پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۰۴۳۰
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰
10 سال از شروع به کار منطقه ویژه اقتصادی دوغارون می گذرد اما هنوز خبری از تصویب طرح جامع این منطقه و افتتاح فاز دوم منطقه ویژه دوغارون نیست.

 شعار سال: منطقه ویژه اقتصادی دوغارون یکی از مراکز مهم اقتصادی شهرستان است که از ۱۰سال قبل در مرز دوغارون آغاز به کار کرده، ولی با گذشت ۱۰سال، هنوز طرح جامع آن به تصویب نرسیده است . طرح جامعی که در ابتدا تنها نیاز مند شش ماه زمان برای تصویب بوده، طی یک دهه بلاتکلیف مانده و در طول این مدت مسئولان و مدیران وقت اقدامی برای تصویب آن انجام نداده اند.

گلایه های مردم

جعفری راننده تریلر حامل بار به مقصد دوغارون می گوید :با راه افتادن منطقه ویژه دوغارون و تعامل این منطقه با ادارات ومتولیان مرز ازجمله اداره کل گمرک دوغارون نکات مثبت متعددی نسبت به قبل از احداث در زمینه تجارت  ایجاد شده و تحرک اقتصادی خوبی برای استان رقم خورده است . از جمله امکانات موجود  محل بارانداز  انبارها ،  امکانات  رفاهی  برای تجار ونمایندگان ورانند گان است که با وضع گذشته قابل مقایسه نیست و این سرمایه گذاری موجب خوشحالی و افتخار است.  امیدوارم با طرح توسعه منطقه و اقدامات زیرساختی متناسب با میزان ترافیک ،  خواب کامیون ها وتریلرها  کاهش یابد. با همه اقدامات خوب انجام شده تعداد زیاد مراجعات  به این مرز نیازمند توسعه زیر ساخت ها وبه روز رسانی است.

رضایی دیگر مراجعه کننده به منطقه ویژه اقتصادی، یکی از مهم ترین موانع تردد وتجارت را  راه نا مطلوب وخاکی بین گمرک اسلام قلعه افغانستان و دوغارون دانست و گفت : ورودی مرز اسلام قلعه به دوغارون نیازمند  اصلاح و بازسازی و مرمت است.  چون  موقع بارندگی با ایجاد ترافیک سنگین رانندگان با مشکل مواجه می شوند.مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در خصوص فاز دوم منطقه ویژه می گوید:برای آماده سازی زیرساخت های لازم در فاز دوم شامل خیابان کشی، نور، آب، تلفن و... مبلغ ۵۰میلیاردتومان باید توسط منطقه ویژه از منابع داخلی منطقه ویژه  تامین و پرداخت شود.وی می گوید:درصورت  تصویب طرح جامع وفازدوم  در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری ، صنعتی و ویژه اقتصادی به مدت پنج ماه از زمان ابلاغ مهلت داریم زیرساخت ها را فراهم کنیم .شاه بیگی تصریح می کند: با مصوب کردن قانون کاربری و مهیا شدن زیر ساخت‌های کارخانه ها وسایر واحدهای تجاری، بخش خصوصی سرمایه گذاری می کند که هر طرح مصوب اعتبارات خاص خودش را خواهد داشت و سرمایه گذار بخش خصوصی اعتبارات را تامین و طرح ها را آماده خواهد کرد.وی می‌افزاید: امکانات ایجاد شده در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون زمینه اشتغال دو هزار نفر را فراهم کرده که با احتساب تردد روزانه ۵۰۰ کامیون برای تخلیه و بارگیری کالا در این منطقه، اشتغال منطقه به چهار هزار نفر می‎رسد.شاه بیگی با اشاره به مشکل اشتغال به ویژه محرومیت و بیکاری در تایباد می گوید: در صورتی که توجه بیشتری به زیرساخت های گاز، زمین، آب و جاده در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون شود، شاهد توسعه سرمایه‌گذاری و اشتغال و افزایش ورود و خروج کالا از مرز دوغارون تا پنج برابر ظرفیت فعلی خواهیم بود.وی می گوید :گام های بلند در فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی دوغارون نیازمند تحولی عظیم در حوزه زیرساختی و اجرای پروژه‌های بزرگ است تا از یک گذرگاه سنتی به یک گذرگاه الکترونیکی تبدیل شود. در این خصوص طرح «اولین گذرگاه هوشمند مرزی» قرار است به صورت  آزمایشی (پایلوت) در مرز دوغارون اجرایی شود. در قالب این طرح، مجموعه امور مربوط به صادرات، ترانزیت و واردات کالا به صورت هوشمند و بدون نیاز به حضور در مرز انجام می‌شود.

خواب چندروزه کامیون‌ها

موسی زاده، مشاور مدیرعامل در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در این خصوص می‌گوید: دستگاه‌های هوشمندسازی و بستر اینترنتی لازم برای تسریع در کنترل و ترخیص کالا به اندازه کافی در دوغارون وجود ندارد و کامیون‌های ایرانی و افغانستانی بعد از ورود به منطقه ویژه دوغارون با خواب چند روزه مواجه می‌شوند. این موضوع مهم روند نقل و انتقال کالای صادراتی و ترانزیتی در این منطقه را کند کرده است.در این زمینه برای هوشمندسازی مرز دوغارون، یکی از شرکت‌های بخش خصوصی اقدام به سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیارد تومانی و نصب دستگاه ایکس.ری در منطقه کرده است. این پروژه علاوه بر افزایش سطح امنیت، سهولت و تسریع در تردد کامیون ها را باعث می شود. به طوری که افزایش سرعت تردد کامیون‌ها باعث افزایش صادرات در کشور خواهد شد و به تبع آن ارز آوری و اشتغال مستقیم برای مردم منطقه خواهد داشت.وی به دیگر طرح‌های منطقه اشاره می کند و می‌گوید: با جذب سرمایه گذار ، موفق به اجرای طرح احداث توقفگاه خاص همراه با تجهیزات تخلیه و بارگیری بار شدیم که این طرح طی شش ماه آماده بهره برداری خواهد شد.مشاور مدیرعامل در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون به کلنگ زنی عملیات اجرایی «سایت پلن آزاد مبادلات مالی و تجاری افغانستان» در مرز دوغارون در دی ماه نیز اشاره می کند و می‌افزاید: با راه‌اندازی این مرکز، تجار افغانستانی قادر خواهند بود بدون مراجعه به بازار ایران، کالای مد نظر خود را در این سایت پلن به تاجر مد نظر خود بفروشند یا از وی بخرند. این مرکز شامل بخش‌های مختلف در زمینه عرضه دایمی کالا برای طرفین تجاری از هر دو کشور است و شامل تمام کالاهای بازرگانی ایرانی می‌شود.موسی زاده در خصوص فاز دوم توسعه منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و طرح‌های حوزه صنایع نفت و پتروشیمی نیز می‌گوید: تفاهم‌نامه‌هایی درباره ایجاد شهرک انرژی در دست امضاست که شامل انرژی بادی برقی، سوخت و گازوئیل است و در صورت تحقق برای دو هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد. این طرح خود شامل چندین واحد تولیدی و مخازن ذخیره سازی و واحدهای ترانشیپمنت است.وی با بیان این که برنامه‌های در دست اجرا در منطقه دوغارون در راستای رفع مشکلات و انتفاع عمومی مردم منطقه است، توضیح می‌دهد: در فاز دوم طرح ها جنبه توسعه ای داشته و حوزه های مختلف تولید و صنعت را در بر می‌گیرد. طرح هایی همچون ایجاد شهر خودرو، ایجاد شهرک‌های صنعتی و ایجاد شهرک انرژی، طرح هایی است که با تحقق آن ها تصویر منطقه به طور کامل دگرگون می‌شود و اولین سود برندگان آن مردم منطقه خواهند بود.

مشکل فعلی

به نظر می‌رسد تنها مشکل فعلی منطقه ویژه اقتصادی دوغارون تصویب نشدن طرح جامع منطقه طی 10 سال گذشته است. طرحی که به گفته کارشناسان اگر قرار بر پیگیری آن می‌بود، تنها ظرف مدت شش ماه اجرایی می‌شد، معلوم نیست به چه دلیلی 10 سال کسی پیگیر روند تصویب آن نبوده است. این گونه  برخوردهای سهل و ممتنع و غیر مسئولانه با سرمایه‌های مردمی، نشان دهنده کم کاری مسئولان وقت منطقه و نبود تمایل به توسعه منطقه ویژه اقتصادی دوغارون است.با تصویب کلیات طرح جامع اقتصادی دو غارون توسط دبیرخانه منطقه آزاد ویژه اقتصادی کشور گام بعدی منطقه، دریافت زمین از سازمان امور اراضی کشور در وزارت جهاد خواهد بود. این اقدامات پیش نیاز شروع تحولات ساختاری در منطقه است. با اختصاص زمین به منطقه دوغارون، تفاهم نامه‌هایی که  در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری امضا می‌شوند، قابل اجرا خواهند بود.تمام مشکلاتی که در نتیجه سال‌های فراموشی منطقه ویژه اقتصادی دوغارون بوده، مواردی است که مسئولان دهه‌های گذشته باید در قبال آن پاسخ گوباشند اما آن چه امروز از طرح‌های توسعه‌ای منطقه گفته می‌شود، حکایت از دمیدن جان تازه به کالبد این منطقه دارد.

شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه خراسان، تاریخ انتشار: 21بهمن1398 ، کدخبر: 233260: khorasanrazavi.khorasannews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین