پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۷۵۲۳
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۸
وقتی امروز سخن از «اخبار جعلی» به میان می‌آید، ناگزیر از تأمل درباره مفهوم و مقوله‌ای می‌شویم که اگرچه نامی کهن دارد، اما از خاستگاه و پایگاهی نو به میدان آمده است؛ «اخبار جعلی» به این مفهوم زاییده شبکه‌های اجتماعی است.

شعار سال: هادی خانیکی، رئیس کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو، در مقدمه کتاب «روزنامه نگاری، اخبار جعلی و اطلاعات فریبکارانه» نوشت: «اخبار جعلی» به معنای تاریخی اش همزاد و همراه همیشگی «خبر» بوده و هست، هر زمینه‌ای از تاریخ را که بکاویم، بیش و پیش از دستیابی به «اخبار واقعی» با انبوهی از «خبر‌های مجعول» رو به رو می‌شویم که ضرورت چیرگی به دانش و فن تفکیک سره را از ناسره در خبر پیش می‌آورد. «خبر جعلی» کهنه زاد تاریخ است، همواره قدرت نوزایی دارد و می‌تواند هردم به چهره‌ای نو درآید، آنچه امروز به عنوان «اخبار جعلی» سر از جهان ارتباطات و اطلاعات برآورده است، صورت جدید همان پدیده تاریخ‌مند است. «اخبار جعلی»، تازه‌ترین خبر جامعه شبکه‌ای است. پس وقتی امروز سخن از «اخبار جعلی» به میان می‌آید، ناگزیر از تأمل درباره مفهوم و مقوله‌ای می‌شویم که اگرچه نامی کهن دارد، اما از خاستگاه و پایگاهی نو به میدان آمده است؛ «اخبار جعلی» به این مفهوم زاییده شبکه‌های اجتماعی است. خبرسازی، دستکاری در افکار عمومی، پروپاگاندا، برجسته سازی و ده‌ها تلاش مشابه در همه سال‌هایی که روزنامه‌ها و رادیو و تلویزیون میدان دار بوده اند، وجود داشته است. اما این «اخبار جعلی» که امروز ما با آن مواجه هستیم، تازه از راه رسیده و محصول مداخله نهاد‌ها و شبکه‌های رسانه‌ای غیرشفاف در فرآیند «روزنامه نگاری شبکه ای» است. روزنامه نگاری شبکه‌ای مفهومی پردامنه و ناظر به پیوند‌های عمیق روزنامه نگاری حرفه‌ای با محتوا‌های تولید شده از سوی «کاربران» [۱]است. در واقع روزنامه نگاری شبکه ای، نتیجه انعطاف روزنامه نگاری حرفه‌ای در برابر روزنامه نگاری شهروندی است که در فرآیند تولید و زمان بندی نشر و توزیع خبر بازنگری‌ها و نوآوری‌های فراوانی را به همراه داشته است. شکل گیری پدیده «اخبار جعلی» را باید در این زمینه مورد مطالعه قرار داد و ابعاد و دامنه‌های آن را پیش بینی کرد. در برابر شهروند ـ کاربرانی که قرار بود یافته‌ها و تجربه‌های روزانه خود را با رسانه‌ها در میان گذارند، شبکه‌ها و نهاد‌های رسانه‌ای سیاه و زیرزمینی شکل می‌گیرند که می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های فناورانه پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی (مثل روبات‌های توئیتری)، متناسب با ذائقه مخاطبان و ذهنیت‌های مسلط جمعی به تولید و نشر اخبار جعلی بپردازند. به عبارت دیگر، تولید، پخش و پذیرش اخبار جعلی مبتنی بر وجود زمینه مساعد اجتماعی است، در شرایطی که جامعه با فروبستگی‌ها یا محدودیت‌هایی در انعکاس اخبار واقعی روبه رو است یا سرمایه اجتماعی، اعتماد سیاسی و امید به آینده روبه کاهش نهاده و همبستگی اجتماعی تضعیف شده است، زمینه رشد و گسترش اخبار جعلی نیز فراهم می‌شود. در این شرایط «اخبارجعلی» به صورت کالایی در می‌آید که بازار مناسب دارد و در پوشش «اخبار شهروندی» وارد حوزه پیام می‌شود. برای «اخبار جعلی» در چنین وضعیتی می‌توان کارکرد‌های سیاسی (تخریب و تضعیف رقیبان)، کارکرد‌های اجتماعی (منازعات هویتی و قومی و مرکز- پیرامونی)، کارکرد اقتصادی (درآمدزایی) قائل بود. حال این فرآیند و ساز وکار‌های برآمده از آن گرفتار شدن مردم عادی و بی خبر در سیلابی از اخبار و اطلاعات نادرست وجهت دار است که معمولاً در شبکه‌های اجتماعی خانوادگی و دوستی و حلقه‌های بسته غیر رسمی بار‌ها و بار‌ها باز نشر می‌شوند؛ بنابراین مقدمات می‌توان «اخبار جعلی» را پدیده‌ای چند وجهی دانست که در صورت بندی جدید آن عوامل فناورانه و ارتباطی، اجتماعی و فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دست در دست هم دخیل و سهیم اند. روند پیدایش و رشد اخبار جعلی مبتنی بر گرایش‌ها و داوری‌های عمومی و «انگاره سازی‌های اجتماعی» است، لذا باید برای کاهش مخاطرات آن به اصلاح ذهنیت‌های جمعی، ترمیم سرمایه اجتماعی، تقویت مرجعیت‌های شناخته شده رسانه‌ای و اولویت دادن به سازوکار‌های مؤثر «روزنامه نگاری شبکه ای» اهتمام ورزید. «اخبار جعلی» جدید‌ترین مسأله پیش روی حوزه ارتباطات و روزنامه نگاری نوین است. به همین سبب توجه مراکز و نهاد‌های آموزشی، پژوهشی، تخصصی و حرفه‌ای را به خود جلب کرده است. اخبار جعلی، امروز از مهم‌ترین علائم بروز ضعف‌ها و بیماری‌های خاص عصر اطلاعات است، از این رو ضرورت هم اندیشی و هم کنشی را در عرصه‌های مختلف علمی، اخلاقی، حقوقی و حرفه‌ای پیش آورده است.

پرسش از چیستی و چگونگی برآمدن «اخبار جعلی» و سازوکار‌های توانمند سازی جامعه و ارتقای سطح سواد رسانه‌ای شهروندان در برابر آن، پرسش‌های مهم عصر ماست، به رغم فرصت‌های فراوان و افق گشایانه دوران ارتباطات و توانمند شدن انسان در ورود به جامعه شبکه ای، «اخبار جعلی»، «زیست بوم گمراهی در عصر اطلاعات» شده است، پس باید ابعاد گوناگون آن را واکاوید و شناخت. خوشبختانه مطالعات و تحقیقات جهانی ارزنده و رو به رشدی در این زمینه آغاز شده و انتشار آثار نو نوید بخش راهگشایی‌های جدید است. در ایران نیز باید به این مهم اهتمام ورزید و از این نیاز درهر دو حوزه دانش و تجربه غفلت نداشت. یونسکو بر پایه وظیفه و مسئولیتی که دارد، در سال‌های اخیر به انتشار متون تخصصی و حرفه‌ای ارزشمندی دست زده است که «مقابله با نفرت پراکنی اینترنتی» و «روزنامه نگاری، اخبار جعلی و اطلاعات فریبکارانه» از آن جمله است. اثر نخست پیش از این از سوی کمیسیون ملی یونسکو در ایران ترجمه شده و جای خوشحالی است که اثر دوم را آقای جواد دلیری، روزنامه نگار سختکوش و خوش فکر و دانش آموخته مدیریت رسانه در مقطع دکتری، برای نشر فارسی آماده کرده است. باید به جد این تلاش به جای او را ارج نهاد، چون از دو پشتوانه «برخورداری از دانش» و «اتکا به تجربه» برخوردار است. از خداوند بزرگ برای او توفیق روزافزون مسألت دارم.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری جماران ، تاریخ انتشار 2 خرداد    99، کد خبر:    1437354، www.jamaran.news

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین