پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۹۵۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷
کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از تعرفه هزینه تست کرونا در آزمایشگاه‌های خصوصی و دولتی بی‌اطلاع است.

شعار سال: کووید19؛ ویروسی که این‌روزها با زندگی افراد جهان گره خورده نه تنها قصد جان و سلامتی مردم را کرده، بلکه هزینه‌های سرسام‌آورش جیب اقشار مختلف را نیز هدف گرفته است؛ از میلیاردرها گرفته تا حداقل‌بگیرانی که سال گذشته هر ماه حدود یک میلیون و 500 هزار تومان دریافتی داشتند و سرنوشت دستمزدشان در سال جاری هنوز مشخص نشده و نگاه‌شان به اخبار داغ جلسات شورای عالی کار گره خورده است. هر چه که هست، حالا دیگر با ورود این ویروس وحشی به دنیای انسان‌ها، بار خیلی از هزینه‌های پیش‌بینی نشده بر دوش افراد سنگینی می‌کند و معیشت بسیاری از دهک‌های درآمدی پایین و حتی متوسط حسابی تحت تاثیر این ماجرا قرار گرفته است؛ این هزینه‌ها از دستکش بهداشتی گرفته تا ژل‌های شست‌وشو، الکل، ضدعفونی کننده‌های مختلف، ماسک، دستمال کاغذی و حتی قرص‌های ویتامین را دربرگرفته و حالا خرج خیلی از این لوازم در کنار سایر هزینه‌های سنگین زندگی، بار تامین معیشت را بخصوص برای کم‌درآمدها سنگین‌تر کرده، گزارش‌های میدانی از زمان شیوع این بیماری تاکنون نشان می‌دهد قیمت بسیاری از کالاهای اساسی حدود 30 درصد رشد کرده؛ مثلا قیمت گوشت قرمز از 90هزار تومان به 130 هزار تومان و 10 بسته دستمال کاغذی از 24 هزار تومان به 40 هزار تومان رسیده و در این میان بازار دیگر لوازم نیز دست‌ کمی از این کالاها ندارد؛ قیمت‌ها حسابی بالا رفته‌ و خلاصه بحران ناشی از شیوع کرونا جدای اینکه در حال تبدیل شدن به یک چالش تمام عیار اقتصادی است، این‌روزها با دخل و خرج مردم نیز سر سازگاری ندارد و قیمت گزاف اجناس خیلی‌ها را کلافه کرده است.

تعرفه 700 هزار تومانی تست کرونا

اما ماجرا تنها به این لوازم خرد و جانبی ختم نمی‌شود، این‌روزها خیلی از مردم نگران سرفه‌های خشک و تب بالای خود یا دور و بری‌هایشان هستند که در صورت قطع نشدن این علایم تا چند روز بنابر توصیه‌های کارشناسان بهداشتی باید راهی مراکز درمانی و در نهایت آزمایشگاه‌های تخصصی شوند تا زودتر از حضور یا عدم حضور کرونا در بدنشان مطلع شده و به خاطر تشابه این بیماری با سرماخوردگی معمولی جان دیگر افراد را به خطر نیندازند؛ برای همین است که بازار تست کرونا این‌روزها حسابی داغ شده و هزینه این تست توسط افراد رصد می‌شود. آن‌طور که تعرفه ابلاغی وزارت بهداشت برای تست‌های کرونا و مشابه آن نشان می‌دهد، هزینه این تست‌ها در آزمایشگاه‌های خصوصی حدود 700هزار تومان تعیین شده است که ظاهرا به دلیل نبود امکانات لازم برای تشخیص این ویروس گزارشی در زمینه تعرفه تست کرونا در مراکز دولتی وجود ندارد. چند روز پیش سیدحسن‌هاشمی مدنی، عضو هیأت مدیره‌ انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی، به رسانه‌ها گفت: «تعرفه ابلاغی وزارت بهداشت برای انجام تست‌های مشابه کرونا حدود ۷۰۰ هزار تومان تعیین شده است که این تعرفه مربوط به سال گذشته است و بخشی از هزینه توسط بیمه‌ها پرداخت می‌شود». به گفته‌ هاشمی مدنی: «هزینه تامین کیت برای آزمایشگاه حدود ۳۰۰ هزار تومان است که البته هزینه پرسنل و سایر مخارج آزمایشگاه نیز باید در نظر گرفته شود؛ اگر وزارت بهداشت به آزمایشگاهی کیت رایگان ارائه بدهد آزمایشگاه مورد نظر باید با دریافت هزینه جزئی آزمایش را انجام دهد، هرچند بعید است که وزارت بهداشت کیت رایگان در اختیار آزمایشگاه خصوصی قرار دهد». این در حالی است که در اواسط اسفند سال گذشته دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که تست کرونا برای بیماران بستری شده در بیمارستان به صورت رایگان انجام می‌شود. در ادامه این اطلاعیه آمده بود: «تمام خدمات درمانی به بیماران مبتلا به کرونا و بستری شده در بیمارستان مسیح دانشوری، بیمارستان‌های دولتی و سایر مراکز درمانی زیر مجموعه این دانشگاه بصورت کاملا رایگان ارایه می‌شود و تست کرونا فقط برای بیماران علامت‌دار بستری شده در بیمارستان انجام می‌پذیرد و به هیچ عنوان تست مذکور برای بیماران سرپایی انجام نمی‌شود». چند روز پیش هم علی‌رضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران به ایرنا گفت: «30 آزمایشگاه خصوصی مجوز انجام تست کرونا را دریافت کرده‌اند که با تعرفه درمان می‌توانند این کار را انجام دهند». بر همین اساس بر اساس تعرفه ابلاغی وزارت بهداشت برای تست‌های مشابه کرونا مردم باید 700 هزار تومان پرداخت کنند.

هزینه‌های متنوع تست کرونا

هزینه تعیین شده برای تست کرونا، این‌روزها با گلایه بسیاری از اقشار مختلف جامعه همراه شده و در شبکه‌های اجتماعی می‌توان رد پای این انتقادها را پیدا کرد؛ «700هزار نیمی از حقوق دریافتی ما قشر ضعیف است»، «وقتی هزینه تامین کیت برای آزمایشگاه 300 هزار تومان تمام می‌شود، چرا از مردم 700 هزار تومان بابت این تست دریافت می‌کنید؟»، «با توجه به اینکه تمامی کارهای کرونا در دست دولت است و هنوز مافیایی در این زمینه شکل نگرفته، دلیل اعلام این قیمت قابل درک نیست»، «در بسیاری از کشورهای دنیا هزینه تست کرونا رایگان است و بودجه قابل‌توجهی برای این بیماری در نظر گرفته شده، حداقل هزینه تست کرونا را کمتر کنید» و...، اما ماجرا فقط به همین چند کلمه انتقاد کاربران فضای مجازی ختم نمی‌شود.
نگاهی به درددل‌های مردم در روزهایی که ویروس کرونا بر زندگی عادی جامعه سایه انداخته و همه را کلافه کرده حکایت از این دارد که مراکز مختلف تشخیص کرونا، قیمت‌های متفاوتی از افراد مشکوک به این بیماری دریافت می‌شود. علی، یکی از افرادی است که چند روز پیش به یکی از آزمایشگاه‌های تشخیص کرونا مراجعه کرده و در این‌باره به «همدلی»، می‌گوید: «هر مرکزی برای تست کرونا یک قیمتی از مراجعه‌کنندگان دریافت می‌کند، یکی از مراکز در زمان مراجعه گفت که جواب آزمایش را بعد از 24 ساعت اعلام خواهد کرد و در ازای این تست باید 800 هزار تومان پرداخت شود». مریم، یکی دیگر از مراجعه‌کنندگان نیز می‌گوید: «من چند روز پیش به یکی از مراکز رفتم که گفتند بابت تست کرونا باید 625 هزار تومان پرداخت کنم، البته یکی دیگر از مراکز نیز گفت هزینه تست کرونای شما 470 هزار تومان می‌شود که با تخفیفی که معلوم نبود برای چیست، گفت می‌شود 250 هزار تومان». رضا هم می‌گوید: «در یکی از بیمارستان‌های خصوصی این تست را با مبلغ 775 هزار تومان انجام دادم». نگاهی به گزارش‌های رسیده نشان می‌دهد که با وجود اینکه تعرفه ابلاغی وزارت بهداشت برای انجام تست‌های مشابه کرونا حدود ۷۰۰ هزار تومان تعیین شده است، اما مردمی که تجربه انجام این تست را در روزهای اخیر داشتند، هزینه متفاوتی را اعلام می‌کنند.

مجلسی‌های بی‌خبر از تعرفه تست کرونا

نکته قابل‌توجه این است که این‌روزها کمیسیون بهداشت و درمان در این زمینه سکوت کرده و گزارش خاصی از سوی بهارستانی‌ها درباره موضع مجلس درباره گلایه‌‎های مردم منتشر نشده است. پیگیری‌های «همدلی» نیز در این زمینه بی‌پاسخ می‌ماند و بسیاری از اعضای کمیسیون بهداشت اطلاعات زیادی درباره تعرفه‌های درمانی کرونا در دست ندارند و می‌گویند به دلیل تعطیلی مجلس پیگیر این اخبار نبوده‌اند. سیدمرتضی خاتمی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره تعرفه تست کرونا در آزمایشگاه‌های خصوصی و دولتی می‌گوید: «تعرفه تست کرونا در مراکز دولتی یا خصوصی مبالغی خیلی بالا نیست، اطلاعات درباره تعرفه‌ این تست در مراکز از سوی وزارت بهداشت منتشر شده، اما برای پاسخ دقیق به این سوال باید پیگیری کنم». خاتمی در پاسخ به اینکه با وجود تعرفه 700 هزار تومانی وزارت بهداشت برای این تست، گزارش‌های مختلفی درباره هزینه انجام تست کرونا از سوی مردم وجود دارد، به «همدلی» توضیح می‌دهد: «هزینه تست کرونا بی‌شک کمتر از 700 هزار تومان است که باید برای دریافت جزئیات پیگیری کنم، اما این گزارش‌های مختلف به این دلیل است که در سال‌های گذشته کرونا مطرح نبوده و این یک معضل جدید است». عباسعلی پوربافرانی، یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در این‌باره به «همدلی»، می‌گوید: «هزینه‌های درمان و تست قرار شده از طریق وزارت بهداشت تامین شود، به دلیل اینکه درصد کمی از مردم بیمه نیستند باید افراد کم توان نیز بر اساس آزمون جامع تامین وسع مسئله کم درآمد بودنشان اثبات شود و تحت پوشش بیمه قرار بگیرند». حسینعلی شهریاری نیز از دیگر اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس است که در برابر سوال «همدلی» در زمینه تعرفه تست کرونا اطلاع چندانی ندارد و می‌گوید: «اطلاعی درباره قیمت‌های درمانی ندارم؛ مجلس تعطیل است و باید از مسئولان وزارت بهداشت و درمان این سوال را بپرسید». حالا بر اساس گزارش‌های متعددی که وجود دارد، افراد زیادی هستند که با کرونا کار و کاسبی راه انداخته و سرگرم تجارت هستند. روزگار کرونایی به سختی سپری می‌شود، مردم از هزینه‌های گزاف گلایه دارند و بیشتر بهارستانی‌ها که قانون‌گذاران هستند در چنین روزهای سختی حتی اطلاع از هزینه ساده یک تست کرونا ندارند و جواب سربالا به رسانه‌ها می‌دهند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همدلی، تاریخ انتشار 19 فروردین 99، شماره:  2338

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
France
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
0
0
یه عده خوب از این بازار به نفع خودشون و برای پول درآوردن استفاده کردن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین