پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۸۵۴۵
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵
پروفسور جواد بهبودیان، ریاضیدان برجسته ایرانی و استاد ریاضی دانشگاه شیراز روز سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۹۹ دار فانی را وداع گفت.

شعار سال: دکتر جواد بهبودیان استاد برجسته ریاضی و آمار کشور و عضو وابسته گروه علوم پایه فرهنگستان علوم در سن 89 سالگی دار فانی را وداع گفت. استاد جواد بهبودیان در دوم فروردین 1310 در شیراز متولد شد و تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در مدارس ابن سینای شیراز، سلطانی شیراز و دارالفنون تهران به اتمام رسانید. 

وی تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته ریاضی آغاز و در سال 1333 لیسانس ریاضی را از دانشکده علوم دانشگاه تهران و در همین سال لیسانس آموزش ریاضی را از دانشسرایعالی دانشگاه تهران اخذ کرد و در فاصله سال های 1337-1333 در دبیرستان های شیراز به عنوان دبیر ریاضی مشغول به خدمت شد.  

عضو وابسته گروه علوم پایه فرهنگستان علوم، برای ادامه تحصیل در دوره های بالاتر در سال 1337 به عنوان بورس تحصیلی راهی کشور آمریکا شد و دوره کارشناسی ارشد آمار ریاضی را در دانشگاه میشیگان در سال 1340 با موفقیت به پایان رسانید و در سال 1343 موفق به کسب درجه دکتری آمار ریاضی در همان دانشگاه شد. 

دکتر جواد بهبودیان فعالیت آموزشی خود را در سال 1343 با مرتبه استادیاری در بخش ریاضی دانشگاه شیراز آغاز کرد و در سال 1347 به مرتبه دانشیاری ارتقاء یافت و با کسب امتیازهای پژوهشی و آموزشی لازم در سال 1351 به درجه استادی دانشگاه شیراز دست یافت و تمام مدت در دانشگاه شیراز در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی به آموزش و پژوهش مشغول بود. گفتنی است که استاد دکتر جواد بهبودیان در سال 1350 دانشیار مدعو دانشگاه کرولینای شمالی آمریکا، در سال 1355 استاد مدعو دانشگاه استانفورد آمریکا و در سال 1367 استاد مدعو دانشگاه لون بلژیک بود. 

وی دروس آمار، احتمال و ریاضی را در مقاطع مختلف تحصیلی تدریس کرد و دارای مقاله هاییدر مجله های خارجی و ایرانی در زمینه آمار ریاضی، آموزش ریاضی به زبان های انگلیسی و فارسی است. 

عضو وابسته گروه علوم پایه فرهنگستان علوم، علاوه بر فعالیت های آموزشی و پژوهشی و خلق آثار و مقالات ارزشمند و پرورش شاگردان ممتاز و برجسته که در دانشگاه های ایران و خارج کشور مشغول به خدمتند، به تألیف کتاب نیز توجه خاصی داشت. عناوین کتاب های ایشان عبارتند از:

-- آمار ناپارامتری، چاپ پنجم با تجدید نظر کلی 1387، دانشگاه شیراز.
-- آمار و احتمال مقدماتی، چاپ سی و چهارم با تجدید نظر کلی 1388، آستان قدس.
-- آمار ریاضی، چاپ چهارم 1388،  انتشارات امیر کبیر.
-- تصمیم آماری 1374، دانشگاه شیراز.
-- رگرسیون، چاپ پنجم با تجدید نظر کلی 1384، دانشگاه پیام نور.
-- روشهای ناپارامتری آمار 1377، دانشگاه پیام نور.
-- مثلث خیام- پاسکال (تألیف بهبودیان، بیات، تیموری) 1384، دانشگاه صنعتی شریف.
 ایشان در هیأت تحریریه مجله های اندیشه آماری انجمن آمار ایران، بولتن انجمن ریاضی ایران و گلچین ریاضی دانشگاه شیراز همکاری داشته و عضو هیأت تحریریه مجله علوم و فنون ایران، مجله پژوهشی انجمن آمار ایران (JIRSS )، مجله علوم دانشگاه شهیدچمران اهواز، مجله گستره ریاضی (JMEX ) دانشگاه آزاد اسلامی شیراز بودند. از فعالیت های ایشان در سمت اجرایی می توان به ریاست بخش ریاضی در سالهای 1349-1346، ریاست بخش ریاضی و آمار در سالهای 1353-1350، ریاست دانشکده ادبیات و علوم سابق در سال های 1354-1353 و ریاست بخش آمار دانشگاه شیراز در سال های 1377-1374 اشاره کرد.

استاد دکتر جواد بهبودیان عضو انجمن ریاضی ایران، عضو انجمن آمار ایران و از پایه گذاران این دو انجمن است. وی در سال های 75-74 دبیر انجمن آمار ایران نیز بوده است. ایشان همچنین عضو وابسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، غضو انجمن ریاضی آمریکا (AMS )، عضو مجمع ریاضی آمریکا (ASA )، عضو انجمن آمار آمریکا (MAA )، عضو مؤسسه آمار ریاضی آمریکا (IMS ) و  همچنین عضو انجمن آمار کشورهای اسلامی بود. وی دبیر نخستین کنفرانس ریاضی ایران در دانشگاه شیراز در فروردین 1349، دبیر علمی نخستین کنفرانس آمار ایران در دانشگاه صنعتی اصفهان در 1370 و دبیر علمی کنگره حاتم نی ریز در 1378 در نی ریز بوده است. 

استاد بهبودیان در مهرماه 1382 با درخواست خود، بازنشسته شد ولی همچنان در دوره های تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه آزاد اسلامی شبراز همکاری داشت.

گفتنی است، دکتر جواد بهبودیان، استاد پیشکسوت دانشگاه شیراز و عضو وابسته فرهنگستان علوم ایران در زمره معدود استادان شاخص علم آمار در کشور بود که نزدیک به نیم قرن، صبورانه در راه اعتلای جامعۀ آماری و ریاضی، ترویج و گسترش علم آمار در دانشگاه ها و تربیت آماردانان، تلاش مجدانه داشت و به منظور تجلیل از مقام علمی و به پاس خدمات ارزندۀ این استاد و نیز تشویق پژوهش های اصیل آماری در بین جوانان زیر ۴۰ سال کشور، انجمن آمار ایران جایزه ای با عنوان «جایزۀ دکتر جواد بهبودیان» را هر دو سال یک بار در کنفرانس آمار ایران به برترین نویندگان مقالات از میان محققان جوان زیر ۴۰ سال اهدا می کند.

فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران درگذشت شادروان آقای دکتر جواد بهبودیان را به خانواده محترم ایشان، اعضای فرهنگستان علوم، جامعه علمی و دانشگاهی کشور بخصوص دانشگاه شیراز و همکاران و شاگردان و دوستداران ایشان تسلیت می گوید و برای آن استاد فقید علو درجات در درگاه باریتعالی مسئلت دارد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار:12فروردین1399،کد خبر:99011206312،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین