پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۰۶۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان معیوب است و عملا کارآمدی و کارآیی لازم را ندارد.

شعار سال:محمد اسماعیل سعیدی-عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس، با اشاره به رد صلاحیت تعدادی از نمایندگان فعلی به دلیل مشکلات اقتصادی و ضعف مجلس در نظارت و عملکرد نمایندگان، گفت: بحث نظارت بر رفتار نمایندگان از جمله موضوعاتی است که مقام معظم رهبری هم در مجلس نهم و هم در مجلس دهم آن را مورد مطالبه جدی قرار دادند.

وی با اشاره به تشکیل هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس، افزود: بنده معتقدم با این هیئت نمی‌شود مشکلات مجلس را برطرف کرد و در زمینه رفتار نمایندگان نظارت کافی و دقیقی انجام داد.

نماینده مردم تبریز درباره چرایی این مسئله، تاکید کرد: دلیل این مسئله آن است که این هیئت متشکل از نمایندگان است و در این رابطه نیاز است سیستمی مجزا ایجاد شود تا این سیستم نظارتی با بسیاری از دستگاه‌ها اعم از دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و نظارتی ارتباط داشته تا پایش درستی بر رفتار نمایندگان شکل بگیرد اما این مسئله انجام نگرفته و تنها همه چیز معطوف به تشکیل این هیئت شده است.

هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان معیوب است

سعیدی با بیان اینکه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان عملاً بر گزارش‌های واصله رسیدگی می‌کنند، اظهار داشت: به اعتقاد بنده نوع شکل‌گیری این هیئت معیوب است و نمی‌تواند کارآمدی لازم را داشته باشد.

وی گفت: در این زمینه باید سیستمی ایجاد شود تا مسئله رسیدگی بر رفتار نمایندگان به صورت پویا و مستمر سنجیده شود؛ این سیستم می‌تواند به موقع و در بزنگاه‌ها، هشدارهایی را به نمایندگان دهد تا در صورت نزدیکی به برخی مسائل از خودشان مراقبت کنند. لذا وقتی این موارد انجام نمی‌گیرد، نماینده در برخی موارد متوجه نیست مسیری که طی می‌کند، به شکل گیری برخی مفاسد می‌انجامد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تاکید کرد: بنده معتقدم اصول مرتبط با هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان باید اصلاح و بازنگری شود تا سیستمی به وجود آید که به طور مستمر رفتار نمایندگان را رصد کند به همین جهت این هیئت نباید منتظر باشد گزارش بیاید و آن وقت به رفتار نماینده‌ای رسیدگی کند.

نماینده‌ای که مفسد اقتصادی شود، به مردم خیانت کرده است

سعیدی ادامه داد: بنده به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان هیچ اعتقادی ندارم چرا که این هیئت عملاً کارآمدی و کارآیی لازم را ندارد و بنابراین فردی که به مجلس می‌آید و نهایتاً به دلیل مشکلات اقتصادی رد صلاحیت می‌شود، به نوعی به رأی مردم خیانت کرده و در این زمینه بحثی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: هر فردی که رأی مردم را اخذ کند و به مجلس بیاید و نهایتاً در مجلس وارد مفاسد اقتصادی شود حتماً این فرد خائن است و به مردم خیانت کرده و در این مسئله هیچ شکی نیست.

رانت و لابی‌گری، شاهراه فساد در مجلس

این نماینده مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شاه‌راههای بروز مفاسد در مجلس دهم چه مواردی بوده است، گفت: ابتدا باید بدانیم علل و عواملی که باعث شکل گیری این مفاسد می‌شود چیست. نکته دیگر این است که هیئت رئیسه مجلس باید مبصر خوبی برای مجلس شود.

سعیدی با اشاره به اینکه قطعاً وقتی نماینده‌ای به وظایف غیرقانونی خود ورود کند دقیقاً رانت و لابی‌گری آغاز می‌شود، بیان کرد: ما در طول دوره نمایندگی حتی می‌شنویم که به نماینده ای گفته می‌شود که برود و در سرمایه گذاری سهیم شود تا امتیاز بگیرد و یا فلانی سفر خارجی برود و به نوعی نمک گیرش کنند، لذا اینها همگی زمینه ساز مفاسد است.

وی تاکید کرد: بنابراین هیئت رئیسه مجلس باید این موضوعات را پایش کند تا بفهمد نماینده ای که با فلان شرکت خصوصی به خارج از کشور می‌رود، برای چیست و می‌خواهد آنجا چکار کند؟ باید از این موضوعات جلوگیری شود. بنابراین یکسری مفاسد اقتصادی در همین شاهراه‌ها شکل می‌گیرد و پیدا می‌شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تکیه زدن افرادی غیرمتخصص بر ریاست کمیسیون‌های اقتصادی مجلس چقدر در ایجاد فساد مؤثر است، گفت: ریاست کمیسیون‌های تخصصی مجلس باید بر عهده کسانی باشد که در این زمینه تخصص لازم را دارند. دوم اینکه رئیس کمیسیون باید از بین کسانی انتخاب شود که تجربه و توان لازم را در آن کمیسیون داشته باشد به عنوان مثال فردی که برای ریاست کمیسیون صنایع و معادن انتخاب می‌شود، باید تئوری مسائل اقتصادی را بداند و یک نوع استراتژیک باشد.

رؤسای کمیسیون‌های مجلس باید متخصص و باتجربه باشند

سعیدی تاکید کرد: اگر فردی که بر امور اقتصادی آشنا نیست، بخواهد بر صندلی کمیسیون‌های اقتصادی تکیه زند طبیعی است که گرفتار خواهد شد؛ یعنی هم مجلس، هم کمیسیون و هم کشور را گرفتار خواهد کرد.

وی با بیان اینکه بالاخره ما موضوع شهرام جزایری را از یاد نبرده‌ایم، خاطرنشان کرد: وی زمانی به عنوان مشاور اقتصادی وارد کمیسیون اقتصادی شده بود. این مشاوران زیرک به مجلس ورود پیدا می‌کنند و وقتی رئیس کمیسیون آگاه به برخی موضوعات نباشد، فریب می‌خورد، بنابراین در این موضوع هم باید دقت لازم صورت بگیرد.
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تاکید کرد: قطعاً افرادی که برای ریاست کمیسیون‌ها انتخاب می‌شوند باید توان، تجربه و تخصص لازم را داشته باشند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 23 بهمن ماه1398، کد خبر:www.mehrnews.com،4849729

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
0
0
بعضی از آقایون بر این باورن که انتخابات در فضایی کاملا سالم داره شکل میگیره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین