پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۴۲۷۸
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶
عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رای الیوم در مطلبی نوشت اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور فرماندهان مقاومت، پایان حضور این کشور در منطقه را رقم خواهد زد.

شعار سال؛سردبیر روزنامه رای الیوم در مطلبی نوشت اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور فرماندهان مقاومت، پایان حضور این کشور در منطقه را رقم خواهد زد.

 عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه «رای الیوم» در مطلبی نوشت: نخستین گلوله شلیک شده به انتقام جنایت ترور قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به دست آمریکا‏، گلوله‌ای سیاسی و حقوقی بود که پارلمان عراق شلیک کرد. پارلمان عراق روز یکشنبه با اکثریت آراء پیش‌نویس قانونی را تصویب کرد که در آن اخراج فوری همه نیرو‌های خارجی و در رأس آن‌ها آمریکایی‌ها و لغو توافقنامه امنیتی با این کشور و ممنوع کردن هرگونه استفاده این نیرو‌ها از آسمان عراق درخواست شده است. اما گلوله دوم را ایران شلیک کرد که ۳۵ هدف مهم آمریکا در خاورمیانه و همچنین تل‌آویو را برای بمباران و نابود کردن مشخص کرد.

در این مقاله آمده است: مقدمات سیاسی برای پاسخ نظامی که قریب‌الوقوع است، زمانی فراهم شد که ایران هرگونه میانجی‌گری کشور‌های خلیج (فارس) را رد کرد و نامه‌هایی را که از سوی آمریکا با خود آورده بودند، باز نکرده، پس فرستاد و تاکید کرد بعد از این جنایت آمریکا دیگر جایی برای دیپلماسی وجود ندارد.

دو موضع‌گیری قاطع و شرافتمندانه در زمینه پاسخ نظامی و دادن درسی فراموش نشدنی به آمریکایی‌ها صورت گرفت:
نخست؛ سید مقتدا صدر، رهبر فراکسیون سائرون در پارلمان عراق، تاکید کرد اخراج نیرو‌های آمریکایی از عراق، پاسخی ملایم است که متناسب با میزان نقض حاکمیت عراق به دست آمریکا نیست و باید اخراج آمریکایی‌ها با ذلت همراه باشد. او گروه‌های مسلح عراقی را به وحدت و تشکیل نیرو‌های مسلح مقاومت برای ضربه زدن به آمریکا نه فقط در عراق بلکه در خارج از این کشور و بستن سفارت آمریکا و جرم دانستن هرگونه تماس با واشنگتن دعوت کرد.
دوم؛ سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان، در مراسم بزرگداشت شهید قاسم سلیمانی قول داد آمریکایی‌ها را مجبور به پرداخت هزینه سنگینی کند به طوری که آمریکا نظامیانش را در تابوت و کیسه‌های پلاستیک سیاه رنگ به کشورشان بازگرداند. او در عین حال بر این نکته بسیار مهم تاکید کرد که مسئولیت پاسخ دادن به ترور حاج قاسم سلیمانی، مسئولیت ایران نیست بلکه مسئولیت هم‌پیمانان این کشور هم هست.

در ادامه این مطلب آمده است: این تهدید‌ها و مصوبات پارلمانی همراه آن، پیش درآمد جنگی سخت علیه آمریکا و نیروهایش و احتمالا هم‌پیمانانش است و سرمایه‌گذاری بیش از شش تریلیون دلاری آمریکا در عراق را به هوا می‌فرستد و این کشور را به دوره پیش از اشغال آمریکا باز می‌گرداند با این تفاوت که چهره‌های جدیدی بر این کشور حکومت می‌کنند.

سید حسن نصرالله اهداف آمریکایی را که در منطقه نشانه گرفته خواهند شد مشخص کرد و گفت باید ناو‌های جنگی و پایگاه‌های نظامی و سربازان و افسران آمریکایی هدف قرار گیرند و رئیس آن‌ها ترامپ باید هزینه بپردازد از جمله این که در انتخابات آینده ریاست جمهوری شکست بخورد و منطقه خاورمیانه را هم از دست بدهد.

عطوان افزود: با توجه به مصوبه پارلمان عراق و تغییر چشمگیر موضع مقتدا صدر، می‌توان گفت جدال بر سر نفوذ بین آمریکا و ایران در عراق -دست‌کم در دور نخست- به نفع ایران رقم خورده است و هرگونه واکنش ابلهانه نظامی یا سیاسی آمریکا موجب شعله‌ور شدن آتش جنگی خواهد شد که دستان آمریکا و متحدانش را خواهد سوزاند و هیچ کس نمی‌تواند مدت آن یا زمان پایان آن را پیش‌بینی کند.

او در پایان نوشت: برخلاف گفته مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا، ترور (سردار) سلیمانی موجب نخواهد شد منطقه خاورمیانه و منافع آمریکا در منطقه امنیت بیشتری داشته باشد بلکه خطر بیشتری برای منافع آمریکا ایجاد می‌کند. آمریکا با این کار‏ فتیله جنگی را روشن کرد که ممکن است آخرین جنگ در منطقه باشد و آمریکا و متحدانش به سوخت آن تبدیل شوند. شرافتمندان منطقه می‌گویند، اکنون دوره زندگی شرافتمندانه یا مرگ عزتمند است و دیگر رفتار تحقیرآمیز آمریکا قابل دوام نیست. ساعت صفر (زمان انجام عملیات) نزدیک است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان،تاریخ انتشار:17دی1398،کد خبر:7199842،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین