پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۹۰۱۸
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۷
کارخانه آرد و نشاسته و گلوکز دنا یاسوج به دلیل سوء مدیریت نتوانسته دین خود را در قبال مردم استان ادا کند و اکنون زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که باید شاهد واگذاری کارخانه به بخش خصوصی باشیم.

شعار سال: کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز دنا که وابسته به بنیاد شهید وامورایثارگران است این کارخانه در سال ۸۶ با ۳۳۰ نفر نیروی کار فعالیت می‌کرد و به عنوان یک برند در کشور شناخته شده بود و محصولات خود را صادر می‌کرد، اما یک مرتبه به دلایل مختلف تعطیل شد و از کار افتاد.

متاسفانه این کارخانه به دلیل آلودگی‌های میکروبی، وجود شپشک و عدم رعایت مسائل بهداشتی تعطیل شده و سوء مدیریتی با عث شد تا ۳۳۰ کارگر کارخانه آدر در سال ۸۶ به حدود ۴۰ کارگر در سال ۹۸ برسد و کارگران هر روز شاهد فرسوگی و مستهلک شدن ماشین آلات آن بودند.


به گفته کارگران این کارخانه بیش از هر چیز از نبود مدیریت متخصص، متعهد و توانمند رنج می‌برد، چرا که اگر یک مدیر کارآمد پشت این کارخانه بود، قطعاً بار‌ها به دلیل عدم رعایت بهداشتی و دیگر مسائل تعطیل نمی‌شد. مسئولان فنی کارخانه وجود شپشک و میزان آلودگی میکروبی را در آرد این کارخانه گوشزد کرده‌اند، اما مدیران این کارخانه بزرگ اقدام عملی بر سر و سامان دادن به این وضعیت انجام ندادند  و طی ماه‌های اخیر حدود ۱۵۰ تن آرد شپشک زده موجود در انبار‌های کارخانه وجود داشت.

 

سازمان اقتصادی کوثر به تعهدات خود عمل نکرده است

امیر حسین نظافت دبیر احمدی روشن کهگیلویه و بویر احمد در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: اخراج کارگران این کارخانه در سال‌های مختلف نشان از این می‌دهد که مسئولان کارخانه توجه به فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر حمایت از رونق تولید و اقتصاد مقاومتی ندارد. در آغازین سال‌های ۹۶، ۲۱ نفر کارگر بی زبان را از کار بیکار می‌کنند و هر روز این کارخانه را به مرحله نابودی می‌رسانند همچنین دو نفر از مدیران دارای باسابقه کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز دنا را برکنار کردند تا به خیال خودشان کسی توی دست و بالشان نباشد.

نظافت می‌افزاید: در یکی از نشست‌های استانداری کهگیلویه و بویراحمد در خصوص دلیل رکود در کارخانه آرد و نشاسته و گلوکز دنا موضوعاتی مطرح شد که نشان داد سازمان اقتصادی کوثر به تعهدات خود در استان عمل نکرده است ومسئولان این سازمان نیز با این توجیه که مسئولان کهگیلویه و بویراحمد در راه تولید سیاسی‌کاری می‌کنند، حاضر به همکاری بیشتر با استان نیستند.


دبیر احمدی روشن کهگیلویه و بویر احمد می‌گوید: نمایندگان سازمان اقتصادی کوثر ادله‌ای برای رکود در این واحد تولیدی داشتند و گفتند که همین کم کردن سهمیه گندم کارخانه آرد ابتدا از ۱۸۰۰ تن به ۱۲۰۰ تن و سپس از ۱۰۰۰ تن به صفر برنامه ریزی شده است. «این در حالی است که سهمیه آرد دولتی این کارخانه، از بین رفت و بیش از ۱۰۰ تن آرد تولید می‌کنند و بغل دستشان مورد هجوم شپشک‌ها قرار می‌گیرد.


وی با توجه به صحبت‌های اکبری یکی از مسئولین کارخانه می‌گوید: این واحد تولیدی به ۱۵ میلیارد تومان نیاز دارد تا ماشین‌آلات خود را نوسازی کند. البته طی سال‌های اخیر سازمان اقتصادی کوثر بیش از ۷ میلیارد تومان برای نوسازی و راه اندازی فاز‌های دیگر این کارخانه تخصیص داده که عمده این اعتبار صرف آسفالت، رنگ کاری دیوار و مبلمان و زیبایی آن کارخانه شد.


نظافت می‌گوید: در آن نشست معلوم شد که برخی از دستگاه‌ها و دکانتر‌های کارخانه آرد و نشاسته و گلوکز دنا پس از بازسازی قابلیت استفاده نداشته و یا سر جای خودشان نیستند! در روز‌های نزدیک وضعیت جذب نیرو و دست‌های پشت پرده آن روشنگری خواهد شد.
این کارخانه از سرمایه‌های ملی به شمار می‌رود و در بهترین جای مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و با توجه به ظرفیتی که این کارخانه دارد. قطعاً اگر مدیر توانمندی برای آن در نظر گرفته شود و برنامه ریزی دقیق و مدونی صورت گیرد. این کارخانه هم تولیدات بیشتری دارد و هم اشتغالزایی بیشتری خواهد داشت.

دانشجویان مطالبه گر بسیج دانشجویی استان برای پیگیری مشکلات کارخانه آرد دنا بارسعی کردند با رئیس هلدینگ کوثر دیداری داشته باشند که توانستند با بازرس هلدینگ ملاقاتی داشتند و خواستار رسیدیگی به تخلفات این کارخانه شدند.

 

واگذاری به بخش خصوصی

کارخانه ارد و نشاسته و گلوکز دنا یاسوج که قریب به ۳۰ سال از فعالیت آن می‌گذرد، اما به دلیل سوء مدیریت نتوانسته دین خودرا در قبال مردم استان ادا کند. زمزمه‌هایی به گوش می رسد که باید شاهد واگذاری کارخانه آرد دنا به بخش خصوصی باشیم.


روسای جدید کارخانه در دیدار اخیر با بسیج دانشجویی بیان کردند که هدفشان از حضور در این استان چیزی جز اصلاح و نجات کارخانه نیست؛ که اگر این اتفاق محقق نشود هلدینگ اقتصادی کوثر ابایی ندارد تا در واگذاری کارخانه آرد و گلوگز دنا به بخش خصوصی اقدام کند.


در اینجا سوالاتی مطرح می‌شود چه اقداماتی صورت گرفته است که دست آخر منجر به واگذاری کارخانه به بخش خصوصی شده است؟! آیا ناکارآمدی مدیران این بخش از بین رفته است؟ برای مردم محروم استان و کارگران کارخانه آدر دنا از واگذاری چه عایدی خواهد داشت؟ اشتغال استان حل می‌شود؟ کارگران سر کار خود بر می‌گردند؟ باعث رشد اشتغال و اقتصاد در استان می‌شود؟ یا اتفاق دیگری می‌افتد؟ با واگذاری این کارخانه، هلدینگ اقتصادی کوثر از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده و در عوض فاتحه اشتغال و کارخانه باهم خوانده می‌شود؟ 

خصوصی سازی غیر اصولی در کشور سابقه خوبی نداشته است با توجه به موارد‌های مشابه بازهم قرار است کارخانه‌ای به بخش واگذار شود. 

واگذاری کارخانه آرد چه رزومه مثبتی در پرونده مدیریتی خواهد داشت؟

نظافت دبیر قرارگاه احمدی روشن کهگیلویه و بویر احمد در این باره می‌گوید: استاندار و فرماندار و سایر مسئولان استانی مربوط، در این برهه حساس کمبود اشتغال و پیامد‌های اجتماعی ناشی از آن، نقش مشخص و موفقی برای خود در مواجهه با این گونه سوء مدیریت‌ها تعریف کرده اند؟


وی می‌افزاید: مسئولان جدید کارخانه باید پاسخگوی دلیل بازگشت تعدادی از مدیران متخلف در فضای تاریکی رسانه‌ای باشند از و کارمدیریت جدید کارخانه جهت اقدام به رفع فساد از کارخانه چرا به چنین اقداماتی منجر شده است؟ واگذاری این کارخانه چه رزومه مثبتی در پرونده مدیریتی شما خواهد داشت؟


دبیر قرارگاه احمدی روشن کهگیلویه و بویر احمد می‌گوید: مدیر جدید کارخانه از کمبود بودجه و نقطه سربه سر هزینه‌های آن صحبت کرد، سوالی که مطرح می‌شود، این است که آیا این بازگشت‌های غیرقانونی هزینه‌ای برا سازمان و کارخانه در پی نداشته است؟!


وی افزاید: ما همچنان منتظر وعده‌های رئیس جدید کارخانه آرد، نسبت به ایجاد دومینوی رفع تخلفات مالی و بهداشتی در کارخانه و تخلفاتی که به گفته خودشان از همه آن‌ها مطلع بوده است و همچنین خواستار بیان توضیح اقدمات مدیریت در جهت رفع فساد از سیستم کارخانه هستیم.


دانشجویان بسیجی کهگیلویه وبویر احمد برای مطالبه حقوق حقه مردم استان، اشتغال جوانان و پیشرفت بدون فساد کوتاه نخواهند آمد و تا رسیدن به نتیجه مطلوب از تلاش دست نمی‌کشند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ 14 بهمن 98، کد مطلب: 824327: www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین