شعار سال: تینک تنک (Think Tank) همان اندیشکده یا اتاق فکر است که نقشی کلیدی در سیاستگذاری و تصمیمگیری دارد.
سیر تاریخی مفهوم تینک تنک در غرب را میتوان به چهار دوره معنایی تقسیم کرد:
دوره اول به جنگ جهانی دوم و کمی پس از آن (۱۹۳۹-۱۹۴۷) بازمیگردد.
در آن دوره تینک تنک به اتاقهای فکری گفته میشد که در آن فرماندهان و مشاوران نظامی در مورد مسائل نظامی به بحث و تبادل نظر میپرداختند.
دوره دوم تحول معنایی تینک تنک در دوران جنگ سرد (۱۹۴۷ تا ۱۹۹۱) رقم خورد.
در این دوره «موسسات غیردولتی مشاوره نظامی» تینک تنک نامیده شدند.
از جمله این شرکتها میتوان به شرکت رند (Rand) و ۲۵ شرکت مشاوره نظامی دیگر اشاره کرد.
دوره سوم دوران پس از جنگ سرد تا پیش از دهه جاری میلادی یعنی سالهای ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۹ است.
در این دوره مفهوم تینک تنک توسعه یافته و موسسات غیرنظامی را هم در بر میگیرد.
به عبارت دیگر، تینک تنک در این دوره به «موسسات غیردولتی پژوهشهای حکمرانی و سیاست گذاری» اطلاق میشد.
دوره چهارم نیز از زمان رتبهبندی جهانی اندیشکدهها توسط موسسه لاودر دانشگاه پنسیلوانیا آغاز میشود که از سال ۲۰۰۹ تاکنون است.
در این دوره بر اساس یک اجماع نخبگانی حول مفهوم اندیشکده، قید غیردولتی بودن از اندیشکدهها برداشته شد و بسیاری از موسسات دولتی که استقلال ساختاری دارند نیز اندیشکده قلمداد میشوند.
تینک تنکها فارغ از ماهیت حقوقیشان سه ویژگی مشترک دارند:
۱- تینک تنکها مجموعههایی هستند که از لحاظ ساختاری هویت مستقلی دارند.
منظور از استقلال، استقلال در تصمیم گیری، استقلال در رأی و عمل و استقلال ساختاری به لحاظ مدیریت داخلی است.
۲- تینک تنکها در زمینه مسائل کلان و سیاستهای عمومی پژوهش و فعالیت میکنند.
این پژوهشها بر حل مسائل واقعی و موجود در جامعه و حکومت استوار شده و با پژوهشهای آکادمیک متفاوت است.
۳- تینک تنکها مجموعههای غیرانتفاعی هستند و هدف آنها کسب سود نیست.
آنها منابع مالی خود را صرف توسعه فعالیتهایشان میکنند.