پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۸۵۹۰
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲
یک تهیه کننده سینما گفت: بسیاری از مراکز خصوصی تئاتر و سینما به‌دلیل عدم‌توان مالی برای پرداخت اجاره بهایشان دچار مشکل شده و مجبور به واگذاری مراکز خود شدند که این اتفاق می‌تواند تاثیر بسیار منفی را بر جامعه فرهنگی و هنری ما تحمیل کند.
شعار سال: ویروس کرونا همه ابعاد مسائل اقتصادی را دربرگرفته است و بی‌تعارف باید گفت کسب‌وکاری از این بیماری در امان نمانده است.

یکی از اقشاری که حقیقتاً در مظلومیت کامل دچار بحران شده‌اند، فعالان حوزه سینما و تئاتر هستند. این بخش فرهنگ و هنر کشور که در شرایط عادی هم اوضاع و احوال خوبی ندارد این ماه‌ها ضرر‌های زیادی را به خود دیده است و از طرفی، همچنان هم نمی‌توانند به مانند بسیاری از کسب‌وکار‌ها فعالیت خود را از سر بگیرند.

فضا برای سینماگران حتی به گونه ای شده است که به دلیل نداشتن حقوق ثابت و بیکاری در ایام کرونا، اقدام به فروش دارایی‌های خود برای امرار معاش شده‌اند.



در همین خصوص، سیدصابر امامی، تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ با تاکید بر موضوع تاثیر بیماری کرونا بر فرهنگ و هنر گفت: در ایامی که بیماری کرونا بر جامعه جهانی و به تبع آن ایران، غالب شده است، فرهنگ و هنر کشورمان دچار مشکلات اقتصادی فراوانی شده که از جمله آن‌ها می‌توان به عدم‌ کسب درآمد هنرمندان و سالن‌های خصوصی تئاتر و سینما اشاره کرد.

وی افزود: بسیاری از مراکز خصوصی تئاتر و سینما نیز به‌دلیل نداشتن توان مالی برای پرداخت اجاره بهایشان دچار مشکل شده و مجبور به واگذاری مراکز خود شدند که این اتفاق می‌تواند تاثیر بسیار منفی را بر جامعه فرهنگی و هنری ما تحمیل کند، چراکه امکان واگذاری کار در آینده به افرادی که متاسفانه اطلاعاتی از فرهنگ و هنر ندارند، افزایش پیدا می‌کند.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «ساعت صفر» تصریح کرد: شرایط فعلی، بسیاری از هنرمندان را به فضای آنلاین کشاند که خوشبختانه مخاطبان نیز استقبال خوبی از آن کردند، اما باید دانست که این امر نیاز به توجه بیشتری دارد و با متعادل‌ شدن شرایط نیز باید به تقویت آن پرداخت. از آنجایی که احتمالاً ویروس کرونا به این زودی‌ها از جهان رخت نبندد باید فکری اساسی برای نمایش‌های آنلاین کرد تا هم عدالت رعایت شود و هم عوامل فرهنگ و هنر که درآمدشان از این بخش است بیش از این متضرر نشوند.

امامی در پایان خاطرنشان کرد: در شرایط اکران آنلاین و پخش در فضای مجازی، بدون‌ شک کسب درآمد فیلم به‌شدت کاهش پیدا می‌کند و ممکن است یک اثر آن‌گونه که باید مورد توجه قرار نگیرد و به همین دلیل سود کمتر و یا ضرر نصیب سرمایه‌گذار شود؛ این امر موجب کاهش سرمایه‌گذاری در سینما و تئاتر خواهد شد که خود موضوعی قابل بحث و دره‌ای بسیار عمق است. پس چاره‌ای نیست جز اینکه دولت چتر حمایت خود را بر سر این قشر زحمتکش هم بگیرد تا ان‌شاالله در دوران پساکرونا با افت محسوسی روبرو نشویم.
روزگار سخت سالن‌های سینما و تئاتر و وعده‌های کرونایی که محقق نشد

از سوی دیگر مهدی علی‌نژاد، مدیر تماشاخانه مهرگان نیز در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ با اشاره به تعطیلی سینما‌ها و سالن‌های تئاتر از روز‌های ابتدایی بیماری کرونا، ابراز داشت: از سوم اسفند ماه سال ۹۸ سالن‌های تئاتر و سینما که اغلب آن‌ها نیز خصوصی هستند بنا بر دستور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعطیل شد.

وی افزود: از آنجا که تمامی هزینه‌های یک سالن خصوصی بر عهده مدیریت آن است، از هفته اول تعطیلی خطر را احساس کردیم و موضوع را با ریاست صنف در میان گذاشتیم که در نهایت جلسه‌ای با مدیر وقت مرکز هنر‌های نمایشی هماهنگ شد و نتیجه آن قولی مبنی بر کمک وزارت ارشاد برای سالن‌های خصوصی بود تا بتوانند اجاره بهای سالن‌های خود را بپردازند.

مدیر تماشاخانه مهرگان تصریح کرد: بسیاری از ما با این باور که حداقل می‌توانیم اجاره بهاء سالن خود را بپردازیم، راضی از جلسه با مدیر مرکز هنر‌های نمایشی خارج شدیم، اما متاسفانه یک هفته بعد آقای کرمی استعفاء دادند و طبعاً این موضوع نیز از دستور کار خارج شد.

او ادامه داد: مجموعه هنری ما بیش از سه ماه است که تعطیل است و هیچ‌گونه درآمدی نیز نداشته‌ایم. علاوه بر این حتی ما نمی‌دانیم که چه زمانی باید مجموعه بازگشایی شود و این اتفاق را سخت‌تر می‌کند.

این بازیگر تئاتر و سینما با اشاره به انتصاب قادر آشنا به‌عنوان مدیر جدید مرکز هنر‌های نمایشی بیان کرد: ایشان قول همکاری و مساعدت به تماشاخانه‌های خصوصی را داده‌اند، اما تا این لحظه هیچ‌گونه اتفاقی رخ نداده است و این در حالی است که تماشاخانه مهرگان به تنهایی در ماه اسفند حدود ۱۰۰ میلیون تومان متضرر شده است که این ضرر شامل اجاره بهاء، حقوق پرسنل، بلیط‌فروشی نمایش‌ها و... است.

وی یادآور شد: این مبلغ در سه ماه عددی بالغ بر ۳۰۰ میلیون خواهد شد؛ البته که تماشاخانه‌های خصوصی بزرگ‌تر و کوچک‌تری نیز وجود دارند که ممکن است این مبلغ برای آن‌ها کمتر یا بیشتر از مبلغ ما باشد. تا جایی که اطلاع دارم برخی از تماشاخانه‌های خصوصی در حال تعطیلی کامل هستند چراکه دیگر توان مدیریت مالی این اتفاق را ندارند.

علی‌نژاد گفت: اگر وضعیت موجود ادامه پیدا کند و دولت نیز کمکی نکند، بدون شک تمام تماشاخانه‌های خصوصی به‌طور کامل تعطیل خواهند شد چراکه هزینه‌ها به شدت بالاست و امکان مدیریت آن به تنهایی وجود ندارد. تعدادی از تماشاخانه‌ها نیز برای افرادی است که مالک آن ملک هستند، اما باید این را در نظر گرفت که آن افراد نیز به این مجموعه به‌عنوان منبع درآمد نگاه می‌کنند و تا یک حد و مرزی می‌توانند موضوع را مدیریت کنند و پس از آن بدون شک تصمیم می‌گیرند تا فکر دیگری برای ملک خود داشته باشند.

وی ادامه داد: قول‌های بسیاری همچون وام و کمک‌های مالی به ما داده شده است، اما هیچ‌کدام حتی به نزدیکی مرحله انجام نیز نرسیده است و این یعنی هیچ چیز مشخص نیست.

مدیر تماشاخانه مهرگان با تاکید بر اینکه تئاتر معقوله‌ای است که باید برای آن برنامه‌ریزی داشت گفت: اگر همین امروز وزارت ارشاد دستور بازگشایی سالن‌ها را بدهد تا گروه‌های تئاتری تمرین و تبلیغات داشته باشند، حداقل یک ماه زمان می‌برد تا به مرحله اجرای عموم برسیم و این یعنی از زمان اعلام تا شروع اصلی بازگشایی سالن‌ها یک ماه فاصله است و خسارت وارده نیز بیشتر خواهد شد.

علی‌نژاد در پایان خاطرنشان کرد: برای بازگشایی سالن‌ها نیز باید پروتکل بهداشتی را رعایت کنیم که این امر نیز مجدداً مستلزم هزینه خواهد بود؛ بنابراین تماشاخانه‌های خصوصی برای اینکه بتوانند سرپا باشند و بحران کرونا را پشت سر بگذارند قطعاً نیاز به حمایت دولت دارند، در غیر این صورت یکی پس از دیگری به‌طور کامل تعطیل می‌شوند .

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد۲۴، تاریخ انتشار: 10 خرداد 1399 ، کدخبر: ۶۷۷۷۴ ، www.eghtesaad24.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین