پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۱۴۶۶
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۹
فاطمه رهبر و زهره الهیان، نامزدهای لیست انتخاباتی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب هستند که در نشست خبری به نکاتی پیرامون مبارزه با فساد، ورود نمایندگان شورای ائتلاف به مجلس و ... پرداختند که در مطلب زیر ، بخشی از آن را می خوانید.

شعار سال: زهره الهیان و فاطمه رهبر، از نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی، از شاخص‌ترین کار خود در دوران نمایندگی گفتند.

فاطمه رهبر و زهره الهیان، نامزدهای لیست انتخاباتی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب هستند که در نشست خبری به نکاتی پیرامون مبارزه با فساد، ورود نمایندگان شورای ائتلاف به مجلس و ... پرداختند که در ادامه بخشی از آن را می خوانید.

در حال حاضر یکی از چالش‌های مهم کشور بحث مبارزه با فساد است. اگر چنانچه به عنوان نماینده منتخب مردم وارد مجلس شدید، پیرامون بحث نظارت مجلس بر سایر قوا و نظارت مجلس بر خود نمایندگان چه برنامه‌ای دارید؟ با توجه به اینکه حدود یک چهارم نمایندگان فعلی مجلس برای شرکت در انتخابات رد صلاحیت شده اند چه ایده مشخصی برای جلوگیری از این روند دارید؟

الهیان: رهبر انقلاب در فرمایشات اخیرشان درباره این موضوع تذکر داده اند که نمایندگان باید شعار و عملشان یکی باشد. فردی که می‌خواهد نماینده مردم باشد باید از مردم باشد، پاکدست باشد و آلوده به مفاسد اخلاقی و اقتصادی نباشد. اگر افراد پاکدست، انقلابی و کارآمد نباشند معلوم نیست که مجلس بتواند جایگاه اصلی خود را به دست آورد یا خیر.

نمایندگانی داشتیم که یک ماه در مجلس حاضر نبودند. برخی از نمایندگان آنطور که در برخی از رسانه‌ها مشهود است حتی در صحن علنی مجلس به خواب می‌روند و نمایندگانی هستند که آلوده به مفاسد اخلاقی و اقتصادی شده اند. نامزدهایی هستند که در ایام تبلیغات، میلیاردها تومان خرج می‌کنند و غذاهای آنچنانی برای هواداران خود سرو می‌کنند و برای جلب رأی مردم کارت هدیه توزیع می‌کنند. معلوم است چنین نمایندگانی که پول‌های کثیف را وارد مجلس می‌کنند نمی‌توانند باری از مشکلات مردم بردارند و موانع را برطرف کنند.


مخالفان وزیر، با گرفتن پول به عنوان موافق در مجلس حرف می زنند

رهبر: خیراً بحث شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شد که در صورت تحقق، می‌تواند اثرات خوبی در بحث نظارتی مجلس داشته باشند. همیشه برای بنده جای تعجب دارد نماینده‌ای که رأی ممتنع می‌دهد، هدفش از این نوع رأی دادن چیست؟! مگر می‌شود در مجلس درباره موضوعی چندین ساعت گفتگو شود و نماینده‌ای در نهایت نظر ممتنع دهد؟ مردم باید بدانند که نمایندگانشان در مجلس چه می‌کنند.

بنده معتقدم که اگر شفافیت آرا اتفاق بیفتد، دیگر شاهد رانت و لابی‌های برخی از نمایندگان نخواهیم بود چرا که بعضاً می‌بینیم برخی از نمایندگان طرح استیضاح و سوالی را از روی عمد امضا می‌کنند تا بتوانند رانت و لابی کنند و از وزرا مطالباتی داشته باشند. حتی برخی از این نمایندگان در ابتدا به عنوان مخالف وزیری طرح استیضاح و سوال وی را امضا می‌کنند، اما بعد پول می‌گیرند و به عنوان موافق آن وزیر در صحن علنی صحبت می‌کنند.


اصلاح طلبان فرافکنی می کنند

در صورت ورود نمایندگان شورای ائتلاف به مجلس، نحوه تعامل این نمایندگان با شورای چگونه خواهد بود؟ آیا این این مجموعه یک مجموعه صرفاً انتخاباتی است یا حمایت‌ها ادامه خواهد داشت؟

رهبر: کشور ما حزبی نیست و افراد یا به صورت مستقل و یا با حمایت گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی در انتخابات حضور می‌یابند. تاکنون نمایندگان به هیچ جا پاسخگو نبوده‌اند و احزابی هم که آن‌ها را معرفی می‌کردند، پاسخگوی عملکرد آنان نیستند. برای مثال با توجه به اینکه اصلاح‌طلبان، لیست امید را به مردم معرفی کردند، الان باید پاسخگوی عملکرد ضعیف آنان باشند اما هیچ یک از احزاب جریان اصلاحات پاسخگو نیستند و حتی فرافکنی می‌کنند و می‌گویند که روحانی هم از ما نیست.‌

یکی از نکات مثبت شورای ائتلاف این است که برنامه‌هایی برای نظارت بر عملکرد نامزدهای خود خواهد داشت و قرار است از طریق شورای ائتلاف، ارتباطی بین مردم و نمایندگان برقرار شود. این دولت، متأسفانه تعهداتی در عرصه بین‌المللی داده است که حتماً باید در مجلس بعدی پیگیری شود و با نظارت قوی باید مانع اجرای این تعهدات چون سند ۲۰۳۰ شد.

الهیان: اتفاقی که در این دوره افتاده است، شورای ائتلاف در کنار مسائل سیاسی، یک بازوی پژوهشی در کنار خودداشته است. جمعی از متخصصین در حوزه آینده پژوهی، روان شناسی، مدیریت استراتژیک و … دائماً رصد می‌کردند و تحولات جامعه را در قالب نظرسنجی‌ها بررسی می‌کردند و براساس این نظرسنجی‌ها، به شورا پیشنهاد می‌دادند.


برای اولین بار نمایندگان سازمان‌های غیردولتی وارد مجلس شدند

شاخص‌ترین کاری که در دوران نمایندگی خود انجام دادید، چه بود؟

رهبر: معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در زمان خانم ملاوردی با صندوق جمعیت سازمان ملل متحد تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردند و مدعی بودند که این تفاهم‌نامه نباید به تصویب مجلس می‌رسید اما ما ثابت کردیم که چون برای جمهوری اسلامی تعهد ایجاد کرده است، باید به تصویب مجلس برسد. بر اساس مفاد آن تفاهم‌نامه، اطلاعات زنان سرپرست خانوار ما باید به جمعیت سازمان ملل فروخته می‌شد و آنان می‌توانستند به همه اسناد و مدارک محرمانه کشور در حوزه زنان سرپرست خانوار دسترسی داشته باشند.

الهیان: ما در بدو ورود به مجلس هشتم با سمن‌ها و انجمن‌های علمی در سراسر کشور ارتباط برقرار کردیم. اولین بار بود که نمایندگان سازمان‌های غیر دولتی وارد مجلس شدند و مورد مشورت نمایندگان مجلس قرار گرفتند.

در طول چهار سال این ارتباط برقرار بود و در انتهای مجلس یک تفاهمنامه ای با معاونت قوانین مجلس امضا کردیم که طی این تفاهمنامه کمیسیون‌های تخصصی مجلس موظف می‌شدند که انجمن علمی تخصصی یا سمن‌های تخصصی مرتبط با طرح یا لایحه‌ای که در دستور کار دارند را حتماً دعوت کنند و مشورت داشته باشند. اگر این طرح استمرار پیدا کند و بتوانیم آن را در مجلس آینده پیگیری کنیم مجلس را از طرخ های غیر علمی و غیر کارشناسی مصون می‌کند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد،تاریخ انتشار:27بهمن1398،کد خبر: ۳۶۲۶۵۴۸ ،donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
برچسب ها: شعار سال ، زهره الهیان ، فاطمه رهبر ، زهره الهیان نامزد مجلس ، فاطمه رهبر نامزد مجلس ، زهره الهیان نماینده مجلس ، فاطمه رهبر نماینده مجلس ، انتقاد زهره الهیان از نمایندگان مجلس ، انتقاد فاطمه رهبر از نمایندگان مجلس ، لیست انتخاباتی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب ، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب ، فساد نمایندگان مجلس ، نمایندگان شورای ائتلاف در مجلس ، مبارزه با فساد مجلس ، نماینده منتخب مردم ، نظارت مجلس بر سایر قوا ، نظارت بر نمایندگان مجلس ، شعارهای نمایندگان مجلس ، عملکرد نمایندگان مجلس ، عملگرایی نمایندگان مجلس ، کارامدی نمایندگان مجلس ، مفاسد اخلاقی نمایندگان مجلس ، مفاسد اقتصادی نمایندگان مجلس ، فساد اقتصادی نمایندگان مجلس ، جلب رای مردم برای انتخابات ، کاندیدای منتخب مردم ، کاندیداهای شایسته مجلس ، انتخاب کاندیداهای صالح برای مجلس ، پول کثیف در انتخابات ، رسیدگی به مشکلات مردم در مجلس ، عملکرد شورای ائتلاف ، نامزدهای شورای ائتلاف انقلاب ، ارتباط نمایندگان با مردم ، عملکرد فاطمه رهبر در مجلس ، مدیریت استراتژیک ، آینده پژوهی نمایندگان ، مردم چه نماینده ای می خواهند ، مردم به کدام نامرد رای می دهند ، ملاک های نماینده مردمی ، ملاک نماینده شایسته ، نماینده شایسته مجلس ، انتخاب نمایندگان کارامد ، نماینده اصلح ، نماینده انقلابی
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین