پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۵۷۶۰
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۲
مجلس دهم با تمام فراز و فرودهایش کم‌کم در حال نزدیک شدن به ایستگاه پایانی خود است. عملکرد مجلس دهم به‌گونه‌ای بوده که نتوانسته رضایت مردم و رأی‌دهندگان و نیز کارشناسان را به خود جلب کند و حتی منجر به ناامیدی طرفدارانشان شده و جایگاه مجلس را تنزل بخشیده است.دلایلی که منتقدان برای ناکارآمدی این مجلس برمی‌شمارند را می توانید در مطلب زیر مطالعه نمایید.

شعار سال: یکی از دلایل ناکارآمدی مجلس دهم این بود که برخی از نمایندگان مجلس استقلال خود را از دست داده‌اند و به جای آنکه نماینده واقعی مردم و مطالبات آن‌ها باشند، نماینده دولت و به تعبیر بهتر وکیل‌الدوله هستند.

یکی دیگر از دلایلی که برای ناکارآمدی مجلس دهم مطرح می‌شود، این است که برخی از نمایندگان مجلس، قدرت استفاده از اختیارات قانونی و نظارتی خود را نداشتند و نمایندگانی بودند که هرگز در دوره نمایندگی خود از ابزارهایی چون طرح سوال از وزرا، استیضاح آنان و تذکر شفاهی و کتبی به دولتمردان استفاده نکرده‌اند.

یکی دیگر از انتقاداتی که به نمایندگان مجلس دهم می‌شد این بود که آنان به جای انجام وظایف قانون‌گذاری و نظارت، به اموری ورود می‌کردند که هیچ ارتباطی به آنان نداشت . برای مثال هستند نمایندگانی که در هر کاری حتی انتخاب یک مدیر استانی هم دخالت می‌کنند. این موضوع به حدی بارز است که بسیاری از خود نمایندگان مجلس هم به دخالت‌های همکاران خود در انتصابات استانی گله دارند و بر این باور بودند که دخالت در انتصابات دون شأن نمایندگان است.

محافظه‌کاری یکی دیگر از مشکلات نمایندگان دوره دهم مجلس شورای اسلامی بود . این افراد بعضاً در جلسات خصوصی حرف‌هایی می‌زدند و انتقادهایی به مسئولان داشتند اما جرأت نمی‌کردند که این مباحث را در جلسات علنی مجلس و یا مصاحبه با رسانه‌ها مطرح کنند که در این شرایط این نمایندگان نمی‌توانند برای ملت کار کنند و مجلس هم کارکرد خودش را از دست می‌دهد.

یکی دیگر از دلایلی که برای ناکارآمدی مجلس دهم عنوان می‌شد این بود که تحصیلات برخی از رؤسای کمیسیون‌های مجلس با آن کمیسیونی که در آن فعالیت می‌کردند مطابقت نداشت و بر این اساس این افراد آن طور که باید و شاید به زیر و بم مسائل آن کمیسیون اشراف نداشتند .

از دیگر عوامل ناکارآمدی مجلس دهم این بود که عده‌ای از نمایندگان این دوره، بعد از ورود به مجلس در هیچ کدام از فراکسیون‌های نمایندگان ولایی و امید حضور نداشتند و وارد فراکسیون مستقلین شدند و به عبارت دیگر، این موضوع سبب شد فراکسیون مستقلین برای نخستین بار در مجلس دهم شکل گیرد و نبود فراکسیون اکثریت در مجلس دهم به شدت به بهارستان ضربه زد.

یکی دیگر از مشکلات نمایندگان مجلس دهم این بود که اغلب آنان برای حل مشکلات حوزه انتخابیه و همچنین دستیابی به اهداف شخصی خود با دولتمردان و به ویژه وزرا لابی می‌کردند و این موضوع در زمان بررسی طرح سوال از وزرا و یا استیضاح آنان در خانه ملت به حدی مشهود بود که نیاز به توضیح بیشتر ندارد.

مهدیه ضیائیان  دکترای علوم اقتصاد و تحلیلگر مسائل اقتصادی

برگرفته از فضای مجازی

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین