پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۰۹۱۴
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰
کارزار تبلیغات انتخاباتی ۸۲ نامزد در چهار حوزه سمنان آغاز شد رقابتی ۱۷۶ ساعته برای تکیه زدن چهار نفر بر کرسی‌های سبز مجلس که شور انتخابات را در استان افزایش داده است.

شعار سال: همه‌چیز از فضای مجازی شروع شد آن‌هم آبان ماه ۹۸ و زمان نام‌نویسی نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی؛ هیاهو، راه‌اندازی کانال‌های هواداری یا فن پیج ها در شبکه‌های اجتماعی، کار حتی به نشست‌های خانگی، محافل سیاسی و مؤثران نیز رسید اما یک‌باره انگار همه‌چیز فروکش کرد.

فضای مجازی جولانگاه هواداران

دوباره فضای مجازی جولان‌گاه موافقان و مخالفان نامزدهای مطرح شد، اما شهادت سپهبد سلیمانی، سقوط هواپیمای مسافری تهران_کی‌اف و همچنین دهه فجر، کم‌کم دوباره همه‌چیز را به حالت نیمه فعال درآورد و تنها نامزدهای تائید شده بودند که به جلسات با گروه‌های مؤثر خود به‌طور غیررسمی ادامه می‌دادند و صفحات مجازی طرفداران کماکان فعالیت داشتند.

موج سوم از بامداد پنج‌شنبه ۲۴ بهمن ماه ۹۸ راه افتاد. دستور آغاز فرایند اجرای تبلیغات انتخابات یک‌باره بمب تبلیغات و همچنین اطلاعیه‌ها، عکس‌ها، پوسترها و تبلیغات نامزدهای انتخاباتی در چهار حوزه انتخابیه استان سمنان را به مرز انفجار رساند.

گویا تیری از کمان رهاشده است هنوز چندساعتی نگذشته که یک‌باره چهره شهرها عوض شد! سوپر مارکت و بنگاه املاک و کافی نتی که تا همین دیشب پذیرای مشتریان بود یک‌باره میزبان ستادهای انتخاباتی شد! مغازه خالی‌هایی که صد نفر یکی هم موقع گذر از مقابلشان حتی به کرکره‌های پایین آمده‌شان توجهی نمی‌کرد یک‌باره در کانون توجهات قرار گرفتند.

رنگ لعاب بر در و دیوار شهرها

رنگ و لعاب، میز و صندلی، عکس و پوستر و بلندگوهایی که با صدای بلند دارند می‌خوانند از انتخابات … این‌همه رنگ و نور تا چند ساعت پیش کجا بود!

بمب نور و رنگ و صدا در استان سمنان نیز ترکید و درودیوار شهرهایش را رنگارنگ کرد. از آن جالب‌تر اما فضای مجازی است که یک‌باره انگار رنگ اخباری آغاز یک مسابقه را اعلام کرده است کافی است با این وضعیت اینترنت که دو سه روزی است سر ناسازگاری گذاشته لحظه‌ای به فضای مجازی سری بزنید تا زمان بازگشت حداقل در دو تا سه گروه و کانال مجازی عضوت کرده باشند.

گروه‌هایی که مملو از طرفداران و منتقدان نامزدها است. دریکی بحث از صلاحیت می‌شود در دیگری بحث از کارنامه، یکی از عدم جوانی نامزد مورد دفاع بقیه می‌گوید دیگری از جوانی، یکی می‌گوید جهادی است و سال‌های دفاع مقدس حضورداشته دیگری می‌گوید سردار سازندگی و یا ژنرال است، یکی مدعی است که تهران مثلش را ندیده و دیگری می‌گوید دنیا را بگردی سوابقم را نخواهی یافت. دراین‌بین اما مردمی هستند که مانده‌اند بین این ادعاهای عجیب‌وغریب تبلیغاتی گم شده در عمده وظایف یک نماینده مجلس…

رعایت اخلاق انتخاباتی

دراین‌بین مسئولان نیز واکنش‌هایی را نشان داده‌اند در نخستین آن‌ها دیروز آیت‌الله سید محمد شاهچراغی نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان با اعضای ستاد انتخابات استان دیدار کرد و باتاکید بر ضرورت رعایت اخلاق اسلامی توسط نامزدها و طرفدارانشان، گفت: هشدارها را به نامزدها اعلام کرده‌ایم اما به طرفدارانش آن‌ها می‌گوئیم اخلاق و حفظ شأن مؤمن را فراموش نکنند.

آیت‌الله شاهچراغی همچنین با اشاره به‌ضرورت حضور گسترده مردم در انتخابات حماسه‌ساز اسفندماه ۹۸، گفت: مردم باید تلاش کنند تا افراد صالح و کاردان را به بهارستان بفرستند.

رئیس ستاد انتخابات استان سمنان نیز با اشاره به‌ضرورت اجرای قانون و دوری از تخلفات حوزه تبلیغات از سوی نامزدها اعلام داشت که ستاد انتخابات بر فضای مجازی و حقیقی نظارت جدی خواهد داشت.

حبیب‌الله خجسته پور همچنین به مردم اطمینان داد که برای اجرای روند درست و صحیح انتخابات از سیستم برخط تعیین هویت رأی‌دهندگان استفاده خواهد شد لذا بدون نگرانی باید در انتخابات حضوری پرشور داشت.

وی همچنین گفت: طبق قانون تبلیغات انتخابات از ساعت ۲۴ چهارشنبه آغاز و تا ساعت هشت صبح یکم اسفندماه ۹۸ ادامه خواهد داشت درنتیجه تبلیغات در خارج از این ساعات ممنوع است همچنین انتخابات صبح روز دوم اسفندماه در بیش از ۶۰۰ شعبه اخذ رأی استان سمنان در هشت شهرستان و چهار حوزه انتخابیه برگزار می‌شود.

رقابت ۸۲ نفر

با توصیه و بی توصیه فعلاً این ۸۲ نامزد انتخاباتی هستند که چند روزی در مرکز توجه قرار دارند و این خیابان‌ها است که میزبان پوسترهای تبلیغاتی‌شان است.

در شهرهای بزرگ مانند سمنان و شاهرود و دامغان آنچه در این ساعات اولیه مشخص است، توجه نامزدها به در اختیار گرفتن مغازه‌های مناسب به‌عنوان ستاد انتخاباتی است آنچه در شهرهایی مانند آرادان و ایوان کی و میامی که مردم بیشتر همدیگر را می‌شناسند و شاید نامزدها کمتر نیازمند معرفی خودشان هستند، کمتر باشد.

از سوی دیگر برخی شهرهای استان در حوزه انتخابیه مشترک هستند مثلاً سرخه، مهدی‌شهر و سمنان در یک گروه قرار می‌گیرند و برای مثال برخی نامزدها که از تمکن مالی کمتری برخوردار هستند اصلاً ستادی در برخی شهرهای کوچک ندارند چراکه هزینه کرد در این شهرها که شاید احتمال کمتری برای رأیشان است، شاید به زعمشان هزینه زائد باشد.

شهرها در تسخیر نامزدها

این دست نامزدهایی که پول کمتری را به میدان آورده‌اند معمولاً به فضای مجازی روی آورده‌اند امکانی تقریباً کم‌هزینه که می‌تواند پرسود هم باشد.

این امر در شاهرود و میامی نیز صدق می‌کند برای مثال هستند نامزدهایی که اصلاً عطای برخی شهرها و روستاها را به لقایش بخشیده‌اند چراکه نه هزینه آن رادارند و نه توان کار کردن در دو شهرستان درنتیجه هم‌وغمشان در شاهرود است که ۷۵ درصد رأی‌های این حوزه انتخابیه را دارد.

ستادها در دامغان عملکرد بهتری دارند چراکه این حوزه انتخابیه تک شهرستانی است اما در گرمسار و آرادان نیز شرایط کمی متفاوت است. برخی گرمساری‌ها هستند که در ایوان کی و آرادان امکان هزینه کرد تبلیغاتی ندارند درنتیجه اجاره ستاد در این دو شهر را رها کرده‌اند و بیشتر تمرکزشان را روی گرمسار و یا فضای مجازی گذاشته‌اند.

بازار داغ تبلیغات

از سوی دیگر بازار انتخابات در سمنان، سرخه و مهدی‌شهر و همچنین گرمسار و آرادان کمی داغ‌تر از شاهرود و میامی و همچنین دامغان به نظر می‌رسد که البته یکی از دلایل عمده آن این است که نمایندگان کنونی این دو حوزه انتخابیه برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اصلاً تائید صلاحیت نشدند درنتیجه باید چهره نماینده بعدی این دو حوزه انتخابیه متفاوت از نماینده کنونی باشد درنتیجه گمانه‌زنی‌ها درباره نماینده جدید گرمسار و سمنان کمی دشوار است.

به هر صورت باید گفت قدم اول تبلیغات انتخاباتی در استان سمنان خیلی جدی برداشته شد آن‌هم به نحوی که شاید شگفتی مردم را به همراه داشت ستادها و فضای مجازی یک‌باره چون قارچ از زمین روئیدند و صحنه‌های جالبی را رقم زدند. باید دید کدام چهار نفر در نهایت از بیت ۸۲ نامزد کنونی بر کرسی سبز خانه ملت تکیه خواهند زد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 24 بهمن 1398، کدخبر: 4851841، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین