پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۹۳۷۹
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰
با گذشت ۴۷ روز از شیوع ویروس کرونا در کشور براساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۵۸۲۲۶ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۳۶۰۳ نفر فوت شده و ۲۲۰۱۱ نفر بهبود یافته‌اند.

شعار سال: حسن روحانی روز گذشته پس از پایان جلسه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا اعلام کرد: برای خدمات اقتصادی مقرر شد کسب و کار‌های کم‌ریسک از ۲۳ فروردین در استان‌ها فعالیت خود را با مراعات پروتکل‌های بهداشت و درمان آغاز کنند و کسب و کار‌های پرریسک تا انتهای فروردین اجازه فعالیت ندارند. با این تصمیم اصل در خانه ماندن زیرپا گذاشته نمی‌شود. رئیس‌جمهور گفت: دو سوم مشاغل از ۲۳ فروردین ماه مجددا فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. به گفته وی؛ وضعیت در برخی از استان‌ها سفید است با این حال اماکن مذهبی تا پایان فروردین ماه همچنان تعطیل هستند. در همین روز کیانوش جهانپور در واکنش به اظهارات روحانی اعلام کرد: هیچ استانی در وضعیت سفید قرار ندارد و عدم رعایت محدودیت‌ها بعد از ۲۳ فروردین معضل ایجاد می‌کند. وی همچنین با اعلام وضعیت قرمز در تهران گفت: آمار‌های چین شوخی تلخی بیش نبود.

اطفال و نوزادان هم در شهرستان فسا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند

ابتلای رئیس دانشگاه علوم پزشکی فسا به ویروس کرونا

محمدجواد جمالی نوبندگانی، درباره شیوع ویروس کرونا در کشور و اقدامات صورت گرفته درخصوص کنترل این ویروس گفت: مانند بسیاری از کشور‌های جهان ما هم در ابتدای ورود ویروس کرونا غافلگیر شدیم، اما به تدریج توانستیم بر شیوع بیماری کرونا مسلط شویم و آن را به کنترل درآوریم.

نماینده مردم فسا در مجلس با بیان این‌که در آحاد جامعه یک همبستگی و همگرایی در مبارزه با ویروس کرونا در کشور به وجود آمد، عنوان کرد: کادر بهداشت و درمان، دانشگاه‌های علوم پزشکی، نیرو‌های مسلح و افراد دیگری که داوطلبانه آمدند، کمک کردند تا بیماری کنترل شود.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در کشور اظهار کرد: خوشبختانه هیچ‌گونه کمبود تخت یا نقاهتگاه نداشتیم، اطلاع دارم پژوهش‌ها برای واکسن و دارو با وجود این‌که زمان‌بر است، آغاز شده که این کار جای تقدیر دارد.

این نماینده مجلس با اشاره به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، بیان کرد: مطلبی که مورد اختلاف‌نظر واقع شد نوع فاصله اجتماعی یا قرنطینه بود. معتقدم متاسفانه به هر دلیلی این موضوع را نه حاکمیت به‌طور جدی اعمال کرد و نه برخی مردم آن را رعایت کردند.

وی ادامه داد: حتما مشاهده کردید بخشی از جامعه فاصله گذاری اجتماعی را به خوبی رعایت کردند و در خانه‌های خودشان بودند، اما بخشی دیگر را باید به زور از سفر منصرف می‌کردیم تا این طرح را رعایت کنند.

جمالی نوبندگانی ادامه داد: متاسفانه بعد از پایان یافتن تعطیلات مشاهده کردیم ترافیک سنگینی در شهر اتفاق افتاد و برخی از کسبه به محل‌های کار خودشان بازگشتند که باید تاکید کنم این کار در بدترین زمان ممکن صورت گرفت، زیرا بسیاری از افراد از سفر‌های خودشان به تهران بازگشته بودند که ممکن است در طول سفر ناقل این بیماری شده باشند.

وی با اشاره به این‌که یک ناهماهنگی بین وزارت بهداشت و صمت صورت گرفت، عنوان کرد: درست است که در روز‌های اول شیوع ویروس کرونا قرار نداریم، اما این بیماری قابل برگشت است. باید مدنظر باشد که جان مردم در اولویت قرار دارد و بعد کسب و کارشان؛ گرچه دولت برای جبران ضرر‌هایی که کرونا به کسب و کار مردم باید فکر کند.

نماینده مردم فسا در مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که گفته می‌شود ایران برای کشف دارویویروس کرونا اقدام کرده است، آیا ما می‌توانیم به داروی این بیماری دست یابیم، گفت: بسیاری از ویروس‌ها دارو ندارند و ویروس‌هایی که مربوط به خانواده آنفولانزا هستند متاسفانه بسیار سریع تغییر هویت و نوع عملکرد می‌دهند که ممکن است سال دیگر به شکل دیگری بروز پیدا کنند به همین خاطر تاکنون نتوانستیم واکنشی برای «سوش‌هایی» که بتواند ویروس‌ها را تحت پوشش قرار دهد، پیدا کنیم.

وی با تاکید بر این‌که درمان سخت است، اظهار کرد: معمولاً گفته می‌شود بهترین درمان رعایت بهداشت است که در این مورد کاملا صدق می‌کند.

جمالی نوبندگانی خاطرنشان کرد: می‌دانید ساخت دارو مراحلی دارد؛ باید کار‌های آزمایشگاهی صورت گیرد. باید تائید‌ها را بگیرند و بعد کمیته اخلاق اجازه دهد روی افراد داوطلب چک شود و سپس تائید جهانی بگیرد.

وی در خصوص وضعیت شیوع ویروس کرونا در شهرستان فسا، عنوان کرد: در شهرستان فسا تا به حال بیش از ۸۰ تا ۹۰ مورد تست مثبت کرونا ثبت شده است و متاسفانه رئیس دانشگاه علوم پزشکی و مدیر بیمارستان این شهر هم درگیر کرونا شدند.

این نماینده مجلس ادامه داد: مشخصه شهر فسا در خصوص شیوع ویروس کرونا این است که اطفال و کودکان هم درگیر شده‌اند. خوشبختانه تلاش‌های خوبی توسط مسئولان اجرایی شهرستان انجام شده و عدم استفاده از ماشین‌های غیربومی در ایام عید بسیار موثر بود.

جمالی نوبندگانی ادامه داد: تلاش‌های عزیزان ما در دانشگاه علوم پزشکی شهرستان بسیار خوب بوده است به طوری که تعداد مرگ و میر در شهر به انگشتان دست هم نمی‌رسد.

وی در پایان با بیان این‌که امیدواریم مردم فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند، گفت: باید همه فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند؛ چراکه نه تنها فرد در مقابل خودش مسئول است بلکه در مقابل افراد جامعه هم مسئول است.

سازمان بهداشت جهانی برای خروج از قرنطینه هیچ زمان‌بندی ندارد

محمدحسین قربانی، درباره شرایط استان گیلان در مواجه با ویروس کرونا گفت: گیلان علیرغم اینکه کانون شیوع ویروس کرونا بود اکنون یک روند کاهشی را هم از نظر ورودی بیماران و هم از نظر افزایش ترخیصی و تعداد افراد فوت شده دارد که ناشی از تلاش سیستم بهداشت و درمان و همچنین ستاد مقابله با کرونای استان است.

وی درباره مدت زمان‌های اعلام شده توسط رئیس‌جمهور برای بازگشایی واحد‌های اقتصادی و اصناف گفت: این ویروس هنوز هیچ پروتکل و زمان‌بندی مشخصی در هیچ کجای دنیا حتی در کشور‌های توسعه یافته ندارد و سازمان جهانی بهداشت هم، چنین برنامه‌ای را اعلام نکرده است.

قربانی افزود: مضاف بر اینکه در کشور چین بعد از اینکه قرنطینه را برداشتند بعد از شیوع و پیک مجدد دوباره قرنطینه را اعمال کردند. مسئله‌ای که ما نگران آن هستیم این است که این روال که اعلام شده برای مردم عادی قلمداد شود، می‌تواند عامل بحران و خطر باشد.

وی با بیان اینکه همچنان باید پروتکل‌های رعایتی، فاصله گذاری اجتماعی و بهداشت فردی و حداقل رفت‌و‌آمد‌ها آن هم در شرایط ضرور در دستور کار همه مردم باشد، گفت: انجام این پروتکل‌ها برای این است که این ویروس رنگ، نژاد، سن و جنسیت نمی‌شناسد به همین جهت فقط وظیفه حاکمیت، دولت، مجلس و قوه‌قضائیه و دیگر نهاد‌ها مقابله با این ویروس نیست و مردم هم در خطر و خط مقدم مبارزه با این بیماری هستند و باید به وظیفه خودشان عمل کنند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی درباره باز شدن اصناف مختلف گفت: آزادی حوزه اقتصادی هم باید در شرایط خاص و با انجام پروتکل‌های وزارت بهداشت باشد و به این صورت نیست که همه چیز آزاد شده است و همه می‌توانند مثل شرایط عادی به کسب و کار بپردازند؛ همه باید پروتکل‌ها را رعایت کنند تا شرایط خوبی بر کشور حاکم شود.

وی درباره انجام تست کرونای خود و نتیجه آن گفت: دو بار تست کرونا داده‌ام که هر دو بار منفی بوده است.

حمایت دولت از زنان سرپرست خانوار در شرایط شیوع ویروس کرونا

«معصومه ابتکار» معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، در تشریح وضعیت زنان سرپرست خانواده و وضعیت مشاغل آن‌ها در شرایط اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: معاونت زنان از بدو بحران کرونا در کشور، مکاتباتی را برای وضعیت مشاغلی که محتمل بود تعطیل شوند، انجام داد. این مکاتبات با معاون اول رئیس‌جمهور صورت گرفت و در راستای اقشار آسیب‌پذیر زنان بویژه زنان سرپرست خانوار بود، به خصوص آن دسته که از کمک هائی معیشتی استفاده نمی‌کنند.

وی در ادامه افزود: معاون اول رئیس‌جمهور‌دستور خوبی روی این نامه به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داد. ما از آقای شریعتمداری پیگیری کردیم و ایشان توضیحات لازم را برای روند کار، بسته‌های معیشتی برای این اقشار و اقداماتی که از توجه آن‌ها به زنان سرپرست خانوار نشات می‌گیرد، ارائه داد.

ابتکار در پاسخ به این پرسش که این بسته‌ها شامل چه موادی می‌شوند، بیان کرد: ریزاطلاعات این بسته‌ها را باید از وزارت کار پیگیری کرد. معاونت زنان بر مبنای تکلیف خود در قبال اقشار آسیب‌پذیر زنان، اقدام لازم را انجام داده و مستمر هم پیگیری و گزارشات را دریافت می‌کنیم. همچنین معاونت به استان‌ها ابلاغ کرده است که در این شرایط به این اقشار توجهی مضاعف شود.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور، بیان کرد: از اقدامات دیگر بسیج زنان سرپرست خانوار تحت پوشش طرح توانمندسازی اقتصادی و مشاغل خانگی بود که امکانات خیاطی داشتند. از آن‌ها برای تولید ملزومات بهداشتی و ماسک دعوت شد. افرادی که می‌توانستند فعالیت خود را در این حوزه‌ها متمرکز کنند، استقبال کردند و توانستند پویائی تجارت خود را در این وضعیت حفظ کنند و به جای تولیدات قبلی به روی نیاز‌های شرایط کنونی تغییر مسیر دهند. اغلب کسانی که این امکانات را داشتند، پای کار آمدند که از جمله به تولید ۲ میلیون قطعه ماسک و گان در یک مرحله منجر شد. یعنی از ظرفیت زنان سرپرست خانوار استفاده کرده و آن‌ها نیز در خط مدافعان سلامت قرار گرفتند.

وی در ادامه گفت: در تمام استان‌ها این قبیل اقدامات صورت گرفت و خوشبختانه بازار خوبی را برای زنان سرپرست خانوار ایجاد کرد. منتهی، تغییر کاربری کارگاه‌های آن‌ها در زمان کوتاه و بحث استاندارد لوازمی که تولید می‌کرده‌اند، مشکلی بود که باید با جدیت به آن می‌پرداختیم.

ابتکار اشاره کرد: در این راستا در مدلی که اجرا می‌شود، معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده کارفرما است، جهاددانشگاهی و دو نهاد غیردولتی مجری هستند. وزارت کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز ناظر اجرای برنامه هستند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری در پاسخ به این پرسش که زنان سرپرست‌خانواری که هم‌اکنون تحت پوشش طرح توانمندسازی معاونت نیستند، چگونه رصد می‌شوند؟ گفت: این از مشکلاتی است که مجدانه سعی می‌کنیم تا برایش چاره‌اندیشی کنیم. در حال حاضر کارگروهی تشکیل شده و یک برنامه ملی اقدام و عمل تصویب کرده است. طبق این مصوبه، برای هر دستگاهی، تکلیفی برای زنانی که سرپرستی خانوار‌ها را برعهده دارند، تعیین شده و البته رصد موضوع در سطح ملی به وزارت کار محول شد. آن وزارتخانه می‌تواند از درگاه جامعه ایرانیان افراد را شناسائی کند.

وی افزود: همچنین معاونت امور زنان و خانواده و وزارت کار، تفاهم نامه‌ای دارند که درگاهی برای تجمیع اطلاعات زنان سرپرست خانوار در کشور ایجاد شود. این درگاه امکانی را فراهم می‌کند تا زنان در سطح استانی، شهری و روستائی رصد شوند و مشمول حمایت قرار گیرند. این کار بسیار مهمی است، زیرا خیلی از مواقع تجربه کردیم که اطلاعات دقیقی از وضعیت زنان سرپرست خانواده وجود ندارد.

 

کمبود وسایل حفاظتی برای پرستاران در استان‌های شمالی، قزوین، خراسان رضوی و بوشهر
«محمد میرزابیگی» رئیس سازمان نظام پرستاری، درباره آخرین وضعیت پرستاران با توجه به شیوع ویروس کرونادر کشور گفت: در حوزه خدمتی همواره شرایط نامناسبی در پرستاری داشتیم که مسائل جدی نیز در زمان ویروس کرونا به آن اضافه شد. شرایطی که ما داشتیم با دو بحث عمده همراه بود؛ یکی از این موارد بحث کمبود نیرو بود که فوق‌العاده مزمن شده بود و حدود سه، چهار سال بود که تقریبا پشت سر هم سالانه ۴ الی ۵ هزار پرستار بازنشسته می‌شدند و از طرفی هم در همین مدت هیچ استخدامی صورت نمی‌گرفت و همچنین در این مدت حدود ۴ هزار تخت بیمارستانی به تخت‌های بیمارستانی در کشور اضافه شد.

وی با بیان اینکه از سال ۹۶ به بعد استخدام چندان متناسبی در زمینه کادر پرستارانی نداشتیم، ادامه داد: براساس حداقل استاندارد‌هایی که برای کشور تعریف کرده‌ایم باید دو و نیم نفر از گروه پرستاری در ۲۴ ساعت به ازای هر تخت بیمارستانی مشغول فعالیت باشند، البته این استاندارد بسیار کمتر از استاندارد‌های جهانی است، اما در طول این مدت نه تنها پرستاری به کادر پرستاران اضافه نشد بلکه با خروج سالانه حدود ۵ هزار نفر از کادر پرستاری و اضافه شدن تخت‌های بیمارستانی بار سنگین و مضاعفی بر دوش پرستاران موجود، گذاشته شده بود.

رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه برای جبران کمبود نیروی پرستار متناسب با بیماران و نیاز تعداد تخت‌ها، اضافه کار اجباری به پرستاران داده می‌شود، خاطرنشان کرد: وقتی این موضوع عجیب‌تر می‌شود که علیرغم نیاز و اجبار برای پرداخت میزان اضافه کار به بهانه نرم افزار قاصدک سقف تعیین می‌شود و خود جریان قاصدک نیز با تغییرات فراوان باعث ایجاد ملغمه‌ای شده و بحث نظام پرداخت را بسیار پیچیده کرد بود، از همین رو پرستاران؛ نظام پرستاری؛ مسئولان و ... را بر آن داشت تا برای این دو موضوع فکر اساسی کرده و کار را به جایی رساند که به ویژه شورای عالی سازمان نظام پرستاری در دوره پنجم از همان آبان ماه و شروع به کار خود، جلسات مستمری با مسئولان تراز اول کشور از جمله رییس مجلس، معاون اول رییس جمهور، وزیر بهداشت و. برگزار شد و در نهایت در روز پرستار سال گذشته با جمع چند هزار نفری پرستاران خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم.

میرزابیگی خاطرنشان کرد: مجموعه این رخداد‌ها باعث شد که رییس مجلس، معاون اول رییس جمهور و وزیر بهداشت وعده بدهند که هم نیروی انسانی پرستاری را به سطح قابل قبولی می‌رسانند و هم نظام پرداخت در نظام سلامت را عادلانه‌تر می‌کنند که شروع آن با حذف نرم‌افزار قاصدک باشد. برای هرگونه تغییر در نظام پرداخت نیز با همکاری و همفکری محوری سازمان نظام پرستاری جلو بروند و همچنین معوقات را نیز در کوتاه مدت پرداخت کرده و به صفر می‌رسانند.

وی ادامه داد: بر همین اساس شورای عالی سازمان نظام پرستاری، با بهره‌گیری از نظر متخصصان اقتصاد سلامت و سایر صاحبنظران در تاریخ ۲۸ بهمن ماه؛ آیین‌نامه جدید نظام پرداخت را تدوین و به وزارتخانه تقدیم کرد. در صورتی که این نظام پرداخت اجرایی شود، هم طرح قاصدک جمع‌آوری می‌شود و هم یک نظام پرداخت بسیار متناسب، خوب و قانع کننده که براساس نظرات کارشناسی تدوین شده است، جایگزین نظام پرداخت فعلی برای پرستاران می‌شود.

رییس سازمان نظام پرستاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به شروع ویروس کرونا ادامه داد: با وجود مسائل و مشکلات پرستاری که همچنان باقی است؛ موضوع مهم، حیاتی و سرنوشت ساز ویروس کرونا نیز در کشور ایجاد شده، اما در جامعه بزرگ و ایثارگر پرستاری یک اتفاق کاملا برعکس اتفاق افتاد و پرستارانی که در برخی نقاط کشور، کاسه صبرشان لبریز شده بود و تا حدودی قصد اقداماتی، چون تجمع و اعتراض در خصوص مشکلات بیان شده را داشتند به یکباره به دلیل اینکه جان و سلامت مردم در میان بود، همه با هم و با هیات مدیره‌ها و اعضای شورای عالی نظام پرستاری خودشان هم‌عقیده شدند که فعلا تا زمان وجود بحران کرونا، در خصوص کمبود نیرو و حقوق ضمن پیگیری از سازمان نظام پرستاری، اعتراضی نداشته تا به سلامت مردم در این شرایط خدشه وارد نشود و تمام تلاش خود را برای سلامتی مردم به کار بگیرند، اما بعد از کرونا و در اولین فرصت‌های عادی شدن وضعیت کشور از تمام ابزارها؛ مجاری و روش‌های ممکن قانونی برای احقاق حقوق پرستاران تلاش کرده تا به نتیجه برسند.

میرزابیگی همچنین درباره وضعیت پرستاران در بحران ویروس کرونا خاطرنشان کرد: در بحران کرونا با دو مشکل اساسی اختصاصی همچنان مواجه هستیم، یکی از این مشکلات کمبود ملزومات حفاظت فردی مانند ماسک، محافظ صورت، گان، لباس فضایی، دستکش و ماده ضدعفونی کننده است که لازم است در مواجه با بیماران کرونایی در اختیار پرستاران به وفور قرار بگیرد. در روز‌های اول مواجه با بیماری تعداد این ملزومات خیلی کم بود و با معضلات جدی مواجه بودیم؛ در استان‌های شمالی نیز همچنان در این زمینه مشکل داریم. طبق گزارشات دریافتی در استان قزوین و در شهر‌های همجوار قزوین مانند تاکستان همچنان پرستاران با کمبود لوازم حفاظتی مواجه هستند. همچنین در خراسان رضوی و بوشهر نیز با مشکل در این زمینه مواجه هستیم.

میرزابیگی با بیان اینکه این روز‌ها کاملا شبیه روز‌های دفاع مقدس است و پرستاران دقیقا همان رزمندگان خط مقدم هستند، تصریح کرد: پرستاران باید این لوازم حفاظتی را داشته باشند تا بتوانند از خودشان حفاظت کنند تا به بیماران خدمت ارائه دهند. البته این گاهی شدت و ضعف دارد در شهر‌هایی مانند قم تقریبا اوضاع بهتر است و در تهران اوضاع به صورت نسبی است، اما همانطور که گفتم در استان‌های شمالی روز‌های اول شرایط بسیار بد بود و در حال حاضر بینابینی است.

وی با بیان اینکه بحث کمبود نیرو همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: قرار بود در سنوات گذشته حدود ۲۰ هزار پرستار استخدام شوند و قول استخدام این پرستاران از قبل از کرونا توسط مسئولان مختلف کشوری داده می‌شد، اما در نهایت منجر به استخدام ۷ الی ۸ هزار پرستار طی دو سال شد که آن هم به صورت ۸۵ روزه و شرکتی استخدام شدند.

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه دو اتفاق بسیار خوب بر اثر پیگیری‌های سازمان نظام پرستاری در یکی دو هفته گذشته صورت گرفت، ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده با رییس جمهور و وزیر بهداشت، رییس قوه قضاییه و ... رییس جمهور چند روز پیش اعلام کرد که حدود ۱۰ هزار نیروی پرستار استخدام شود. ما نیز امیدواریم مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها از این فرصت استفاده کنند و پرستاران مورد نیاز خود در بحران ویروس کرونا را استخدام کنند و مقداری فشار سنگین موجود را از دوش جامعه پرستاری کم کنند. همچنین این بار واقعا پرستار و از گروه پرستاری استخدام کنند نه اینکه مانند برخی اتفاقات گذشته به بهانه پرستار، سایر نیرو‌ها و سایر نیاز‌های غیراولویت دیگر را پوشش دهند، چرا که در گذشته تجربیات تلخی در زمینه استخدام پرستاران وجود داشت.

میرزابیگی ادامه داد: خوشبختانه اکنون از دانشکده‌های پرستاری به اندازه کافی فارغ‌التحصیل جوان پرستار داریم و ما امیدواریم این تعداد ۱۰ هزار نفر را استخدام کنند، آنهم استخدام دولتی و نه فقط ۸۵ روزه.

وی درباره کوتاه شدن مسیر استخدام این پرستاران گفت: ما یک راهکار مناسب برای استفاده هر چه زودتر از این دستور رییس جمهور ارائه داده‌ایم و آن این است که برای اینکه مسیر استخدام و گزینش نیز کوتاه‌تر شده و زودتر از این ظرفیت استفاده کنیم در ابتدا نیرو‌های شرکتی موجود با استفاده از همین دستور را تغییر وضعیت داده و آن‌ها را استخدام دولتی کنیم و در فرصت مناسب به جای نیرو‌های شرکتی تغییر وضعیت داده شده از طریق همان شرکت‌ها و ظرفیت‌ها، نیرو‌های جدید را استخدام کنیم تا مجوز استخدام ۱۰ هزار پرستار از بین نرود.

وی تصریح کرد: البته استخدام این ۱۰ هزار پرستار کافی نیست و ما درخواست استخدام بیست هزار پرستار را داشته‌ایم که امیدواریم؛ مجوز ۱۰ هزار پرستار دیگر را بدهند تا در همین ایام بتوانیم هر ۲۰ هزار پرستار را برای خدمت بهتر و بیشتر به بیماران کرونایی استخدام و مشغول به کار کنیم. اگر این بیست هزار نفر کامل به کار گیری شوند، تازه از نظر تعداد پرستار به تخت به شرایط سال ۹۶ بر می‌گردیم و می‌توانیم کمبود‌های این چند ساله را جبران کنیم، اما عددی به تعداد پرستاران ما آنهم متناسب با تعداد بیماران و تخت‌های بیمارستانی اضافه نخواهد شد.

رئیس سازمان نظام پرستاری خاطرنشان کرد: خبر خوب دیگر اینکه همچنین مقرر شده است؛ پرسنل وزارت بهداشت از جمله پرستاران از مزایای فصل دهم قانون خدمات کشوری بهره‌مند شوند که انصافا آقای وزیر و سازمان برنامه، در این زمینه بسیار تلاش کردند و سازمان برنامه و بودجه این اجازه را داد که در همین اسفندماه گذشته فصل دهم قانون خدمات کشوری برای پرسنل وزارت بهداشت اعمال شود، اما یک معضل در اینجا کماکان باقی است و آن حق مسلم نیرو‌های پرستار شرکتی است که از نظر اعضای شورای عالی نظام پرستاری باید این حق به طور کامل به این پرستاران هم داده شود، چراکه هنوز ظاهرا نیرو‌های شرکتی پرستار از این حق، برخوردار نیستند در حالی که نیرو‌های شرکتی که جزو بهترین، جوانترین، فعال‌ترین نیرو‌های پرستاری حتی در همین بحران کرونا هستند.

وی گفت: تعداد قابل توجهی از پرستاران جوان به صورت شرکتی جذب شده‌اند و این نوع جذب شدن باعث می‌شود، پرستاران از برخی از خدماتی که پرستاران دولتی بهره‌مند هستند، محروم باشند و این یک عامل دلسردی برای پرستاران شرکتی است، در حالی که که اغلب آن‌ها در خط مقدم کرونا در حال فعالیت هستند. ما از سازمان برنامه و بودجه درخواست می‌کنیم حال که فصل دهم قانون خدمات کشوری مانند تمام وزارتخانه برای پرسنل وزارت بهداشت در نظر گرفته شده است، پرستاران شرکتی را از این حق محروم نکرده و پرستار درجه یک و دو ایجاد نکنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت رویداد24، تاریخ 18 فروردین 99، کد مطلب: 209730: www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین