پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۱۱۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۱
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: سال ۹۲، ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری‌های استان در مشهد و ۳۰ درصد در شهرستان‌ها بوده اما اکنون ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری‌ها به شهرستان‌های استان انتقال یافته است.

شعار سال: علی رسولیان عصر دیروز، ۲۳ بهمن ماه، در جلسه ستاد تسهیل استان در شهرک صنعتی چناران، اظهار کرد: در حال حاضر ۲ برنامه مهم در استان در حوزه اقتصادی در حال انجام است که منشعب از طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی است. یک بخش، سرمایه‌گذاری‌های استان است که همه ارکان حاکمیت در قالب مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی تفاهم‌نامه‌های سرمایه‎گذاری را امضا می‌کنند. در این راستا تاکنون ۱۸۶ معین در استان مسئولیت را برعهده گرفته‌اند.

وی افزود: بخش دوم تفاهم‌نامه‌های سرمایه‌گذاری است که تاکنون ۱۲۸ هزار میلیارد تومان در قالب ۱۱۲۵ تفاهم‌نامه امضا شده است. همچنین ۱۰۶۱ تفاهم‌نامه به ارزش حدود ۱۰۹ هزار میلیارد تومان در سامانه ثبت شده که ۱۵۲ هزار شغل ایجاد خواهد کرد و ۳۰ هزار و ۷۶۳ میلیارد تومان آورده نقدی خواهد داشت.

رسولیان بیان کرد: متوسط پیشرفت فیزیکی طرح‌ها در ابتدای آذر ۳۱ درصد، ابتدای دی، ۳۶ درصد و تا ۲۱ بهمن ماه امسال ۴۸ درصد بوده است. همچنین تا ابتدای آذر ۶۴ پروژه، ابتدای دی، ۸۱ پروژه و تا ۲۱ بهمن ۱۰۵ پروژه صددرصد پیشرفت فیزیکی داشته، تکمیل شده و آماده بهره‌برداری است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی ادامه داد: از این تفاهم‌نامه‌های ثبت شده ۴۷۴ تفاهم‌نامه ویژه صنعت به ارزش ۷۵ هزار و ۲۳۶ میلیارد تومان بوده، یعنی ۴۵ درصد تفاهم‌نامه‌ها با نسبت ۶۹ درصد سرمایه‌گذاری و ۳۹ درصد اشتغال مربوط به بخش صنعت استان است. از این تعداد ۲۷ درصد پروژه‌ها نیمه‌تمام، ۴۷ درصد پروژه‌های ایجادی و جدید و ۲۵ درصد پروژه‌های توسعه‌ای است. پیشرفت فیزیکی پروژه‌های صنعتی نیز تا ۲۱ بهمن ۵۳ درصد رشد داشته، در حالی که پیشرفت فیزیکی کل طرح‌ها ۴۸ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه موانع و مشکلاتی در سطح ملی و استانی وجود دارد که بخشی مربوط به مجوزها و بخشی نیز مربوط به تامین مالی است، عنوان کرد: برای تامین مالی ۲ کمیته شکل گرفته که یکی در استان بوده و مربوط به اختیارات بانک‌های استان است. کمیته دیگر نیز در سطح ملی به ریاست معاون وزیر اقتصاد، آقای معمارنژاد، شکل گرفته است.

رسولیان با بیان اینکه ۱۶ پروژه مهم استان هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده، افزود: در واقع ۲۰۰ پروژه به عنوان طرح‌های مهم جدا شده که معمولا بالای ۲۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد و مجموع ارزش آن حدود ۱۰۳ هزار میلیارد تومان است. این ۲۰۰ پروژه ۹۶ درصد طرح‌های استان را شامل شده که به صورت ویژه‌تر پیگیری می‌شود.

رسولیان خاطرنشان کرد: گزارش بانک‌ها تا پایان آذر نشان می‌دهد که بانک‌های استان ۲۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند و ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز جدیدا پرداخت شده است. رشد بخش صنعت و کشاورزی در زمینه دریافت تسهیلات در استان از متوسط رشد تسهیلات کشور بیشتر است. به طور کلی ۴۹ درصد رشد پیشرفت را در حوزه صنعتی داشتیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: تورم استان خراسان رضوی نسبت به استان‌های دیگر با شیب کندتری افزایش می‌یابد و نرخ تورم نقطه به نقطه ما ۳.۶ درصد پایین‌تر از متوسط کشوری است. خراسان بعد از فارس در شاخص فلاکت که مجموع آمار نرخ تورم و بیکاری را نشان می‌دهد، کمترین میزان را داشته و دومین استان از نظر میزان کم بودن نرخ فلاکت بوده که این موضوع مرتبط با کسب و کارها و طرح‌های سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی است.

وی با اشاره به اینکه تا پایان سال ۱۳ هزار میلیارد تومان پروژه را در سطح استان بهره‌برداری خواهیم کرد که ۵۸ درصد نسبت به سال گذشته رشد دارد، تصریح کرد: بیشتر این پروژه‌ها، پروژه‌های بخش خصوصی است. در دهه فجر ۷۰۰۰ میلیارد تومان پروژه آماده بهره‌برداری بخش خصوصی تهیه شده بود.

رسولیان گفت: نرخ بیکاری استان در پاییز امسال ۶.۳ درصد بوده که دومین رتبه را از نظر کمترین نرخ بیکاری در کشور استان ما در اختیار دارد. همچنین نرخ مشارکت استان ۵۲.۴ درصد بوده که بالاترین نرخ مشارکت و با فاصله ۸ درصدی نسبت به متوسط کشور است و نشان می‌دهد در استان امید به کار و شغل به شدت افزایش یافته است. نرخ بیکاری شهری نیز ۸.۲ درصد و نرخ بیکاری روستایی به ۱.۳ درصد رسیده و کمترین نرخ بیکاری در سطح استان است؛ در حالی که این نرخ در سطح کشور ۷.۱ درصد است. نرخ بیکاری مردان ۵.۵ درصد و در رتبه دوم بوده و نرخ بیکاری زنان ۸.۲ درصد است که استان خراسان رضوی کمترین نرخ بیکاری زنان را دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: سهم اشتغال استان در حوزه صنعت ۳۸.۶ درصد بوده، در حالی که میانگین کشور ۳۳ درصد است؛ یعنی صنعت استان حدود ۵.۶ درصد در اشتغال نقش بیشتری نسبت به متوسط کشور داشته است. در کشاورزی نیز ۱۸.۷ سهم تولید محوصلات در کشور در اختیار استان ماست که متوسط کشوری ۱۷.۲ درصد است. خالص اشتغالی که از پاییز گذشته تا امسال در کشور ایجاد شده، ۴۷۲ هزار و ۱۷۰ نفر بوده که از این تعداد ۱۱۷ هزار و ۸۱۶ شغل در خراسان رضوی ایجاد شده؛ یعنی ۲۴.۹ درصد شغل‌های کشور را استان ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه ما در زمینه تجارت خارجی در استان وضعیت مناسبی داریم، عنوان کرد: استان یک میلیارد و ۶۵ میلیون دلار تراز تجاری مثبت در اختیار دارد. وزن صادرات استان ۲۱ درصد افزایش یافته که حدود ۲۶۲۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۳۳۵ میلیون دلار است. استان خراسان رضوی به ۸۷ کشور دنیا صادرات کالا دارد که امسال رشد بسیار خوبی در صادرات به کشورهای آسیای میانه، به ویژه قرقیزستان، داشتیم و طی هفته گذشته نیز ۱۷ قرارداد تجاری با تاجیکستان امضا کردیم.

رسولیان خاطرنشان کرد: یکی از رویکردهای استان این است که سرمایه‌گذاری را وارد شهرستان‌های استان کنیم. در سال ۹۲، ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری‌های استان در مشهد و ۳۰ درصد در شهرستان‌ها بود اما اکنون ۷۰ درصد سرمایه‎‌گذاری‌ها به شهرستان‌های استان انتقال یافته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه در خصوص کلینیک صنعت در استان پیگیری جدی صوت گرفته است، تصریح کرد: ۷۰ مشاور انتخاب شدند که ۵۰۰ واحد تولیدی را ارزیابی کردند و ۱۰۰ واحد مجدد به تولید بازگشت.

وی اضافه کرد: در حوزه تنظیم بازار ۳۶۸ هزار و ۷۳۰ بازرسی در استان اتفاق افتاده است. در جذب سرمایه‌گذاری خارجی ۱۴۰ میلیون دلار جذب سرمایه خارجی داشته‌ایم که پیشرفت فیزیکی این طرح‌ها ۴۸ درصد بوده است.

رسولیان خطاب به وزیر صمت گفت: یکی از درخواست‌های ما در حوزه صنایع دستی و سوغات است. استان خراسان رضوی مرکز تولید فیروزه و سنگ‌های قیمتی بوده اما هنگامی که می‌خواهیم رسما صادر کنیم، حتما باید نماینده بانک مرکزی این محصول را مشاهده کند؛ بنابراین عملا امکان صادرات از ما در این بخش گرفته شده است. اکنون صادرکننده می‌تواند سنگ‌های قیمتی را تا حدود ۲۵۰ گرم به صورت چمدانی صادر کنند اما درخواست صادرکنندگان این است که این میزان تا ۳ کیلوگرم افزایش یابد. البته آقای همتی، رئیس بانک مرکزی، نگران هستند که همراه سنگ‌های قیمتی نقره و طلا صادر شود اما صادرکنندگان حاضرند خودشان در فرودگاه کارشناس مستقر کنند و مسئولیت کامل را برعهده بگیرند. اگر این کار اتفاق بیفتد، سطح اشتغال ما به خصوص در سنگ‌های قیمتی افزایش می‌یابد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 25 بهمن 1398، کدخبر: 98112518142، www.isna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
0
0
باید جوری تبلیغات صورت بگیره که ما بیشتر درآمدهامون از ظرفیت های استان باشه نه چیزهایی که همیشه هست و یک روز تموم میشه مثل منابع طبیعی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین