پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۲۴۰۷
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۸
نتایج نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) درباره حضور مردم در انتخابات مجلس یازدهم اعلام شد.

شعار سال: مهدی رفیعی سرپرست مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) نتایج آخرین نظرسنجی­های این مرکز را اعلام کرد.

طبق گفته رفیعی، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در این دوره از انتخابات ۸ موج نظرسنجی به شیوه حضوری و ۴ موج نظرسنجی به شیوه تلفنی اجرا کرده است و آخرین نظرسنجی ملی ایسپا به صورت تلفنی در روزهای چهارشنبه ۳۰ بهمن و پنج شنبه اول اسفند اجرا شده است.

سرپرست ایسپا در ادامه به چالش­‌های محاسبه نرخ مشارکت در انتخابات اشاره کرد و گفت: سنجش نرخ مشارکت در انتخابات یکی از مسائل اصلی نظرسنجی­‌های انتخاباتی است به این دلیل که همیشه تعدادی از پاسخگویانی که طبق نمونه گیری انتخاب می­‌شوند حاضر به همکاری با پرسشگران نمی­‌شوند و معمولاً کسانی که با پرسشگران همکاری نمی­‌کنند تمایل کمتری به شرکت در انتخابات دارند. لذا همیشه باید نرخ عدم همکاری­‌ها را در فرمول محاسبه نرخ مشارکت لحاظ کرد. با توجه به اینکه الگوی عدم همکاری در تهران با سایر نقاط کشور متفاوت است لذا  شیوه محاسبه نرخ مشارکت در تهران نیز با سایر نقاط متفاوت است.

رفیعی در ادامه به ارائه نتایج آخرین طرح ملی ایسپا پرداخت.

وی تصریح کرد: نتایج این نظرسنجی تلفنی نشان می­‌دهد ۴۶.۵ درصد پاسخگویان گفته­‌اند قطعاً در انتخابات شرکت خواهند کرد و ۱۱.۵ درصد نیز گفته­‌اند احتمال زیاد مشارکت خواهند کرد. با لحاظ نکته­‌ای که پیش از این در مورد عدم همکاری­‌ها ذکر شد تجربه ایسپا در محاسبه نرخ مشارکت نشان می­‌دهد بخش قابل توجهی از کسانی که گفته‌­اند به احتمال زیاد شرکت می­‌کنند را نمی­توان با گزینه قطعاً جمع کرد. لذا بر اساس این تجربه، برآورد ایسپا از نرخ مشارکت در کل کشور در لحظه نظرسنجی حدود ۵۲ درصد است. همچنین از بین کسانی که در انتخابات شرکت می­‌کنند ۹.۴ درصد گفته­‌اند به اصلاح طلبان و ۱۵.۲ درصد به اصولگرایان رأی خواهند داد. ۲۸.۵ درصد گفته­‌اند به هیچکدام رأی نخواهند داد. ۴۳.۶ درصد گفته‌اند نمی­‌دانند به چه گروهی رأی خواهند داد و ۳.۳ درصد نیز پاسخ مشخصی به این سؤال نداده‌اند.

سرپرست ایسپا در ادامه به ارائه یافته­‌های نظرسنجی در حوزه انتخابیه تهران پرداخت.

رفیعی گفت: ایسپا در سال جاری از اول خرداد تا ۳۰ بهمن تعداد ۶ نظرسنجی با موضوع انتخابات در تهران به انجام رسانده است. آخرین طرح ایسپا در تهران با عنوان «دیدگاه مردم حوزه انتخابیه تهران در خصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی (موج ششم)» در میان ۱۵۰۱ نفر از شهروندان در تهران و اسلامشهر به روش حضوری اجرا شده است. ۹۵۰ پرسشنامه در روز سه شنبه (۲۹ بهمن) و ۵۵۱ پرسشنامه در روز چهارشنبه (۳۰ بهمن) تکمیل شده است.

وی افزود: در این طرح، ۵۰.۲ درصد پاسخگویان را مردان و ۴۹.۸ درصد آن­ها را زنان تشکیل می‌دهند. میانگین سن پاسخگویان ۴۱.۵ سال بوده است. ۵۵.۵ درصد از پاسخگویان دارای تحصیلات غیردانشگاهی و ۴۴.۳ درصد دارای تحصیلات دانشگاهی بوده‌اند.

رفیعی در این زمینه خاطر نشان کرد: یکی از مسائلی که ایسپا همیشه در نظرسنجی­‌های خود به آن می­‌پردازد موضوع رسانه‌ها است. طبق نتایج آخرین نظرسنجی ایسپا در تهران در باب اعتماد مردم به رسانه‌ها، ۳۳ درصد از پاسخگویان به صداوسیما،۱۴ درصد به شبکه‌های ماهواره‌ای و ۱۳.۸ درصد به شبکه‌های اجتماعی اعتماد بیشتری دارند. ۲.۹ درصد به روزنامه­‌ها، ۶ درصد به سایت­‌های خبری و ۵.۴ درصد به اخباری که از دوستان و آشنایان می‌­شنوند بیشتر اعتماد دارند. ۱۹.۶ درصد به گزینه­‌ای غیر از این موارد اشاره کرده­‌اند که اکثریت آن­ها به عبارت هیچکدام اشاره کرده­‌اند. ۵.۳ درصد نیز به این سؤال پاسخ نداده‌­اند.

سرپرست ایسپا در ادامه به میزان مشارکت در حوزه انتخابیه تهران پرداخت و افزود: در خصوص تمایل پاسخگویان به مشارکت در انتخابات، ۲۷ درصد از پاسخگویان بیان کرده‌اند قطعاً درانتخابات مجلس شورای اسلامی‌ شرکت می‌کنند. ۶.۴ درصد نیز گفته­‌اند به احتمال زیاد شرکت خواهند کرد. ۱۳.۴ درصد گفته­‌اند هنوز تصمیم نگرفته­‌اند، ۴.۷ درصد گفته­‌اند احتمال کمی دارد شرکت کنند و ۴۸.۵ درصد نیز گفته­‌اند به هیچ وجه در انتخابات شرکت نخواهند کرد. با توجه به تجربه ایسپا در محاسبه نرخ مشارکت مردم تهران در انتخابات، میزان تمایل مردم حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر، برای مشارکت در انتخابات پیش­ رو در لحظه انجام نظرسنجی ۲۷ درصد برآورد می‌شود. لازم به ذکر است اولین نظرسنجی ایسپا برای انتخابات مجلس در تهران در خرداد ماه امسال میزان مشارکت ۲۰ درصد را نشان میداد. این میزان در شهریور ماه ۲۲ درصد، آذر ماه ۲۱ درصد، دی ماه ۲۳ درصد، نیمه بهمن ۲۶ درصد و روزهای ۲۹ و ۳۰ بهمن ۲۷ درصد شده است. لازم به ذکر است این اعداد مربوط به حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر است و شامل استان تهران نمی‌­شود. بدیهی است میزان مشارکت در استان تهران بالاتر از شهر تهران است.

رفیعی در خصوص استفاده از لیست‌های ارائه شده توسط گروه‌های سیاسی نیز گفت: از کل شهروندانی که در انتخابات شرکت می‌کنند و یا هنوز هیچ تصمیمی‌برای مشارکت نگرفته‌اند، ۴۸.۳ درصد اظهار داشته‌اند برای انتخاب کاندیداهای مورد نظر خود از لیست‌های ارائه شده توسط برخی گروه‌ها و جریانات سیاسی استفاده خواهند کرد. از کل افراد مصمم برای شرکت در انتخابات، ۵۳.۳ درصد آنها اظهار کرده­اند که لیستی رأی می‌دهند.

وی تصریح کرد: در ادامه نظرسنجی از پاسخگویان  تهرانی در خصوص رأی به جریان­‌های سیاسی پرسیده شده است که ۱۱.۸ درصد مشارکت کنندگان گفته‌اند به اصلاح طلبان و ۲۵.۳ درصد گفته اند به اصولگرایان رأی خواهند داد. ۲۶.۳ درصد گفته اند به هیچکدام رأی نمی‌دهند. ۳۲.۳ درصد گفته اند نمی‌دانم به چه کسی رأی خواهم داد و ۴.۳ درصد نیز پاسخ مشخصی به این سؤال نداده‌اند.

رفیعی گفت: در ادامه نظرسنجی ۶ لیست جریان‌های سیاسی به صورت تصویری به پاسخگویان نشان داده شد و از مشارکت کنندگان خواسته شد اعلام کنند که به کدام لیست رأی خواهند داد. بر این اساس ۲۹.۹ درصد کسانی که گفته‌­اند در انتخابات شرکت می­‌کنند گفته‌اند به لیست ائتلاف اصولگرایان رأی خواهند داد، ۵.۸ درصد گفته‌اند به لیست جهادگران ایران اسلامی رأی خواهند داد، ۶ درصد گفته­‌اند به لیست کارگزاران سازندگی رأی خواهند داد، ۴.۶ درصد گفته‌اند به لیست جبهه پایداری رأی خواهند داد. ۱.۴ درصد گفته‌اند به لیست ارائه شده توسط منصور ارضی رأی خواهند داد و ۴ درصد گفته‌اند به لیست هشت حزب اصلاح‌طلب رأی خواهند داد. ۱۸ درصد گفته‌اند از هر لیست چند نفر انتخاب خواهند کرد. ۱۳.۴ درصد نیز گفته‌اند از لیست‌ها استفاده نمی‌کنند. ۱۷ درصد نیز پاسخ مشخصی به این سؤال نداده‌اند.

وی در پایان تأکید کرد که این داده­‌ها مربوط به روزهای نظرسنجی است و ممکن است تحت تأثیر شرایط دچار تغییر شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ: 02 اسفند 98، کد خبر: 98120100418، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین