پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۸۲۸۵
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۸
علی اصغر صمدیانی گفت: به کمک پویش دوست داران میراث فرهنگی و اداره میراث فرهنگی شهرستان اردکان مرمت منارجنبان خرانق در دستور کار قرار گرفته است.
شعارسال:منارجنبان خرانق در ۳ طبقه و کاملا از خشت و گل ساخته شده و روی آن هیچ نوع کاشی کاری یافت نمی شود. منارجنبان خرانق را در دوره صفوی بنا نهاده‌اند. گفته می‌شود دو راهروی پلکانی حلزونی شکل برای بالا و پایین رفتن دارد. یکی برای  بالا رفتن مؤذن و دیگری برای بالا رفتن نگهبان. از آنجا که مرتفع ترین بنای این قلعه، مناره ای با ۱۵ متر ارتفاع است در آن دوره از تاریخ از این مناره برای برج دیده‌بانی و فانوس خانه نیز استفاده می شده است. منارجنبان خرانق در قسمت بالایی اش ساختاری چوبی داشته که بر اثر زلزله و وزش باد کج شده است و اهالی از بیم افتادن آن را بریده و پایین آورده‌اند. مقوله ای که در پی بارش های اخیر نیز بار دیگر تکرار و سبب ریزش قسمتی از این بنای تاریخی شد.
 
علی اصغر صمدیانی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد، در این خصوص گفت: طی بارندگی های اخیر در استان یزد، تعدادی از آجرهای قسمت فوقانی منارجنبان در شهرستان اردکان فرو ریخت. این بنا از نظر سازه مشکلی ندارد و مقاومت نسبتا خوبی دارد و در سایر قسمت‌ها هم مشکلی ندارد.
 
او افزود: پس از دوران کرونا قطعا طرح های توسعه گردشگری در این عرصه اجرا خواهد شد اما نمی توان از این عرصه درآمدزایی داشت چراکه میراث فرهنگی یک نهاد دولتی است و همچون شهرداری که به نحوی جنبه خصوصی دارد نمی توان اقداماتی در راستای درآمدزایی را در دستور کار قرار داد.
 
صمدیانی با اشاره به کمبود منابع در راستای رسیدگی بهتر به اماکن تاریخی این استان اظهار کرد: غالب منابعی که در راستای بازسازی و مرمت می‌توان از آن ها استفاده کرد، اعتبارات استانی و کشوری است که از طریق دولت تزریق می‌شود. به‌جز مقوله بلیت فروشی اجازه درآمدزایی دیگری به میراث فرهنگی داده نمی‌شود. متاسفانه درآمدها از طریق بلیت فروشی مبلغ قابل توجهی نمی شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد گفت: به کمک پویش دوستداران میراث فرهنگی و اداره میراث فرهنگی شهرستان اردکان مرمت منارجنبان خرانق در دستور کار قرار گرفته و این عملیات از 28 خرداد ماه آغاز می شود.
 
او افزود: هم اکنون 36 کارگاه مرمت توسط پیمانکاران و نیروهای امانی میراث فرهنگی استان یزد در سطح استان فعال بوده و با رعایت پروتکل‌های ابلاغی به مرمت و بازسازی آثار تاریخی مشغول هستند.
 
صمدیانی در پایان با اشاره به اهم اقدامات پیشگیرانه در راستای حفظ آثار تاریخی این استان اظهار کرد: بیشترین آسیبی که بناهای تاریخی استان یزد را تهدید می‌کند، بارندگی است. در همین راستا به‌صورت سالانه در مهرماه کل نیروهای میراث فرهنگی و سازمان‌های مردم نهاد بسیج می‌شوند تا از پشت بام‌ها و معابر عبور آب‌ها بازدید کنند و هر نقطه که مشکلی دارد بازسازی می‌شود. این امر در تمامی نقاط استان یزد عملیاتی می‌شود.
 
 
شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  خبرگزاری  برنا  ،تاریخ انتشار: 8  خرداد 1399،کدخبر:   1007502،www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین