پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۳۹۵۲
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۹
اتحادیۀ انجمن­‌های علمی منابع طبیعی و محیط زیست ایران به‌نمایندگی از ۱۳ انجمن منابع طبیعی و محیط زیست کشور، در بیانیه‌ای با انتقاد از مصوبۀ اخیر شورای‌عالی اداری مبنی بر ادغام پژوهشکدۀ حفاظت خاک و آبخیزداری در مؤسسۀ تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، خواستار رشد و ارتقای ساختار‌های علمی و پژوهشی آبخیزداری در کشور شد.
شعارسال:سیزده انجمن علمی منابع طبیعی و محیط زیست کشور با انتقاد از مصوبۀ دولت مبنی بر ادغام پژوهشکدۀ آبخیزداری و ویرانگر دانستن آن، خواستار تشکیل پژوهشگاه حفاظت خاک و آبخیزداری شدند.
 
 اتحادیۀ انجمن­‌های علمی منابع طبیعی و محیط زیست ایران به‌نمایندگی از 13 انجمن منابع طبیعی و محیط زیست کشور، در بیانیه‌ای با انتقاد از مصوبۀ اخیر شورای‌عالی اداری مبنی بر ادغام پژوهشکدۀ حفاظت خاک و آبخیزداری در مؤسسۀ تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، خواستار رشد و ارتقای ساختارهای علمی و پژوهشی آبخیزداری در کشور شد. اهم مطالبی که در این بیانیه بدان اشاره شده، به‌شرح زیر است:
 
    آبخیزداری و منابع طبیعی در کشور دارای ساختار بسیار ضعیف و ناکارآمد است و با توجه به اهمیت فراوان منابع طبیعی در جلوگیری از بلاهای طبیعی به‌خصوص سیل، این ساختار باید اصلاح شود.
    آبخیزداری و مدیریت جامع حوزۀ آبخیز، بدون هیچ‌گونه تعصب و اغراقی نقش بسیار درخشانی در مهار سیلاب­‌ها ایفا نموده است.
    موضوع ادغام پژوهشکدۀ حفاظت خاک و آبخیزداری کشور در مؤسسۀ تحقیقات جنگل­‌ها و مراتع، تخریب ویرانگر منابع طبیعی را به‌دنبال خواهد داشت.
    پژوهشکدۀ آبخیزداری در قیاس با بسیاری از مراکز و مؤسسات موازی دارای دستاوردهای فراوان و قابل قبولی است که نه‌تنها نباید ادغام شود، بلکه باید به‌لحاظ ساختاری رشد کند و ارتقا یابد.
    قابل تحمل نبودن پژوهشکدۀ حفاظت خاک و آبخیزداری که حداقل 85 درصد مساحت کشور را پایش و حفاظت می­‌کند، به‌دور از انصاف است.
    مدیریت صحیح منابع طبیعی و آبخیزداری علاوه بر اینکه باعث امنیت غذایی و حیاتی کشور می­‌شود، موجب توسعۀ پایدار مناطق خواهد شد.
 
در بیانیۀ اتحادیۀ انجمن­‌های علمی منابع طبیعی و محیط زیست ایران چنین آمده است:
 
بر همگان مبرهن است که پشتیبانی و حمایت همه‌جانبه و همیشگی رهبر انقلاب از منابع طبیعی کشور که نشان از اندیشۀ مترقی و پیشروی اسلام در حفظ زیرساخت­‌های اصلی حیات دارد، خمیرمایۀ اصلی حفظ و ارتقای این منابع خدادادی و انفال می­‌باشد. از طرفی این عناصر مشتمل بر پوشش گیاهی، آب، خاک و هوا جایگاه خود را در کاهش مخاطرات و بلایای طبیعی از قبیل سیل، گردوغبار، رانش­‌های زمین، آلودگی­‌ها و... این روزها به‌خوبی نمایش داده­‌اند. این عملکردها افزون بر همۀ داشته­‌های ملموس و غیرملموس این عناصر در حفظ امنیت حیاتی و امنیت غذایی کشور می­‌باشد.
 
یکی از زیربخش­‌های منابع طبیعی کشور که چهارچوب اصلی استقرار و حیات را برای همۀ موجودات زنده اعم از انسان، گیاه و جانور فراهم می­‌نماید، مقولۀ آبخیزداری و یا مدیریت جامع حوزۀ آبخیز می­‌باشد، که بدون هیچ‌گونه تعصب و اغراقی بنا به شهادت همۀ آبخیزنشینان (اعم از روستاییان، کشاورزان و شهرنشینان) و کارشناسان و اندیشمندان نقش بسیار درخشانی در مهار سیلاب­‌ها، کاهش ریزگرد و در یک کلام پایداری طبیعت ایفا نموده است.
 
علاوه بر همۀ نقش­‌های مستقیم و غیرمستقیم، همگان می­‌دانند که چنانچه سیلاب­‌ها در منشأ توسط عملیات آبخیزداری مهار و مدیریت جامع حوزه­‌های آبخیز در کل کشور به‌عنوان یک زیرساخت اساسی مورد توجه و اهتمام قرار گیرد، مواردی از قبیل لایروبی رودخانه­‌ها، پرشدن سدها و مخازن، و تعدّی و تجاوز به حریم و بستر رودخانه­‌ها، سدسازی­‌های هزینه­‌بر و مشکل‌ساز و غیره به حداقل ممکن می­‌رسد و این در حالی است که پروژه‌های آبخیزداری همگام با طبیعت و با حداقل هزینه، حداکثر دستاورد را دارند.
 
این همه آورد، می­‌طلبد که زیرساخت­‌های دانش‌بنیان آن اعم از دانشکده­‌ها، پژوهشکده­‌ها و مراکز علمی و پژوهشی با کمّیت و کیفیت مناسب، امر تغذیۀ علمی و روبه‌جلوی این دانش بومی و نوین را به‌عهده داشته باشند. خوشبختانه در زمینۀ آموزش عالی وضعیت مناسبی در کشور داریم که توصیه بر تجمیع و کیفی‌سازی آنها می­‌باشد ولی در بعد پژوهشکده­‌ها، کل مجموعه منابع طبیعی کشور واجد دو پژوهشکدۀ ملی، شامل پژوهشکدۀ حفاظت خاک و آبخیزداری کشور و مؤسسۀ تحقیقات جنگل­‌ها و مراتع کشور می­‌باشد.
 
اخیراً تصویب‌نامۀ شورای‌عالی اداری کشور در مورخۀ 1399/2/1 به‌شمارۀ 30822 وفق درخواست وزارت جهاد کشاورزی، موضوع ادغام پژوهشکدۀ حفاظت خاک و آبخیزداری کشور با مؤسسۀ تحقیقات جنگل­‌ها و مراتع کشور را اعلان و سه ماه فرصت جهت این تخریب ویرانگر داده شده است. چنانچه این تجمیع به‌عنوان ایجاد پژوهشگاه منابع طبیعی و آبخیزداری معنا شود بسیار میمون و مبارک است، در غیر این صورت این اتحادیه با توجه به وظایف ذاتی و دیده­‌بانی منابع طبیعی کشور و محیط زیست موارد زیر را محضرتان معروض می­‌دارد:
 
1 ــ بشریت از مدیریت سخت و خشن بر طبیعت جز خسارت و سیر قهقرایی روح و روان، چیزی عایدش نشده است، فلذا با درایت، مدیریت نرم طبیعت را شدیداً در دستور کار خود داده و این مدیریت یعنی فقط احترام و پناه بردن به عناصر اصلی حیات، آب، خاک، گیاه و هوا و نجات انسان از منجلاب آهن و بتن و زباله، در یک کلمه یعنی حفظ و ارتقای منابع طبیعی و محیط زیست همراه با توسعۀ درخور. با توجه به رویکرد صحیح جهانی و منبعث از آموزه­‌های دینی مترقّی اسلام ناب و دانش بومی ایران کهن و متمدن می‌طلبد ما همچنان پرچمدار و سردمدار احترام به طبیعت و مادر خویش باشیم.
 
2 ــ ایجاد گروه­‌های پژوهشی، پژوهشکده­‌ها و پژوهشگاه­‌ها در کنار مراکز آموزش عالی وفق نیازها، اولویت­‌ها و با هدف حل مشکلات و ارائۀ راه­‌حل­‌ها و همچنین چراغ راهنمای فرآیندهای آتی بخش اجرا، حکایت از شعور مدیریت اجتماعات دارد که کلید حل همه مشکلات را در تحقیق و نوآوری می­‌دانند ولی در همۀ امور "خیرالامور اوسطها". یعنی در کشور ما در بعضی بخش­‌ها تعدد مراکز پژوهشی دست‌وپاگیر و فقط بلعنده بودجۀ حقوق و دستمزد شده­‌اند (در همین مجموعۀ وزارت جهاد کشاورزی قریب 20 مؤسسۀ پژوهشی که هر کدام واجد چندین پژوهشکدۀ زیرمجموعه می­‌باشند) و در بعضی بخش­‌ها من‌جمله و شاید تنها، منابع طبیعی و آبخیزداری که امنیت حیاتی و زیربنای پایدار همۀ انواع توسعه را رسالت دارد و از طرفی حداقل 85 درصد کشور را پایش و حفاظت می­‌نماید با داشتن ساختار اجرایی بسیار ضعیف و ناکارآمد (در یک تعارض کاملاً مخرّب، بخش انفال و حاکمیتی کشور یکی از معاونین نُه‌گانۀ وزارت تولیدی ــ مصرفی جهاد کشاورزی) وجود دو پژوهشکده با عملکرد قابل قبول نیز قابل تحمل نمی­‌باشد که این به‌دور از انصاف می­‌باشد.
 
3 ــ با توجه به موارد فوق و عکس‌العمل­‌های ناگهانی، آنی و فراگیر فعلی طبیعت، که در قالب سیلاب­‌های ویرانگر، ریزگردهای زمین‌گیرکننده، آتش­‌سوزی­‌های بی­‌وقفه، ریزش­‌ها و لغزش­‌های نابودکنندۀ تغییر اقلیم و گرمایش جهانی که همۀ ارکان توسعه و حیات را در جهان و بالاخص کشور عزیز ما به‌طور جدی تحت تأثیر قرار داده، آیا حذف بسیاری از تشکیلات اجرایی موازی و بی‌حاصل و پژوهشکده­‌های سنتی و سرگردان راه‌کاری علمی و اجرایی است و یا توسعه و اقتدار پژوهشکده­‌های منابع طبیعی، آبخیزداری و محیط زیست؟
 
4 ــ بر این اساس این اتحادیه وفق رسالت ذاتی و به‌عنوان چشم و چراغ بخش منابع طبیعی و محیط زیست کشور به‌نمایندگی از انجمن­‌های علمی 13گانۀ عضو، از مسئولان استدعا دارد که با توجه به عملکرد بسیار قابل قبول این دو مرکز پژوهشی در قیاس با بسیاری از مراکز دیرپا و کهن و با عنایت به جبر طبیعت مبنی بر مدیریت نرم، که وظیفۀ ذاتی این پژوهشکده­‌ها می­‌باشد، ضمن توجه جدی به مسائل اعتباری و تشکیلاتی این دو مرکز و اقتدار ملی و استانی آنها، برای همیشه زمزمه­‌های ادغام، تجمیع و حذف آنها را به شعار «اقتدار بین‌المللی، ملی و استانی این دو پژوهشکده، کاهش چشمگیر بلایای طبیعی» تبدیل و روحیۀ یأس و نومیدی از خانوادۀ منابع طبیعی و محیط زیست کشور زدوده و با حفظ و ارتقای این حداقل دو پژوهشکدۀ منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، انگیزۀ متخصصین بخش در دستگاه­‌های آموزشی، اجرایی و سمن­‌ها را به روحیۀ بالندگی و شادابی ایران عزیز تبدیل نمایند.
 
 اتحادیۀ انجمن­‌های علمی منابع طبیعی و محیط زیست ایران به‌عنوان یکی از سمن­‌های علمی فراگیر در زیرمجموعۀ عتف وزارت علوم و تحقیقات و فناوری است و خیل عظیمی از اساتید دانشگاه، نخبگان، کارشناسان و فرهیختگان منابع طبیعی و محیط زیست عضو این اتحادیۀ علمی­ هستند. انجمن­‌های علمی عضو اتحادیۀ انجمن­‌های علمی منابع طبیعی و محیط زیست ایران عبارتند از:
 
    انجمن علمی آبخیزداری ایران
    انجمن علمی مدیریت و کنترل مناطق بیابانی ایران
    انجمن علمی سیستم­های سطوح آبگیر باران
    انجمن علمی سازگاری با خشکی و خشکسالی ایران
    انجمن ارزیابی محیط زیست ایران
    انجمن علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار ایران
    انجمن علمی جنگلبانی ایران
    انجمن علمی مرتعداری ایران
    انجمن علمی آبزی‌پروری ایران
    انجمن علمی ماهیان زینتی ایران
    انجمن علمی ماهی‌شناسی ایران
    انجمن علمی گیاهان دارویی
    انجمن علوم و صنایع چوب و کاغذ ایران.
 
 
شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری تسنیم   ،تاریخ انتشار:  14 اردیبهشت   1399،کدخبر: 2255896 ،www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین