پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۲۸۳۵
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲
تقویت زمینه‌های انسجام و توجه به رشد و سالم سازی اقتصاد کشور و معیشت مردم که در رویه این دوره اصولگرایان دیده می‌شود و کارنامه ناموفق لیست امید اصلاح طلبان و حمایت تمام قد آن‌ها از دولت ضعیف و اشرافی حسن روحانی، گرایش مردم را به سمت اصولگرایان تقویت کرده است

شعارسال: رفتارشناسی اجتماعی ایران در انتخابات‌ها نشان می‌دهد که نمی‌توان تا روز‌های آخر پیش بینی دقیق سبد رای را مخصوصا در کلان شهر‌ها معتبر شمرد. اما حسب میزان شاخص رضایتمندی در کشور موید این است که جبهه اصلاحات با فرستادن نمایندگان ضعیف لیست امید در مجلس و پشتیبانی تمام قد از دولت حسن روحانی با اشتباهات و مدیریت ضعیف و حواشی فراوان ناسالم نزدیکان او، بیشتر روی اعصاب مردم راه رفتند؛ در این دور انتخابات نمی‌توانند امیدوار باشند.
اگر در این دور خطای لیست بندی اصول گرایان با سمت سهم خواهی‌های درون تشکیلاتی اعضای شورای ائتلاف و معرفی افراد غیر آشنا برای مردم که یکی از دلایل عدم توفیقشان در دور قبلی بوده است پیش نیاید، تجربه و تحلیل وضعیت اجتماعی جامعه، توجه جدی اصولگرایان به رشد و سالم سازی اقتصاد کشور و معیشت مردم، گرایش مردمی را در این دوره از رقابت‌ها به سمت اصولگرایان نشان می‌دهد. در اینصورت مهمترین موضوع تصمیم سازی مجلس آینده، مدیریت آن خواهد بود. گر چه هنوز از چینش لیست‌های احتمالی و اینکه چه ترکیبی را خواهد داشت، خبر دقیقی بیرون نیامده است، اما مطابق ثبت نام افراد مجرب و شاخص در این دوره، چند گزینه برای مدیریت مجلس یازدهم بیشتر محتمل است. محمد باقر قالیباف، مرتضی آقا تهرانی، محمد عباسی، حمید رضا حاج‌بابایی چند گزینه‌ای هستند که بخاطر سوابق و جایگاه‌های قبلی در مظان بیشتری برای تصدی ریاست مجلس شورای اسلامی خواهند بود.

۱. دکتر محمدباقر قالیباف شهردار چند دوره تهران، فرمانده نیروی انتظامی و فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران را در پیشینه خود دارد. شهر تهران در دوران شهرداری او چهره‌ای به سمت سازندگی و اجرای طرح‌های بزرگی پیش رفت با همه حرف و حدیث‌هایی که در مورد او مطرح هست، کارنامه ناکارامد شهرداران اصلاحاتی بعد از او از قالیباف به عنوان چهره‌ای اجرایی، جهادی و کارنامه نسبتا موفقی برای او رقم زده است. از طرفی حضور قالیباف در انتخابات دوره‌های قبل ریاست جمهوری گر چه موفقیت آمیز نبوده است، اما کنار گیری او در آخرین ساعات انتخابات گذشته به نفع آیت الله رئیسی بر شهرت او افزوده است با اینکه از این چهره مشهور چند دوره انتخابات ریاست جمهوری به عنوان فرد اصلی ائتلاف به عنوان سرلیستی اصولگرایان یاد می‌شود، اما این نگرانی در بین جمعی از سیاسیون علاقمند به این جبهه وجود دارد که ممکن است رقبای انتخاباتی با بزرگ نمایی و طرح مواردی در جریان مدیریت او در شهرداری تهران که به شکل تلویحی از جانب چهره‌هایی از اصلاح طلبان مطرح شده است، لیست اصولگرایان را هدف قرار دهند.

۲. حجت الإسلام والمسلمین مرتضی آقا تهرانی است. مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی است. گرچه در تحلیل‌های سیاسی از پایداری‌ها به عنوان نیرو‌های رادیکال حوزه اصولگرایی نام برده می‌شود، و اقا تهرانی از چهره‌های تاثیر گذار این تشکیلات سیاسی و مورد حمایت ایت الله مصباح یزدی است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از نیرو‌های سیاسی جوان کشور این تفکر را مقبول دانسته و رفتار اخلاقی و متین این روحانی فاضل از او به سیاستمداری قابل اعتماد یاد می‌شود. حجه الاسلام آقا طهرانی علاوه بر نمایندگی در دورهٔ هشتم و نهم مجلس ریاست کمیسیون فرهنگی، امامت جمعهٔ مسجد امام علی نیویورک، اولین استاد اخلاق ریاست جمهوری و کابینه در دولت محمود احمدی‌نژاد، است. وی سابقه تحصیل در مدرسه حقانی را دارد و فارغ‌التحصیل تربیت مربی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی و عضو هیئت علمی این مؤسسه است. وی همچنین در دانشگاه مک‌گیل در مقطع فوق لیسانس و همچنین دانشگاه ایالتی نیویورک در بینگهمتون در مقطع فوق لیسانس و دکتری تحصیل کرده است. با وجود اینکه در این دور چهره‌های روحانی با تجربه‌ای مانند حجج اسلام تقوی و مصباحی مقدم هم در لیست ثبت نام کنندگان هستند، اما در صورت راه یابی تعداد قابل توجهی از طرفداران جبهه پایداری حضور آقا طهرانی را محتمل‌تر می‌کند

۳. دکتر محمد عباسی نماینده سابق گرگان در مجلس، نائب رئیس کمیسیون‌های بودجه و تلفیق مجلس که در دولت نهم به عنوان وزیر تعاون و در دولت دهم به عنوان وزیر ورزش و جوانان به ایفای نقش در عرصه مدیریت کلان کشور پرداخته است، گرچه از این چهره تشکیلاتی حزب جمهوری اسلامی، بدلیل اداره کم حاشیه، اما موفق دو وزارتخانه‌های تعاون و ورزش و جوانان تصویر سیاسی پر رنگی نشان نمی‌دهد، اما در مجموع تجربه نمایندگی مجلس، ریاست دانشگاه، استانداری، مشاورت رئیس جمهور در آمریکای لاتین و حضور در دو دولت نهم و دهم از او چهره‌ای شاخص و سیاستمداری موفق نشان می‌دهد. راه اندازی تعاونی‌های مسکن مهر که گروه زیادی از طبقات کم درامد کشور را در یک برنامه مشترک با وزرای مسکن خانه دار کرد؛ عضویت گروه کثیری از ردم در تعاونی‌های سهام عدالت و استقبال زیادی از مردم در تشکیل تعاونی‌ها و جریان اشتغال در وزارت تعاون و کار و توفیقات استثنائی جوانان کشور در میادین جهانی ورزش از او به عنوان وزیر کم حاشیه، اما کارامد یاد میشود که سطوح متعدد اجرایی علمی و تقنینی را گذرانده است.
۴. دکتر حمیدرضا حاجی بابایی نمایندهٔ چند دوره همدان در مجلس شورای اسلامی است. او وزیر آموزش و پرورش در کابینهٔ محمود احمدی‌نژاد بود. در دوران نمایندگی‌اش عضو هیئت رئیسه و رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس بوده است. حاج بابایی در دوره دهم به عنوان منتقد مدیریت لاریجانی برای ریاست مجلس کاندیدا شد که در روز رای گیری به نفع لاریجانی کنار رفت. گر چه دوره وزارت او در آموزش و پرورش کوتاه بوده است، اما بدلیل تلاش‌هایی که به نفع فرهنگیان داشته است از او به عنوان یکی از چهره‌های حامی معلمین یاد می‌شود. حاج بابایی برادر سرداران شهید حاج بابایی است. او در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد که مورد تایید واقع نشد. نکته قابل تامل در این دور انتخابات ثبت نام تعداد قابل توجهی از وزیران احمدی نژاد در انتخابات این دوره مجلس است. با وجود اینکه نوعی حساسیت ضمنی درون بخشی از گروه‌های اصولگرا هم نسبت به همکاران احمدی نژاد وجود دارد، اما کارنامه موفق و غیر قابل انکار اکثریت وزیران دولت نهم و دهم و وجود طرفداران مردمی این خدمات، توقع جامعه را نسبت به بکارگیری این افراد بیشتر نشان می‌دهد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری بیان ما ، تاریخ 8 دی 1398 ، کدخبر: ۳۹۳۷۸ ، www.bayanema.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین