پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۴۱۶۷
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸
کمبود شدیدتعداد تخت‌های بیمارستانی و پزشک در شهرستان نیشابور با وجود روستاهای زیاد باعث ایجاد مشکلات فراوانی برای مردم شده است. در شهرستان فیروزه حتی یک تخت بیمارستانی نداریم وامکانات پزشکی درحد خانه بهداشت ودرمانگاه وحضور پاره وقت پزشکان است.

شعارسال: نیشابور به رغم شرایط جغرافیایی و علمی مناسب از نظر امکانات بیمارستانی شرایط مناسبی ندارد و همین موضوع باعث گلایه های مردم شده است. دانشکده علوم پزشکی نیشابور در شهرستان های نیشابور و فیروزه جمعیتی بیش از نیم میلیون نفر را تحت پوشش خود دارد‌. این مجموعه سال ۸۸ از شبکه بهداشت و درمان به دانشکده علوم‌پزشکی ارتقا پیدا کرده است. یکی از مراجعه کنندگان به اورژانس نیشابور می‌گوید: متاسفانه به علت کمبود پزشک، بیمار باید مدت زمان زیادی را در صف انتظار رسیدگی باشد.

مراجعه کننده  دیگری درباره کمبود پزشک می گوید: همسرم دو شب در بیمارستان بستری بود اما متاسفانه پزشک متخصص زنان نبود که به وی رسیدگی کند‌. بیمار دیگری در گفت وگو با خراسان رضوی با بیان این که متاسفانه صف نوبت گرفتن پزشک در نیشابور طولانی است، افزود: خودم برای وقت گرفتن و رفتن پیش متخصص غدد روزها در نوبت بودم و گاهی گرفتن نوبت یکی دو ماه طول می‌کشد. فرد دیگری نیز که‌برای درمان از یکی از روستاهای فیروزه به نیشابور‌ آمده بود با بیان این که مسافت زیادی را طی کرده افزود: نبود بیمارستان در فیروزه و فقدان امکانات در روستای ما کار را   سخت کرده و این در حالی است که پس از مراجعه به ما گفتند برای ادامه درمان باید به مشهد برویم.

یک تخت بیمارستانی در فیروزه نداریم

فرماندار فیروزه نیز درباره وضعیت تخت های بیمارستانی فیروزه گفت: متاسفانه حتی یک تخت بیمارستانی هم در فیروزه وجود ندارد و در حوزه درمان مجموعه ساختارمندی نداریم. ابوالفضل حکیم پور  افزود: چیزی به اسم بستری شدن در فیروزه نداریم و تنها امکانات ما خانه بهداشت و درمانگاه است که پزشکان به‌طور پاره‌وقت برای درمان سرپایی بیماران در آن‌جا حضور دارند. وی خاطر نشان کرد: البته برنامه ریزی کرده ایم با مشارکت بخش خصوصی تا پایان سال ۹۹ اولین بیمارستان را بسازیم که ۳۸ تا ۴۸ تخت بیمارستانی را می تواند برای ما فراهم کند. وی درباره وضعیت حضور پزشکان در فیروزه گفت: در هفته فقط دو روز پزشک داخلی و اطفال  داریم و سایر تخصص ها را نیز در فیروزه نداریم که مردم باید به نیشابور مراجعه کنند البته زمینه های حضور پزشک برای رادیولوژی، آزمایشگاه و داروخانه فراهم است ولی از وجود پزشک بی بهره ایم.رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور درباره تعداد پزشکان مستقر در نیشابور به خراسان رضوی گفت: هم اکنون ۷۱ پزشک عمومی مطب دار، ۶۴ پزشک شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی، ۷۶ پزشک متخصص مطب دار و ۴۶ پزشک متخصص شاغل در بیمارستان ها به صورت تمام وقت داریم‌ که در مجموع تعداد آن ها به ۲۵۷ پزشک می رسد. دکتر عظیمی نژاد ادامه داد: طبق شاخص کشوری به ازای هر هزار نفر باید یک پزشک داشته باشیم ولی با توجه به جمعیت تحت پوشش دانشکده علوم‌پزشکی نیشابور که در حدود ۵۲۰ هزار نفر هستند این شاخص برای ما 5/0 است یعنی برای رسیدن به وضع استاندارد کشوری باید دو برابر تعداد کنونی پزشک داشته باشیم.

پزشکان به دلیل نبود زیر ساخت ها از نیشابور می روند

وی ادامه داد: اکثر پزشکانی که به نیشابور برای کار در بیمارستان های تعیین محل خدمت می روند پزشکان متعهد خدمت هستند و این ها در آستانه پایان دوره تعهدشان تمایلی به ماندن در نیشابور ندارند درحالی که بعضی از آن ها حتی نیشابوری هستند. دکتر عظیمی نژاد با طرح این سوال که چرا این اتفاق می افتد؟ پاسخ داد: چون ما زیر ساخت  نداریم که پزشکان را نگه داریم. ظرفیت موجودمان محدود است‌ و این درحالی است که مهم ترین زیر ساخت ما تخت بیمارستانی است که عدد بسیار پایینی است. رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور ادامه داد: ما در بسیاری از موارد نسبت به بسیاری شهرها وضعیت مناسب تری داریم. شرایطی از قبیل راه، مسافت کم تا مرکز استان، آب و هوای خوب و جمعیت مناسب شهری و روستایی که جزو شاخص هایی هستند که برای پزشکان جذابیت دارند ولی چون بیمارستان های دولتی و خصوصی در شهر نداریم پزشکان در شهر نمی مانند و می روند.عظیمی نژاد خاطر نشان کرد: اگر چه پزشکان در دوره دو ساله یا سه ساله تعهدشان مسلط و متبحر و با تجربه می شوند ولی در نهایت سود آن را شهر مقصد می برد. وی بیان کرد: برای حل این مشکل در وهله  اول در حال پیگیری ایجاد رشته پزشکی هستیم که لازمه  آن هم افزایش تخت های بیمارستانی است و در تلاش برای محقق شدن آن هستیم. در سال ۹۳ تعداد تخت های بیمارستانی ما ۳۲۰ تخت بوده که هم اکنون به ۵۰۰ تخت افزایش یافته و با احداث بیمارستان سوم نیشابور این عدد به ۷۰۰تخت می رسد و این ظرفیت مناسبی برای آوردن رشته پزشکی است. وقتی این امر اتفاق بیفتد در یک بازه زمانی ۳ یا ۴ ساله می توانیم ۴۰ پزشک متخصص و استاد دانشگاه را جذب کنیم که حداقل ۳۰ سال در نیشابور ماندگاری دارند.وی اظهار کرد: اقدام دیگری که در حال انجام آن هستیم احداث بیمارستان خصوصی است تا پزشکان ما در بخش خصوصی بتوانند برای کسانی که تمایل دارند خدمات VIP ارائه کنند. بر اساس آماری که وزارت بهداشت داده ۸۰ درصد مردم توان مراجعه به بیمارستان های خصوصی را ندارند ولی ۲۰ درصد باقی مانده می توانند از امکانات بیمارستان‌های خصوصی استفاده کنند. این ۲۰ درصد در نیشابور صد هزار نفر می شوند که باید برای آن ها بخش خصوصی و برای ۴۰۰ هزار نفر دیگر بخش دولتی را آماده کنیم. این صد هزار نفر ظرفیت ایجاد بیمارستان خصوصی را دارند.اگر بتوانیم گسترش تخت های بیمارستانی دولتی و خصوصی را باهم داشته باشیم ماندگاری پزشک در نیشابور تغییر معنا داری پیدا خواهد کرد و پزشکان متخصص در نیشابور می مانند و نیشابور تبدیل به قطب پزشکی می شود.

مشکل اعتباری بیمارستان سوم نیشابور

عظیمی نژاد با اشاره به وضعیت بیمارستان سوم‌نیشابور گفت: با احداث بیمارستان سوم که ۱۷۵ تختخوابی است میزان تخت هایمان تقریبا به ۷۰۰ و سرانه به عدد ۱.۳۲ می رسد. این بیمارستان تا کنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و از سال گذشته به دلیل تغییرات زیاد مجری عملیات ساختمانی و اعتبارات کم، عملا پروژه متوقف شده است. وی بیان کرد: متاسفانه هم اکنون نیز این بیمارستان وضعیت اعتباری مناسبی ندارد و در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم اعتبارات را دریافت کنیم. در جریان دور دوم سفر ریاست جمهوری به نیشابور ۳۰ میلیارد تومان بودجه برای آن در نظر گرفته شده بود که هنوز تخصیص نیافته است. اگر این ۳۰ میلیارد سال گذشته تزریق می شد پروژه تمام می شد ولی هم اکنون برای ساخت این بیمارستان ۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

رئیس دانشکده علوم‌پزشکی نیشابور خاطر نشان کرد: اسم دانشکده علوم پزشکی شایسته نیشابور نیست، به لحاظ علمی، زیرساخت و توسعه از خیلی از دانشگاه های علوم پزشکی منطقه نهم آمایش و حتی سایر نقاط کشور بالاتریم اما در شورای انقلاب فرهنگی در اردیبهشت ۹۴ مصوبه ای تایید شده که ارتقای یک دانشکده به دانشگاه یا ایجاد دانشگاه علوم پزشکی منوط به مرکز استان بودن است و ظاهرا امکان ارتقا فعلا فراهم نیست.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه خراسان، تاریخ انتشار: 16دی1398  ، کدخبر: 231512: khorasanrazavi.khorasannews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین