پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۵۱۷۵
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹
تداوم بارش باران در مناطق جنوبی و جنوب شرق کشور که در دو دهه اخیر بی‌سابقه توصیف شده حدود ۳۵۰ روستا را در این مناطق بویژه در جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان تحت تاثیر سیلاب قرار داده به طوری که برق برخی روستاها و راه‌های دسترسی آنها نیز قطع شده است.

شعارسال: بارش‌های زمستانی در نیمه جنوبی و جنوب شرق کشور از شامگاه پنجشنبه نوزدهم دی ماه آغاز شد و پیش بینی می شود از امشب از شدت بارش‌ها کاسته شود؛ بارش‌هایی که بر اساس پایش‌های سازمان هواشناسی در برخی مناطق به بیش از ۱۰۰ میلیمتر رسیده است.

آنطور که هواشناسی پیش بینی کرده، بارش باران امروز در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، شرق هرمزگان، برخی نقاط خلیج فارس و دریای عمان ادامه دارد و بارش‌ها در ارتفاعات به شکل برف خواهد بود و از این رو انتظار می‌رود دمای هوا بین هشت تا ۱۲ درجه در نیمه شرقی کشور کاهش یابد.

گزارش خبرنگاران از استان‌های شرقی و جنوبی کشور حاکی از آن است که شدت بارش‌ها بویژه در سیستان و بلوچستان و کرمان که مناطق خشک و کویری به حساب می‌آیند، سبب جاری شدن سیلاب، بسته شدن راه های ارتباطی، قطع برق در برخی روستاها شده هرچند تیم‌های هلال احمر برای امدادرسانی به مردمان این مناطق در آماده باش به سر می برند و به گفته مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر عملیات امدادرسانی حوادث جوی در استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان همچنان ادامه دارد.

راه ارتباطی ۲۹۹ روستای کرمان بسته است

بر اساس آخرین خبرها و به گفته مجید سعیدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان راه ارتباطی ۳۶۳ روستا در ۹ شهرستان بافت، رابر، قلعه‌گنج، رودبار، منوجان، ریگان، کرمان، رابر و جیرفت به دلیل بارش برف و باران تا دیشب مسدود بوده و تلاش برای بازگشایی این محورها ادامه دارد به طوری که با بازگشایی راه برخی روستاها اکنون راه ارتباطی ۲۹۹ روستای کرمان بسته است.

وی با بیان اینکه حال و هوای استان کرمان در چند روز اخیر به شدت زمستانی است، افزود: ۹۵ روستای استان کرمان نیز در محاصره سیلاب و ۵۶ روستا در محاصره برف قرار دارند.

سعیدی با اشاره به قطع برق ۱۰۰ روستای استان کرمان به دلیل بارش نزولات جوی طی روز گذشته تصریح کرد: با توجه به تلاش ماموران اداره برق در راستای وصل برق این روستاها اکنون فقط برق ۲۶ روستا قطع است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان اظهار داشت: بارش برف و باران و جاری شدن سیلاب خسارت زیادی به بخش های کشاورزی، راه، برق و امور زیرساختی استان کرمان وارد کرده است.

سعیدی همچنین از مسدود بودن محور ارتباطی قلعه گنج به رمشک و رودبار به ایرانشهر به دلیل جریان شدید سیلاب ها خبر داد.

۲۴مسیر در سیستان و بلوچستان همچنان مسدود

سیستان و بلوچستان دومین استانی است که بیشترین اثرپذیری را از بارش‌های اخیر داشته و به گفته روح الله سرگزی معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان، ۲۴ مسیر در جنوب این استان بر اثر طغیان رودخانه‌های محلی از عصر روز جمعه همچنان بسته است.

وی اظهار داشت: براساس هشدارهای سازمان هواشناسی مبنی بر بارندگی شدید همراه با بارش برف در نقاط کوهستانی در سیستان و بلوچستان هماهنگی‌های لازم با سازمان‌های خدمات رسان انجام شده بود.تلاش راهداران برای بازگشایی این مسیرها ادامه دارد اما در بسیاری از نقاط باید با پایان یافتن بارندگی شاهد فروکش کردن رودخانه‌های محلی و در نتیجه بازگشایی مسیرها باشیم.

بیشترین بارندگی در این استان در شهرستان‌های نیکشهر، سرباز و قصرقند گزارش شده است و حتی براثر بارش‌های شدید شاهد سرریز شدن ۲ سد پیشین و زیردان در جنوب استان بودیم که ساکنان پایین دست این سدها برای جلوگیری از خطرات احتمالی تخلیه شدند.

هرچند آماری از کل روستاهایی که در این استان در محاصره سیلاب و برف قرار دارند، منتشر نشده اما تنها در قصرقند راه ارتباطی ۴۰ روستای این شهرستان به دلیل طغیان رودخانه‌های محلی قطع شده است.

همچنین راه ارتباطی ۹۰ روستای حاشیه تفتان و میرجاوه از شامگاه ۲۱ دی تا کنون بر اثر طغیان رودخانه‌های محلی و در مناطق کوهستانی بر اثر بارش برف بسته شده و تلاش راهداران برای بازگشایی این مسیرها ادامه دارد.

۴ روستای در معرض سیلاب جاسک تخلیه شد

در هرمزگان که سومین استان متاثر از بارش‌های زمستانی اخیر است، دیروز چهار روستا در جاسک در شرق استان برای جلوگیری از خسارت ناشی از حجم گسترده بارندگی و سیلاب رودخانه گابریک تخلیه اضطراری شد.

آنطور که فرماندار جاسک گفته، ساکنان روستاهای حاجی آباد، گرندو، کروچ و لیره با کمک نیروهای امدادی به نقاط امن منتقل شدند و سد جگین برای نخستین بار سریز شده و  رودخانه گابریگ نیز به شدت طغیان کرده است.

برپایه آخرین گزارش‌ها، راه های مواصلاتی جاسک به میناب، جاسک به بشاگرد و جاسک به کنارک نیز بسته است.

علاوه بر این، مواج بودن دریا سبب شده تا اسکله‌های مسافری و گردشگری قشم امروز نیز برای سومین روز متوالی تعطیل باشند؛ در جزیره قشم دیروز بیش از ۲۷۰ تُن گِل و لای ناشی از سیلاب روز جمعه از معابر و محله‌های شهرهای قشم و درگهان جمع‌آوری شد.

راههای اصلی در خراسان رضوی بازگشایی شد

وقوع کولاک در استان خراسان رضوی شب گذشته سبب مسدود شدن چندین راه اصلی این استان شد اما امروز خبر رسید که با بازگشایی جاده تربت حیدریه - باغچه همه راه‌ها بازگشایی شده اند؛ البته هنوز راه‌های ارتباطی ۳۸ روستای شهرستان تایباد تحت تاثیر برف و کولاک بسته است.

همچنین از بخش ششتمد سبزوار گزارش شده که راه‌های ارتباطی ۲۳ روستای این منطقه مسدود شده است و در این مسیر ۲۱۰ مسافر در مسیر جاده سبزوار - بردسکن دیشب از برف و کولاک نجات یافتند. در شهرستان خوشاب نیز راه ارتباطی سه روستا بسته شده است.

هرچند راه‌های ارتباطی در این مسیر بازگشایی شده اما پلیس راه به دلیل لغزندگی سطح جاده‌ها امروز از تردد خودرو در مسیر گناباد به مشهد جلوگیری می کند.

برق پنج روستا در خراسان جنوبی قطع شد

در خراسان جنوبی نیز دیشب محورهای قاین - گناباد، بیرجند - قاین و سربیشه - پایانه ماهیرود به دلیل ریزش برف و کولاک مسدود شده بود که با تلاش عوامل راهداری بامداد امروز بازگشایی شد.

همچنین  در این استان برق سه روستای پیرحاجات، حلوان و پیستان در بخش عشق آباد طبس و ۲ روستا در شهرستان بشرویه از بامداد روز (یکشنبه) بر اثر بارش سنگین برف قطع شده است که تلاش برای رفع مشکل ادامه دارد.

بارش برف در ارتفاعات یزد

استان یزد از بارش‌های زمستانی امسال بی نصیب نماند؛ هرچند این بارش‌ها در این استان خسارت‌بار نبوده اما بر اثر بارش برف و برودت هوا، اغلب جاده‌های استان به خصوص در شهرستان تفت و مهریز لغزنده اعلام شده و لازم است رانندگان برای پیشگیری از حوادث احتمالی احتیاط کنند. لغزندگی در مسیر یزد به کرمان ، گردنه علی‌آباد تفت و جاده مهریز به دهستان تنگچنار و کنج کوه از مناطق دیگر بیشتر است.

بیشترین بارش برف ۲۴ ساعت گذشته در استان یزد با ۳۸ سانتیمتر مربوط به روستای دهبالا در شهرستان تفت بوده است.

آخرین وضعیت بارش‌ها

بر اساس آخرین پیش بینی سازمان هواشناسی، سامانه بارشی که اکنون شرق کشور را تحت تاثیر قرار داده، بعدازظهر امروز از مرزهای شرقی خارج می‌شود و از فردا سامانه بارشی جدیدی از غرب وارد کشور می‌شود که موجب برف و باران در شمال غرب، غرب و  ارتفاعات البرز مرکزی خواهد شد که بر اثر تاثیر این سامانه سواحل غربی دریای خزر بارش باران خواهد داشت. 

با این اوصاف بارش‌ها تا روزهای پایانی هفته ادامه دارد بنابراین به هموطنان توصیه می شود در این شرایط از سفرهای غیرضرور خودداری کنند و در صورت انجام سفر با تجهیزات کامل زمستانی وارد جاده‌ها شوند.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 22دی1398  ، کدخبر: 83630229: www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین