پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۶۹۹۶
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶
میگرن یکی از انواع بیماری‌های مغز و اعصاب است که فرد مبتلا به آن درد شدیدی را در یک یا دو طرف سر احساس خواهد کرد. برخی افراد قبل از شروع میگرن بین ۵ تا ۶۰ دقیقه سردرد معمولی را تجربه می‌کنند.
شعارسال: به دلیل شباهت دو عارضه سردرد معمولی و میگرن، افراد قادر به تشخیص دقیق این دو نیستند و نمی‌توانند نوع سردرد خود را تشخیص دهند.
 
 میگرن یکی از انواع بیماری‌های مغز و اعصاب است که فرد مبتلا به آن درد شدیدی را در یک یا دو طرف سر احساس خواهد کرد. برخی افراد قبل از شروع میگرن بین ۵ تا ۶۰ دقیقه سردرد معمولی را تجربه می‌کنند.
 
از علائم و نشانه‌های میگرن می‌توان به از دست دادن بخشی از بینایی برای مدتی کوتاه، بی حسی، سوزن سوزن شدن، ضعف عضلانی و اختلال در تکلم اشاره کرد. اگر سردرد‌های میگرنی درمان نشوند بین ۴ تا ۲۴ ساعت ادامه خواهند داشت که این زمان برای تحمل درد، میگرن زمان زیادی است.
 
اگر میگرن حاد باشد می‌تواند یکی از عوامل بروز  سکته مغزی و مننژیت نیز باشد. پس اگر افراد برای اولین بار دچار میگرن شدند حتما به پزشک مراجعه کنند. میگرن در کودکان و بزرگسالان اتفاق می‌افتد، اما در خانم‌ها احتمال بروز آن ۳ برابر بیشتر از مردان است. حمله میگرن می‌تواند از چندین بار در هفته تا یک بار در سال اتفاق بیفتد.
 
علت بروز میگرن به طور کامل مشخص نیست، اما اغلب ارثی است و تقریبا ۷۰ درصد مبتلایان به میگرن، حداقل یک فامیل درجه یک دارند که مبتلا به این نوع عارضه باشد. این نوع بیماری در افرادی که دارای شرایط خاصی از قبیل افسردگی و صرع هستند، رایج‌تر است.
 
نشانه‌های اصلی میگرن عبارت اند از؛ درد‌های شدید سر، ضربان دار یا تپش دارشدن سر، تهوع و حالت دوران داشتن سر، که ممکن است ساعت‌ها و روز‌ها هم طول بکشد. میگرن ناشی از تغییراتی است که درجریان خون مغز و فعالیت سلول‌های عصبی اتفاق می‌افتد.
 

سر درد نشانه‌ای میگرن است
 
اما نشانه‌های سردرد عبارت اند از؛ فشار‌های ملایم و کند که در اطراف پیشانی اتفاق می‌افتد. سردرد گاهی اوقات با استراحت، مصرف دارو‌های مناسب و آب کافی رفع خواهد شد. اکثر سردرد‌ها به ندرت نشانی از مساله جدی و مهمی هستند و اغلب افراد بعد از مصرف مسکن‌ها دردشان بهبود پیدا می‌کند. با این حال در صورتی که سردرد‌های شدید، مداوم و مکرر ایجاد شود حتما باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.
 

علائمی که باید بعد از مشاهده آن‌ها به پزشک مراجعه کرد شامل؛ سردرد‌های ناگهانی و بسیار دردناک، سردرد‌های مداوم در کودکان، سردرد پس از ضربه شدید وارد شده به سر، گیجی، اختلال در بینایی، تعادل و تکلم همراه با سردرد، سردرد همراه با بی حسی و ضعف همراه با تشنج، تب و استفراغ مکرر هستند.

انواع سردردها و میگرن ها
 
فعاليت های مختلف باعث کشش عضلات سر و گردن شده و منجربه سردرد تنشی می شود. عواملى مانند فشارهاى روحى مى‌توانند منجربه کشش عضلانى و سردرد شوند. فعاليت‌هایى که باعث خستگى چشم مى‌شوند يا کار طولانى در وضعيت خميده پشت مى‌تواند باعث کشش عضلات صورت، چشم، گردن و جمجمه شوند.
 
سردردهای میگرنی بیشتر از ناحیه شقیقه ها یا در قسمت پیشانی و چشم شروع می شوند . میگرن، سردرد شدید و گذرایی است که گاه در یک قسمت سر پدید می آید و معمولا سردرد میگرنی با یک دوره مقدماتی آغاز می شود که طی آن شخص به طرز غیرعادی احساس خستگی و کسالت خواهد کرد.
 
 سردرد سینوسی زمانی رخ می دهد که سینوس ها مسدود یا ملتهب شده باشند و این درد می تواند پشت گونه ها، بینی، و چشم ها احساس شود و زمانی که فرد سر خود را به سمت جلو خم می کند یا از خواب بیدار می شود شدیدتر خواهد شد. دلایل شایع سردرد سینوسی شامل واکنش های آلرژیک، عفونت، یا با احتمال کمتر، یک تومور است.
 
نشانه های سردرد سینوسی می تواند بسیار شبیه به میگرن باشد. اگر آلرژی دارید، آنتی هیستامین می تواند به کاهش درد کمک کند.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  ازخبرگزاری  باشگاه خبرنگاران جوان    ،تاریخ انتشار: 1  بهمن    1398،کدخبر: 7213470 ،www.yjc.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین