پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۳۰۵۵
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۷
بیش از سه ماه از وقوع سیلاب در استان هرمزگان می‌گذرد؛ اما هنوز اهالی روستای زاچ داربست بشاگرد در چادر‌های اسکان سیل‌زدگان به سر می‌برند و مسئولان به هیچکدام از وعده‌های خود برای کمک به این اهالی عمل نکردند!

شعار سال:بیش از سه ماه از وقوع سیلاب در استان هرمزگان می‌گذرد؛ اما هنوز اهالی روستای زاچ داربست بشاگرد در چادر‌های اسکان سیل‌زدگان به سر می‌برند و مسئولان به هیچکدام از وعده‌های خود برای کمک به این اهالی عمل نکردند!


 اواخر دی ۹۸ بود که سیلاب در استان هرمزگان به وقوع پیوست و بیش از همه به دو شهرستان بشاگرد و بندرجاسک خسارت وارد کرد.

بیش از سه ماه از وقوع این سیلاب می‌گذرد و با وجود امدادرسانی‌هایی که به مردم سیل زده این استان صورت گرفت و فعالیت‌هایی که نیرو‌های جهادی و امدادی در زمینه پاکسازی و بازسازی منازل مسکونی برای بازگرداندن سیل زدگان به خانه هایشان انجام دادند، اما همچنان برخی از روستاییان این مناطق با مشکلات پسا سیل مواجه هستند و هنوز تکلیف آنان مشخص نشده و به منازلشان بازنگشتند و در کمپ‌های ویژه اسکان سیل زدگان سکونت دارند!

در پی این سیلاب، روستای زاچ داربست بشاگرد خسارت زیادی متحمل شد و ساکنان آن به کمپ سیل زدگان منتقل شدند تا به آنان راحت‌تر خدمت رسانی شود، اما اکنون با گذشت بیش از سه ماه از این جریان، هنوز هم اهالی این روستا در این کمپ سکونت دارند و کسی به دادشان نمی‌رسد.

اهالی یکی از روستا‌های بشاگرد هنوز در چادر به سر می‌برند!

به گفته اهالی این روستا که در کمپ سیل زدگان سکونت دارند، کمترین امکانات در اختیار آنان قرار دارد و بدتر از همه این است که این مردم در بلاتکلیفی مطلق به سر می‌برند و هیچ مقام مسئولی اخیرا از این کمپ بازدید نداشته و پیگیر جابجایی آنان نشده است. البته این افراد می‌گویند که محل سکونت قبلیشان به دلیل سیلاب ویران شده و نمی‌توانند آن منطقه را بازسازی کنند و باید در مکان جدیدی اسکان داده شوند تا در محدوده‌ای نباشند که باز هم گرفتار سیلاب شوند، اما این مطالبه مردم تا کنون محقق نشده و مشخص نیست چه زمانی به آن رسیدگی شود...

این کمپ در فاصله ۱۵ کیلومتری از روستای زاچ داربست قرار دارد و نزدیک شهرستان بندرجاسک برپا شده و همین مسئله باعث شده مردم احساس بلاتکلیفی بیشتری کنند چرا که نه به عنوان اهالی بشاگرد و نه به عنوان اهالی بندرجاسک به آنان رسیدگی نمی‌شود!

شواهد نشان می‌دهد که در ابتدای وقوع سیل در هرمزگان و بعد از جابجایی ساکنان روستای زاچ داربست به کمپ سیل زدگان، برخی از مسئولان شهرستان بشاگرد و مسئولان استانی چون فرماندار بشاگرد، نماینده استاندار هرمزگان، مدیرکل روستای استان از این روستا و کمپ بازدید‌هایی داشتند و وعده‌هایی به ساکنان این منطقه دادند که هنوز هم به آن عمل نکردند و همین امر باعث دلخوری اهالی این روستا از مسئولان شده است.

اهالی یکی از روستا‌های بشاگرد هنوز در چادر به سر می‌برند!

به گفته اهالی روستای زاچ داربست، مسئولان شهرستانی و استانی که از کمپ و روستا بازدید داشتند در بازدید اولیه خواهان تعیین تکلیف وضعیت این روستا در کمتر از ۷۲ ساعت بودند و علاوه بر آن، وعده بازگشایی راه‌های مسدود شده اطراف روستا را دادند، اما اکنون با اینکه هیچکدام از این وعده‌ها محقق نشدند، از ساکنان این کمپ (روستایین زاچ داربست) خواسته شده که روستای زاچ داربست را برای همیشه ترک کنند و هیچوقت به آنجا بازنگردند و در عوض به یکی دیگر از روستا‌های شهرستان بشاگرد نقل مکان کنند.


اهالی روستای زاچ داربست با این خواسته مسئولان مخالفت کردند و حاضر به این نقل مکان نیستند چرا که معتقدند این جابجایی به واسطه رانتی که در آن روستا صورت گرفته، قرار است اتفاق بیافتد و از این طریق از جمعیت روستاییان زاچ داربست می‌خواهند سوء استفاده کنند تا امتیازاتی را نصیب روستای خودشان کنند و به نام سیل زدگان، به خواسته‌های خودشان دست پیدا کنند.
مسئولان شهرستان بشاگرد و استان هرمزگان از سیل زدگان روستای زاچ داربست خواستند که به یکی از روستاهای بشاگرد نقل مکان کنند اما مردم می گویند که حاضر به این جابجایی نیستند چرا که مسئولان قصد سوء استفاده از جمعیت سیل زدگان زاچ داربست برای رسیدن به اهداف روستای دیگری از بشاگرد دارند!

کاظم حسن‌زاده، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد بندرجاسک در این باره می‌گوید: در مصوبه‌های مربوط به کمک به سیل زدگان هرمزگانی به این روستا پرداخته نشده و نامی از آن برده نشده تا از این طریق روستاییان مجبور به نقل مکان به روستای دیگری شوند که حدود ۲۰۰ کیلومتر از آن فاصله دارند!

البته، گروه‌های جهادی دانشجویی از ابتدای وقوع سیلاب در هرمزگان به خدمت رسانی به اهالی روستای زاچ داربست پرداختند و از آن‌ها غافل نشدند، اما این کمک‌ها فقط از سوی تشکل‌های دانشجویی صورت گرفت و مسئولان به آن توجه چندانی نکردند تا جایی که اهالی می‌گویند اگر خدمات گروه‌های جهادی نبود، اکنون زاچ داربست وجود نداشت!

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد بندرجاسک ابراز می‌کند: اهالی روستای زاچ داربست می‌خواهند هر چه سریعتر تکلیف آنان مشخص و شرایط اسکان برای آنان مهیا شود و با اینکه درخواست اسکان در محل برپایی کمپ را داده اند، اما بنیاد مسکن با این موضوع مخالفت کرده و اعلام داشته که با واگذاری زمین محل برپایی کمپ اسکان سیل زدگان به این روستاییان موافق نیست. این در حالی است که اهالی این روستا شامل ۱۲۰ خانوار و حدود ۷۰۰ نفر هستند و هیچکدام از مسئولان پیگیر حل مشکلات آنان نشده اند.

اهالی یکی از روستا‌های بشاگرد هنوز در چادر به سر می‌برند!

به گفته اهالی روستای زاچ داربست، عدم توجه مسئولان به وضعیت اسکان آنان مشکلات زیادی برایشان به بار آورده تا جایی که نوزاد ۱۰ روزه‌ای که در این کمپ متولد شده، به دلیل نبود امکانات بهداشتی و در دسترس نبودن پزشک و تجهیزات پزشکی، جان خود را از دست داده است چرا که بارندگی‌های شدید در این منطقه در ایام وقوع سیلاب و اسکان خانواده این نوزاد در چادر باعث بیماری او شده بود که به دلیل بی توجهی مسئولان به این قبیل مسائل، اتفاق افتاده است.

اصلی‌ترین خواسته اهالی این روستا، واگذاری زمین کمپ به آنان است تا در آن منازل مسکونی خود را بنا کنند و علاوه بر آن، این روستا دیگر جزو شهرستان بشاگرد تلقی نشود و به لیست روستا‌های بندرجاسک اضافه شود چرا که از سال‌های گذشته تا به الان، هیچ خدماتی از سوی شهرستان بشاگرد به این روستاییان ارائه نشده و همواره فاصله زیاد این روستا از مرکز بشاگرد بهانه‌ای بوده که مسئولان شهرستان به آن اشاره می‌کردند در حالی که اولین روستای جاسک با محل برپایی این کمپ، کمتر از ۱۵ کیلومتر فاصله دارد.

شواهد نشان می‌دهد که تنها امکاناتی که از سوی شهرستان بشاگرد در اختیار روستاییان زاچ داربست قرار گرفته مربوط به خدمات آموزش و پرورش بوده و مابقی امکانات از قبیل آب، برق و... از طریق شهرستان بندرجاسک در اختیار این مردم قرار می‌گرفت.

اهالی یکی از روستا‌های بشاگرد هنوز در چادر به سر می‌برند!

یکی از اهالی روستای زاچ داربست در این باره می‌گوید: تعیین تکلیف وضعیت ساکنان این روستا و بنا کردن ساختمان‌های مسکونی برای روستاییان در محل برپایی کمپ، مطالبه جدی ما است چرا که با شروع فصل گرما، شرایط زندگی در چادر‌های سیل زدگان دشوارتر و غیرقابل تحمل‌تر می‌شود.

برای پیگیری این مسئله به سراغ مسئولان شهرستان بشاگرد و استان هرمزگان رفتیم، اما متاسفانه هیچکدام پاسخگو نبودند. با این وجود خبرگزاری دانشجو، تا زمان حل مشکلات سیل‌زدگان روستای زاچ داربست پیگیر این موضوع خواهد بود.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو،تاریخ انتشار:8اردیبهشت1399،کد خبر:843485،snn.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین