پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۷۶۳۰
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۹
کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز یاسوج در دهه ۷۰ به منظور رونق بخشیدن به صنعت کشاورزان استان از سوی سازمان اقتصادی کوثر راه اندازی شد. در سال‌های اول این کارخانه توانست آرد مورد نیاز استان و استان‌های همجوار را تامین کند. حتی بخشی از کارخانه را برای تولید شیرینی جات اختصاص دادند و کار تا جایی پیش رفت که محصولات ش صادر می‌شد.
 شعارسال:  کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز یاسوج دارای ظرفیت بالایی است که می‌توان با نگاهی صحیح، آن را به موتور اقتصادی استان کهگیلویه و بویر احمد تبدیل کرد.
 
کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز یاسوج در دهه ۷۰ به منظور رونق بخشیدن به صنعت کشاورزان استان از سوی سازمان اقتصادی کوثر راه اندازی شد. در سال‌های اول این کارخانه توانست آرد مورد نیاز استان و استان‌های همجوار را تامین کند. حتی بخشی از کارخانه را برای تولید شیرینی جات اختصاص دادند و کار تا جایی پیش رفت که محصولات ش صادر می‌شد.
 
روال کار به خوبی پیش می‌رفت تا اینکه در سال ۸۴ به خاطر شرایط اقتصادی و رکود، خط تولید متوقف و کارخانه تعطیل شد. بعد از مدتی تعطیلی، کارخانه با کمک مسئولین استانی و سازمان اقتصادی کوثر با ظرفیت محدود شروع به کار کرد و البته با این شرایط، حقوق و مزایای کارگران به سختی پرداخت می‌شد.
 
هر چند بعدها عدم رعایت مسائل بهداشتی، آلودگی‌های میکروبی و حتی وجود شپشک باعث تعطیلی کارخانه شد و سوء مدیریت باعث شد تا ۳۳۰ کارگر سال ۸۶ به حدود ۴۰ کارگر در سال ۹۸ برسد و کارگران هر روز شاهد فرسوگی و مستهلک شدن ماشین آلات کارخانه شوند.
 
به گفته کارگران؛ این کارخانه بیش از هر چیز از نبود مدیریت متخصص، متعهد و توانمند رنج می‌برد، چرا که اگر یک مدیر کارآمد پشت کارخانه بود، قطعاً بار‌ها به دلیل عدم رعایت بهداشتی و دیگر مسائل تعطیل نمی‌شد. مسئولان فنی بارها وجود شپشک و میزان آلودگی میکروبی را در آرد گوشزد کرده‌ بودند، اما مدیران اقدام عملی برای سر و سامان دادن به این وضعیت انجام ندادند؛ کار تا آنجا پیش رفت که طی ماه‌های اخیر حدود ۱۵۰ تن آرد شپشک زده در انبار‌های کارخانه وجود داشت.
 

با شرایط نامساعد کارخانه، سازمان اقتصادی کوثر به واگذاری کارخانه به بخش خصوصی تصمیم گرفت، ولی به دلیل برخی مسائل و مشکلات در فرایند قانونی کار، این واگذاری نیمه تمام ماند. این بلاتکلیفی وضعیت کارخانه، سازمان اقتصادی کوثر را بر آن داشت تا مدیری برای کارخانه انتخاب کند تا به مشکلات کارخانه پایان دهد، اما این پایان ماجرا نبود.
 
یکی از فعالان دانشجویی کهگیلویه و بویر احمد  می‌گوید: اخراج کارگران این کارخانه در سال‌های مختلف نشان می‌دهد که مسئولان توجهی به فرمایشات رهبر انقلاب مبنی بر حمایت از رونق تولید و اقتصاد مقاومتی ندارند. در روزهای آغازین سال‌های ۹۶، تعداد ۲۱ نفر کارگر بی زبان را از کار بیکار کردند و هر روز کارخانه را به مرحله نابودی رساندند. همچنین دو نفر از مدیران دارای باسابقه کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز دنا را برکنار کردند تا به خیال خودشان، کسی مزاحمشان نشود.
 
این فعال دانشجویی می‌گوید: نمایندگان سازمان اقتصادی کوثر ادله‌ای برای رکود در این واحد تولیدی داشتند و می گفتند کم کردن سهمیه گندم کارخانه آرد از ۱۸۰۰ تن به ۱۲۰۰ تن و سپس از ۱۰۰۰ تن به صفر برنامه ریزی شده است. این در حالی است که با این کار سهمیه آرد دولتی این کارخانه، از بین رفت و بیش از ۱۰۰ تن آرد تولید کردند که آن هم مورد هجوم شپشک‌ها قرار می‌گرفت.
 

گفتنی است پس از پیگیری‌ها و مطالبات دانشجویان بسیجی، جریان رسانه‌ای و عدالتخواه استان و با انتصاب مدیریت جدید کارخانه امید به تغییرات و راه اندازی چرخ اقتصادی کارخانه در بین کارگران به وجود آمده. حدود دو ماهی است که شاخص‌های اقتصادی نشان از آن دارد که کارخانه به شرایط بسیار خوبی رسیده و میتواند در این شرایط بازوی قدرتمندی برای اقتصاد استان باشد.
 
اما گویا این سود دهی و روال مطلوب کارخانه به مذاق مدیران سازمان اقتصادی کوثر خوش نیامده و به گفته برخی، با تغییر مدیرعامل کارخانه و اضافه شدن افرادی به هیئت مدیره که سوء سابقه آن‌ها مشخص است، مسیر ورشکستی کارخانه را هموار می کنند.
 
یکی از دانشجویان فعال کهگیلویه و بویر احمد در این باره می‌گوید: مشخصا از مسئولین استانی تقاضا داریم تا با ورود به مسئله کارخانه آرد یاسوج اولا تحقیقات کاملی را آغاز کنند و همچنین اجازه ندهند تا چنین روندی در استان تبدیل به رویه شود. باید مدیران سازمان اقتصادی کوثر پاسخ دهند . چرا مدیر موفقی که توانسته است مسیر کارخانه را از ورشکستگی به سودهی تغییر دهد، باید برکنار شود؟ آیا این ظلم به مردم استان نیست؟
 
دانشجویان بسیجی و جنبش دانشجویی و مردمی، با درک شرایط فعلی کشور و استان، هم اکنون بخشی از توان و انرژی خود را همگام با اراده مسئولین در مواجهه و مقابله با شیوع کرونا به کار گرفته اند، و همزمان در حال رصد کارخانه آرد و سایر مسائل استانی که با سرنوشت مردم خصوصا جامعه کارگری پیوند خورده، هستند. رسیدگی آتی به وضعیت کارخانه آرد و ویروس های منحوس اقتصادی  کم تر از رسیدگی به ویروس منحوس کرونا نیست.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری  دانشجو    ،تاریخ انتشار:   7 فروردین    1399،کدخبر:  834326   ،www.snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین