پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۳۰۵۴
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲
هدف محوری طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی شناسایی روشمند آثار فاخر و برتر در عرصه علوم انسانی و معرفی روشمند آن به جامعه علمی داخل و خارج از کشور می باشد.

آثار برتر در زمینه علوم انسانی اسلامی به مجامع علمی معرفی می شوند

شعار سال:عبدالرسول هاجری-دبیر انجمن های علمی حوزه های علمیه ضمن تشریح ماهیت نمایشگاه گفتمان انقلاب اسلامی با رویکرد نمایش آثار در زمینه علوم انسانی اسلامی گفت: ۳۰ جلد از مجموعه کتاب شناخت(دربردارنده آثار برتر حوزه و دانشگاه) آماده بوده که ۲۲ جلد آن منتشر شده است و سایر جلدها نیز در حال چاپ است.

حجت الاسلام عبدالرسول هاجری، با اشاره به نمایشگاه دائمی گفتمان انقلاب اسلامی اظهار داشت: این نمایشگاه، نخستین نمایشگاه تخصصی و دائمی آثار برگزیده و منتخب حوزه و دانشگاه در عرصه علوم انسانی اسلامی است.

او با اشاره به عنوان نمایشگاه افزود: هدف محوری طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی شناسایی روشمند آثار فاخر و برتر در عرصه علوم انسانی و معرفی روشمند آن به جامعه علمی داخل و خارج از کشور می باشد.

دبیر گفتمان علمی انقلاب اسلامی تصریح کرد: ما در حوزه پژوهش، تدوین و چاپ آسیبی که داریم این است که برنامه ریزی خاصی برای معرفی آثار تولید شده وجود ندارد، در حقیقت کار ناشر و مولف کتاب با چاپ اثر تمام می شود و هیچ نهاد خاصی مسئول معرفی اثر به مجامع علمی نیست، این در حالی است که در غرب اگر یک میلیون صرف تدوین یک کتاب می شود، ۱۰ میلیون صرف معرفی آن به جامعه علمی می کنند.

او مطرح کرد: طرح گفتمان از جایی آغاز می شود که نویسنده و ناشر کارش تمام می شود و ما در مسیر جشنواره های کتاب در حوزه و دانشگاه آثار برتر را شناسایی می کنیم و بدون اینکه داوری جداگانه ای انجام دهیم، محصولاتی را که اندیشمندان به عنوان اثر برتر انتخاب کرده اند، به مجامع علمی معرفی می کنیم.

هاجری با بیان اینکه این آثار حتما باید در حوزه علوم انسانی اسلامی باشد، عنوان داشت: زمانی که ما این آثار را استخراج می کنیم، نخستین کار این است که آن ها را وارد یک مجموعه کتاب شناخت می کنیم، این مجموعه اطلاعات مربوط به آثار فاخر را اعم از کتاب، مولف و معرفی و چکیده کتاب را در خود دارد.

 ۳۰ جلد از مجموعه کتاب شناخت آماده شده است
او بیان کرد: ۳۰ جلد از این مجموعه کتاب شناخت آماده بوده که ۲۲ جلد آن منتشر شده است و سایر جلدها نیز در حال چاپ است، همچنین از سامانه نرم افزاری این مجموعه نیز رونمایی کامل انجام شده و افراد می توانند به این مجموعه مراجعه کرده و با جستجوی اثر دلخواه خود به آن دسترسی داشته باشند.

دبیر انجمن های علمی حوزه تاکید کرد: ما به دنبال این هستیم که پایان نامه ها و آثار فاخر را نیز در این مجموعه جای دهیم، اما در حال حاضر آثار برتر در سه حوزه کتاب، پایان نامه و مقاله در حال ورود به این مجموعه است که کار کتاب و مقاله آغاز شده و پایان نامه ها نیز در این مجموعه وارد خواهند شد.

کتابخانه طرح گفتمان در یکی از دانشگاه های تهران برپا می شود
هاجری خاطرنشان کرد: کار دومی که در حال انجام بوده این است که ما از صاحبان اثر می خواهیم که دو نسخه از کار خود را برای ما ارسال کنند، با این کار دومین خروجی کار ما تاسیس یک کتابخانه بوده و روز به روز بر تعداد این کتب افزوده می شود، گام دوم ما این است که شبیه این کتابخانه را که در حوزه دائر است، در یکی از دانشگاه های تهران نیز برپا کنیم.

او هدف سوم این طرح را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: با همکاری نهادهایی مانند وزارت آموزش عالی، نهاد رهبری در دانشگاه ها، دانشگاه آزاد، حوزه علمیه و آستان قدس رضوی یک شورایی با عنوان شورای عالی گفتمان تاسیس شده و شبیه همین شورا در ۲۲ استان کشور تشکیل شود.

دبیر گفتمان علمی انقلاب اسلامی ادامه داد: شورای مذکور آثار را بررسی کرده و به ستاد مرکزی معرفی می کنند، ما در پی این هستیم که در هر هفته یک نشست در هر استان برگزار شود، در این نشست ها ما مولف را می فرستیم و طرح بحث می کند، این جلسات فقط برای اعضای هیات علمی دانشگاه ها و دانشجویان مقطع دکتری بوده و در آن کتاب نقد می شود.

او اضافه کرد: تا پایان اسفندماه این نشست ها را برنامه ریزی کرده ایم و اساتید طرح کننده بحث نیز مشخص شده اند، استاد در دانشگاه ها و حوزه مطالب خود را ارائه می دهد، خروجی نشست ها این است که نویسنده از نقدها استفاده کرده و در چاپ های بعدی به تکمیل اثر خود می پردازد، از سوی دیگر اساتید مخاطب با عرصه های جدید آشنا می شوند.

مولفان آثار خود را به صورت چکیده تدریس خواهند کرد
هاجری تولید پک های آموزش مجازی را دیگر کار این طرح دانست و یادآور شد: اساتید آثار خود را بین سه تا هفت جلسه تدریس می کنند و اگر کسی علاقه داشته باشد، می تواند به محتوای کتاب به صورت چکیده و از زبان مولف آن دست پیدا کند.

او اظهار داشت: کار دیگر فصلنامه دستاورد بوده و در این فصلنامه ما یک کلیدواژه را به برنامه کتاب شناخت می دهیم، این برنامه برای ما مباحث موردنیاز را جستجو می کند و تمام آثاری که با کلیدواژه مطابقت دارند در قالب فصلنامه دستاورد بدست می آید که حقوق معنوی نویسنده نیز رعایت می شود.

دبیر انجمن های علمی حوزه بیان کرد: طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی هر چه جلوتر می رود محصولاتش نیز بیشتر می شود، تا کنون حدود دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار جلد را تنها از ۱۶ موسسه دریافت کرده ایم و اسامی آن را به مجموعه اضافه کرده ایم و هر چه جلوتر می رویم گستره این آثار به لحاظ کمی بیشتر می شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری شفقنا، تاریخ انتشار: 8دی 1398، کدخبر:www.fa.shafaqna.com،860544

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین