پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۹۸۱۵
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲
نتیجه یکی از پژوهش‌های دانشمندان در دانشگاه آکسفورد بریتانیا نشان می‌دهد که تشکیل «حباب‌های اجتماعی» می‌تواند به شکل چشمگیری دامنه شیوع کرونا را محدود سازد.
شعار سال:تحقیقات دانشگاه آکسفورد نشان داده است که بهترین راه برای کاهش شیوع ویروس کرونا آن است که افراد تعاملات روزمره خود را به تماس‌های کمابیش تکراری با گروهی اندک محدود کنند. به این دامنه‌های محدود ارتباطات اصطلاحا «حباب‌های اجتماعی» گفته می‌شود.

بر اساس این پژوهش که نتیجه آن در ژورنال Nature Human Behaviour (طبیعت رفتار انسانی) منتشر شده، این استراتژی که بر مبنای کاهش مخاطبین روزمره است به طور قابل ملاحظه‌ای بیشتر از فاصله‌گذاری ساده اجتماعی می‌تواند باعث کاهش آمار ابتلا به کووید ۱۹ شده و منحنی رشد آن را پایین بیاورد.


این شیوه عبارت از آن است که افراد موقتا و در شرایط بحران شیوع بیماری، تنها با کسانی در ارتباط باشند که ویژگی‌های مشابه یا فضای زندگی مشابهی دارند، مانند افرادی که در یک محله زندگی می‌کنند. از سوی دیگر و بر مبنای نتایج همین پژوهش مشخص شده است که برای کاهش گستره شیوع کرونا بهتر است تعامل با آشنایان دور را که گاه به گاه آن‌ها را می‌بینیم، کاهش داده و محدود کنیم.

«پِر بلاک»، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه آکسفورد و نویسنده اصلی مقاله مورد بحث در این زمینه می‌گوید: «کاهش استراتژیک دامنه تماس‌ها، کارآیی اقدامات دیگر مانند فاصله‌گذاری اجتماعی را نیز افزایش می‌دهد. با این کار، در عین شرایط دوری‌های اجتماعی، امکان ایجاد برخی از تماس‌ها با خطرات کمتر نیز فراهم می‌شود.»

وی همچنین گفته است: «این رویکرد می‌تواند پیامد‌های منفی انزوای اجتماعی را نیز کاهش دهد.»

مؤلفان این مقاله چنین نوشته‌اند که فاصله‌گذاری اجتماعی به روش استراتژیک و گزینشی یا همان حباب‌های اجتماعی، در همان حالی که گستره همه‌گیری را کاهش می‌دهد، می‌تواند آسیب‌های روانشناختی و اقتصادی ناشی از قرنطینه‌های طولانی‌مدت را نیز کاهش دهد. مردم هم به احتمال زیاد این نوع محدودیت‌ها را بیشتر رعایت می‌کنند، زیرا از قرنطینه‌های سختگیرانه و انزوای کامل راضی‌کننده‌تر است.

این روز‌ها بسیاری از کشور‌هایی که کانون شیوع کرونا بوده‌اند، به شکل تدریجی در حال برچیدن مقررات قرنطینه هستند، اما مسئولان این کشور‌ها همچنان بر لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید دارند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از یورو نیوز، تاریخ انتشار:15 خرداد 1399، per.euronews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین