پایگاه خبری تحلیلی شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۹۴۹۴
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۷
با افزایش جمعیت شهر تبریز، تصمیم گرفته شد تا شهری در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی این شهر و بر سر راه آذرشهر، به نام سهند احداث شود. براساس تصمیم گرفته شده شهر جدید سهند ساخته شد، اما در این شهر امکاناتی از قبیل، مراکز بهداشتی- درمانی، آموزشی، رفاهی- تفریحی وجود نداشت و ساکنین مجبور بودند برای برطرف کردن نیاز‌های خود به شهر‌های مجاور رفت و آمد داشته باشند که این موضوع هم به علت ناامن بودن جاده منجر به تصادف می‌شد.

شعار سال: با افزایش جمعیت شهر تبریز، تصمیم گرفته شد تا شهری در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی این شهر و بر سر راه آذرشهر، به نام سهند احداث شود. براساس تصمیم گرفته شده شهر جدید سهند ساخته شد، اما در این شهر امکاناتی از قبیل، مراکز بهداشتی- درمانی، آموزشی، رفاهی- تفریحی وجود نداشت و ساکنین مجبور بودند برای برطرف کردن نیاز‌های خود به شهر‌های مجاور رفت و آمد داشته باشند که این موضوع هم به علت ناامن بودن جاده منجر به تصادف می‌شد.


در این راستا، برای برطرف شدن این مشکلات و امنیت جاده قرار شد آزادراهی احداث شود. با احداث این آزادراه بخشی از ترافیک مسیر تبریز-‌آذرشهر نیز کاسته می‌شد، همچنین گفته می‌شود با بهره برداری از این راه ساکنان سهند در کمتر از ۱۰ دقیقه به تبریز خواهند رسید. با این همه مزایا، هم اکنون ۱۲ سال گذشته، اما متاسفانه تاکنون افتتاح این آزاد راه محقق نشده است .

مردم به ناچار در شهر سهند ساکن شدند

امیر حسین فیضی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی سهند در این رابطه می‌گوید: مردم شهر جدید سهند با توجه به ساخت مسکن مهر و کمبود مایحتاج زندگی در شهر تبریز به ناچار در مسکن مهر شهر جدید سهند ساکن شدند. ساخت و ساز مسکن مهر را باید یکی از برکات انقلاب اسلامی و یکی از فرصت‌های خانه دار شدن طبقه ضعیف جامعه بدانیم؛ لذا اینگونه طرح‌ها همیشه مورد لطف مردم قرار گرفته اند. اما موضوع اصلی و عامل بسیاری از مشکلات مردم شهر سهند ناشی از عدم افتتاح اتوبان سهند-تبریز است.

انتظار ۱۲ ساله مردم سهند برای افتتاح آزادراه تبریز ـ سهند/ کارشکنی دولت و عدم تامین بودجه ساخت آزادراه

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی سهند می‌گوید: اما پرسشی که سال‌ها بی پاسخ مانده این است که چرا اتوبانی که قرار بود ۱۲ سال پیش افتتاح شود تا این حد روند افتتاح آن به طول انجامیده است؟ طی تحقیقات به عمل آمده، کارشکنی دولت و وزیر راه و شهر سازی سابق (آقای آخوندی)، مدیران سابق و اسبق شرکت عمران شهر جدید سهند، استانداری تبریز، پیمانکاران، عدم تخصیص بودجه لازم برای این پروژه، طولانی شدن زمان خرید ملک و املاک خصوصی و تخلفات دیگر از جمله علل تاخیر در بهره برداری از پروژه اتوبان سهند-تبریز است.

اتوبان سهند-تبریز با طول ۲۲ کیلومتر در دو قطعه و به صورت چهار بانده در حال اجراست که ساخت قطعه اول آن به طول هفت کیلومتر از سمت شهر سهند از سال ۸۹ و قطعه دوم آن با طول ۱۵ کیلومتر از سمت تبریز در سال ۹۰ آغاز شده است، اتوبان سهند-تبریز راه جایگزین اتوبان آذرشهر-تبریز شده است که علاوه بر کاهش هزینه‌های رفت و آمد و کوتاه کردن مسیر مذکور، خطرات ناشی از تصادفات روزانه آذر شهر-تبریز را نیز کاهش میدهد.

باید به فکرمنفعت مردم بود

علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گوید: آزادراه سهند -تبریز از اول به عنوان بزرگراه طراحی شده بود و ما نیز سعی به پایان آن به صورت بزرگراه داشتیم؛ با روی کار آمدن دولت یازدهم، منابع اعتباری لازم برای اتمام این پروژه تامین نشد و پروژه را از حالت بزرگراهی به آزادراهی تبدیل کردند که در واقع نوعی کلاهبرداری محسوب می‌شود.

انتظار ۱۲ ساله مردم سهند برای افتتاح آزادراه تبریز ـ سهند/ کارشکنی دولت و عدم تامین بودجه ساخت آزادراه

به گفته بیگی با تبدیل پروژه از بزرگراهی به آزادراهی، این پروژه علنا به یک پروژه سرمایه‌گذاری تبدیل شد تا به تبع آن مردم به خاطر تردد، هزینه پرداخت کنند. این تبدیل در پروژه منجر به تغییر نقش پیمانکار به سرمایه‌گذار جهت تامین مطالبات خود شد و در این راستا پیمانکار مجبور است آورده سرمایه خود را از محل حق عبور یا همان عوارضی در یک بازه زمانی مشخصی به دست آورد.


نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: در یک پروژه سرمایه گذاری، باید دولت اندک آورده‌ای داشته باشد، ولی متاسفانه دولت یازدهم و دوازدهم نتوانست چنین آورده‌ای را هم تامین کند.


وی با اظهار امیدواری در مورد پیگیری‌های وزیر فعلی راه وشهرسازی برای به سرانجام راساندن این آزاد راه می‌گوید نباید زیاد به فکر منفعت پیمانکار بود بلکه باید به فکر مردم بود و حداقلی حق عبور را به مردم بدهند؛ اگر پروژه‌ای که تا به امروز پیش رفته است را به یکدیگر وصل کنند، ۵ کیلومتر باقی مانده (رفت و برگشت) با عبور تعجیلی قابل جبران است.


بیگی با بیان اینکه سازمان عمران شهر جدید سهند بر مبنای قراردادی که با پیمانکار دارد، باید این آزاد راه را به شهید کسایی وصل کند، می‌گوید: ۶۰ درصد منابع مالی انجام پروژه به عهده پیمانکار است ۴۰ درصد به عهده شرکت عمران است که هردو تعهدات خود را انجام داده اند. در حال حاضر همه چشم انتظاری‌ها از سوی بی توجهی‌های دولت نشات می‌گیرد.

انتظار ۱۲ ساله مردم سهند برای افتتاح آزادراه تبریز ـ سهند/ کارشکنی دولت و عدم تامین بودجه ساخت آزادراه

روح الله متفکر آزاد، منتخب مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در انتخابات مجلس دراین رابطه می‌گوید: بعد از گذشت ۱۲ سال و تاخیر در افتتاح پروژه اتوبان که هنوز هم افتتاح نشده مردم علاوه بر مطالبه افتتاح اتوبان، یک مطالبه دیگر هم به مطالباتشون اضافه شده و آنان محاکمه قضایی مقصرین و مسببین این قضیه رو دارند. 

 

تعداد بازدید : 3
ازاد راه تبریز - سهند

محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی هم در مصاحبه اخیرش گفته هیچ گونه محدودیتی از لحاظ تامین منابع مالی و مکاری‌های فی‌مابین وجود ندارد و به لطف خداوند در شش ماهه اول سال جاری این پروژه افتتاح خواهد شد، وعد‌ه‌ای که تاکنون محقق نشده است.


خیلی از ساکنین شهر سهند در ماه کمتر دو میلیون تومان حقوق میگیرند و بخش بیشتر از این حقوق را به دلیل شاغل بودن در شهر تبریز صرف رفت و آمد به تبریز می‌شود.

شعار سال،با اندکی تخلیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ 18 فروردین 1399، کد خبر:838215 ،www.snn.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین