پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۶۶۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵
یک کارشناس مسایل بین الملل معتقد است:برجام در لحظه های آخر حیات خود است و هیچ امیدی به ماندگاری آن وجود ندارد. باید ببینیم تبعات این شکست به کجا خواهد رسید. به نظر من پرونده ما با همان سرعتی که قابل پیش بینی است به شورای امنیت می رود. برای حل مشکلات باید سیاستی انعطاف پذیر از خود در منطقه و بین الملل نشان بدهیم. هیچ راهی جز مذاکره وجود ندارد و امکان احیای برجام تقریبا صفر است.

شعار سال: علی بیگدلی آینده در خصوص اینکه با توجه به فعال شدن مکانیزم ماشه آینده برجام چگونه خواهد بود؟ آیا این توافق نامه نابود خواهد شد و یا امکان بازگشت آن وجود دارد و احتمال مذاکراتی جدید می رود؟ گفت: من از چند جهت می گویم که مساله برجام پایان یافته است. ترامپ اروپا را تحت فشار قرار داده و گفته است که موارد جدیدی بر صادرات اعمال خواهد کرد و این برای اروپاییان بسیار سنگین است. مساله دوم این است که رییس جمهور ما گفته است تمام تعهدات را کنار گذاشته و میزان غنی سازی از سال ۲۰۱۵ و حتی از زمان قبل از امضای برجام نیز بالاتر خواهد رفت. نکته سوم در ملاقات ظریف و جوسپ بورل، آنجا نیز آقای بورل قبل از ملاقات با ظریف گفت: برجام همچنان سر جای خود است و اتحادیه اروپا کوشش می کند ایران را برای ماندن در برجام راضی کند. اما بعد از مذاکراتی که بین آقای ظریف و جوسپ بورل شد آقای ظریف نشان داد که این ملاقات هم با موفقیت همراه نبود و برجام در لحظه های آخر حیات خود است و هیچ امیدی به ماندگاری آن وجود ندارد. باید ببینیم تبعات این شکست به کجا خواهد رسید. به نظر من پرونده ما با همان سرعتی که قابل پیش بینی است به شورای امنیت می رود. ما شش قطعنامه قبل از ۲۰۱۵ داشتیم که تحریم هایی را از چهار کانال به ما اعمال کرد. تحریم قطع هر نوع همکاری با ایران و تحریم های اتحادیه اروپا و تحریم های کاخ سفید و تحریم های کنگره آمریکا که به طور اتوماتیک بر ایران اعمال خواهد شد و امکان دارد شورای امنیت پرونده ما را به ذیل بند هفت منشور بفرستد که بسیار بد خواهد شد.

آنچه در آینده رخ می دهد به تغییر رفتار ما مربوط است

انتخاب مجدد ترامپ قطعا شرایط را برای ایران بدتر می کند

وی در خصوص اینکه با این اتفاق واکنش ایران چگونه خواهد بود؟ اظهار داشت:ایران هیچ ابزاری برای نشان دادن واکنش ندارد. آنها از ما تقاضاهایی داشتند که ما حاضر نیستیم به این تقاضاها واکنش مثبت نشان بدهیم از جمله مساله موشکی ایران و عدم دخالت ایران در منطقه و رعایت حقوق بشر لذا مساله به بن بستی رسیده است و آنچه در آینده رخ می دهد به تغییر رفتار ما مربوط است. انتخاب مجدد ترامپ نیز قطعا شرایط را برای ایران بدتر می کند البته ترامپ با ادامه داشتن شرایط فعلی قطعا انتخاب خواهد شد ولی انتخابات آمریکا چندان قابل پیش بینی نیست و با داده هایی که امروز داریم ترامپ انتخاب خواهد شد.

باید در سیاست خارجی و مناسبات بین المللی نرمش هایی را از خود بروز بدهیم

هیچ راهی جز مذاکره وجود ندارد 

امکان احیای برجام تقریبا صفر است

بیگدلی در پاسخ به این سوال که ایران چه راه حل هایی در پیش دارد؟ گفت: ما در حال حاضر کمی نفت به چین می فروشیم و روابطی با روسیه داریم ولی این دو کشور قطعنامه ها را امضا کرده اند و دیگر رای گیری بوجود نمی آید. چین و آمریکا در حدود ۷۳۰میلیارد دلار معادله بازرگانی دارند. آمریکا چین را به نوعی تحریم کرد و این تحریم به اقتصاد چین صدمه زد و آنها با آمریکا صحبت کردند و مساله به گونه ای حل شد و مبادلات شروع شده است. باید در سیاست خارجی و مناسبات بین المللی نرمش هایی را از خود بروز بدهیم. اگر در سیاست های خود باقی بمانیم با بودجه ضعیفی که برای سال آینده بسته ایم، وضعیت معیشت مردم به شدت تحت فشار قرار می گیرد امروز  به خاطر التهابی که در کشور وجود دارد نارضایتی ها بروز چندانی ندارد، ولی التهابات به زودی فروکش می کند و نارضایتی های مردم اوج می گیرد. وزیر امور خارجه آلمان در کنفرانس هسته ای مونیخ از کاهش تولید موشک ها و عدم دخالت در منطقه و حقوق بشر با آقای ظریف حرف زده بود و ایشان گفته بود که نمی تواند تصمیم بگیرد و باید به ایران بیاید و مساله به نتیجه نرسید چون ما به انتظارات آنها پاسخ ندادیم و در همان روش باقی ماندیم، ولی برای حل مشکلات باید سیاستی انعطاف پذیر از خود در منطقه و بین الملل نشان بدهیم. هیچ راهی جز مذاکره وجود ندارد و امکان احیای برجام تقریبا صفر است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت شفقنا، تاریخ 30 دی 98، کد مطلب: 875465: www.fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
0
0
با ادامه سیاستهای تنش زا و دور از خرد در کشور آینده خوبی برای ایران در آینده متصور نیست لذا برای نجات کشور باید واقعیتها را پذیرفت
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین