توسعه منعقد شده بود.

یکی از اهداف اصلی این پیمان ایجاد فرصت هایی برای نیروی کار کشور مکزیک و تشویق به عدم مهاجرت شهروندان این کشور به دو کشور توسعه یافته پیمان به ویژه ایالات متحده آمریکا و محل ارزانی برای سرمایه گذاری این دو کشور پیشرفته برای افزایش رقابت پذیری کالاهای آمریکایی و کانادایی در سطح جهان بوده است.

در ایالات متحده این پیمان از پشتیبانی حاکمیت آمریکا برخوردار بوده زیرا دو حزب اصلی این کشور در ایجاد و اجرای آن نقش داشتند به گونه ای که توسط بوش جمهوری خواه مذاکره و توسط کنگره دموکرات تصویب و بوسیله بیل کلینتون اجرا شد ولی ترامپ در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که این پیمان مشاغل آمریکا را تهدید کرده و خواستار ایجاد پیمان جدید شد.

در سال ۹۲ که نفتا امضا شد هنوز شبکه جهانی وب ایجاد نشده بود بنابر این نیاز به روز کردن پیمان به خصوص به دلیل گسترش فضای دیجیتال و سیاست خروج از پیمان های منطقه ای و جهانی ترامپ، سبب شد این اقدام در دولت جدید آمریکا شکل بگیرد.

دولت آمریکا پس از خروج از پیمان مشارکت اقیانوس آرام فصل تجارت الکترونیک آن را مبنای مذاکرات جدید با دیگر کشورهای عضو نفتا قرار داد زیرا مشارکت اقیانوس آرام اولین موافقتنامه ای بود که جریان آزاد جریان آزاد اطلاعات را به عنوان پیش فرض در نظر گرفته بود و کشورهای عضو را ملزم کرده بود که محلی را برای حمایت از حریم خصوصی مشتریان در نظر بگیرد.

نکات برجسته فصل تجارت دیجیتال پیمان جدید نفتا به شرح ذیل است:

۱-ممنوعیت عوارض گمرکی و دیگر اقدامات تبعیض آمیز بر محصولات دیجیتال که به صورت دیجیتال توزیع می شود مانند کتابهای الکترنیکی، نرم افزار و بازی.

۲- اطمینان از اینکه دیتا امکان جریان پیدا کردن در بین مرزهای کشورهای عضو را دارد و محدودیت های مکانی برای ذخیره دیتا به حداقل می رسد.

۳-فراهم کردن شرایطی برای ایجاد احراز هویت الکترونیک و امضای الکترونیک و تسهیل در معاملات الکترونیک.

۴- تضمین حمایت از حقوق مصرف کنندگان شامل حریم خصوصی.

در نسخه جدید نفتا برخی نوآوری هایی گنجانده شده است که مربوط به عصر دیجیتال می باشد. پیش از این در قراردادهای تجارت آزاد ایالات متحده آمریکا بخشی تحت عنوان تجارت الکترونیک وجود داشت که بیشتر منظور استفاده از ابزار الکترونیک و دیجیتال برای فروش کالاها بود ولی در نسخه جدید تجارت دیجیتال جایگزین تجارت الکترونیک شده است که شامل مواردی مانند امضای الکترونیک، احراز هویت، انتقال دیتا بین کشورهای عضو، همکاری در حوزه امنیت سایبری، خدمات رایانه ای تعاملی و دیتای باز دولتی می شود که ماهیت کاملا دیجیتال دارد.

کمیسیون تجارت بین الملل ایالات متحده آمریکا اجرایی شدن موافقتنامه جدید نفتا ۲ یا موافقتنامه آمریکا، مکزیک و کانادا را برای منافع ایالات متحده مثبت ارزیابی کرده است به گونه ای که پیش بینی کرده که حدود ۶۸ میلیارد دلار به تولید داخلی این کشور می افزاید.

همچنین پیش بینی شده است که پیمان جدید در بخش دیجیتال بر منافع شرکت های آمریکایی که در حوزه عبور دیتا فعالیت دارند اثر مثبت گذاشته، دسترسی شرکت های مخابراتی آمریکا را به بازار مخابراتی مکزیک بیشتر کرده و باعث سریعتر شدن کارها و کاهش هزینه دسترسی به بازار منطقه آمریکای شمالی می شود.

البته با توجه به اینکه تجارت محصولات دیجیتال از جمله دیتا خیلی پیچیده تر از محصولات فیزیکی بوده و تازگی دارد پیش بینی میزان اجرایی شدن و اثرات نهایی بخش دیجیتال این موافقتنامه را باید به آینده واگذار کرد ولی به نظر می رسد با سطح همگرایی بازار مشترک دیجیتال اروپا فاصله خواهد داشت.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر،تاریخ انتشار:20آذر1398،کد خبر:4795332،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
0
0
آمریکا دنیا رو قبضه کرده دیگه آمریکای شمالی که کار سختی نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین