ریچارد جول (انگلیسی: Richard Jewell) یک فیلم در ژانر درام به کارگردانی کلینت ایستوود است که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد. این فیلم بر اساس مقاله «کابوس آمریکایی: تصنیف ریچارد جول» نوشته ماری برنر است که در سال ۱۹۹۷ توسط مجله ونیتیفیر به چاپ رسید. این فیلم روایتگر داستان ریچارد جول نگهبان امنیتی بیگناهی است که در حین بمبگذاری در المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا جان انسانهای زیادی را نجات داد. از فردای حادثه، تمامی رسانهها از او با لقب قهرمان یاد میکنند. اما پس از سه روز همین رسانهها تصمیم میگیرند جای واژه قهرمان را به بمبگذار تغییر دهند. ایستوود در این فیلم به زیبایی فراموش شدن مشکل اصلی (بمبگذاری/ واقعه تروریستی)، سوژه شدن یک عامل حاشیهای و بازی رسانهای با زندگی یک شخص را به تصویر میکشد.
شعارسال: اندیشمندان در حوزه جامعهشناسی و آسیبشناسیهای پس از حادثه، این اصطلاح را در مواجهه با بازتاب فجایع در رسانهها و جامعه استفاده میکنند.
پورنوگرافی فاجعه به معنای به تصویر کشیدن فاجعه تنها از وجوه مهیج و برانگیزاننده آن است. آنچه ما به عنوان خبرهای زرد یا به اصطلاح «خاله زنکی» زیاد شنیدهایم میتواند در زیر مجموعههای این مبحث قرار گیرد.
ریشه طراحی این دو عبارت در کنار هم، ابداع جامعه شناسان از خروجیهای صرفا تجاری رسانهها از رخدادهای تراژدیک، بحرانی و بحثبرانگیز اجتماعی است. خروجیهایی که بیش از آگاهسازی مخاطبین از موضوع، سعی در برانگیختن احساساتی، چون خشم، نفرت، هیجان و… در آنها دارد.
در چندین روز گذشته، با تراژدیهای متفاوتی از جمله رومینا، نوعروس هرات و جرج فلوید شهروند سیاهپوست آمریکایی مواجه شدیم. تمام این تراژدیها افشای خشم فروخورده و جا افتاده در عقبه پر پیچ و خم و فرهنگهای مصطلح در جوامعِ بستر است.
آنچه اکنون نگران کننده به نظر میرسد، سمت و سویی است که رسانهها به فجایع اجتماعی میدهند. به قولی یک فاجعه اجتماعی را که میتواند از جوانب مختلف تحلیل و بررسی شود، به یک سوژه رسانهای تقلیل داده و به جای آسیبشناسی ریشهای آن، به بازیچهای برای کاربران شبکههای اجتماعی و رسانههای سوگیرانه تبدیل میکنند.
ریچارد جول (انگلیسی: Richard Jewell) یک فیلم در ژانر درام به کارگردانی کلینت ایستوود است که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد. این فیلم بر اساس مقاله «کابوس آمریکایی: تصنیف ریچارد جول» نوشته ماری برنر است که در سال ۱۹۹۷ توسط مجله ونیتیفیر به چاپ رسید. این فیلم روایتگر داستان ریچارد جول نگهبان امنیتی بیگناهی است که در حین بمبگذاری در المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا جان انسانهای زیادی را نجات داد. از فردای حادثه، تمامی رسانهها از او با لقب قهرمان یاد میکنند. اما پس از سه روز همین رسانهها تصمیم میگیرند جای واژه قهرمان را به بمبگذار تغییر دهند. ایستوود در این فیلم به زیبایی فراموش شدن مشکل اصلی (بمبگذاری/ واقعه تروریستی)، سوژه شدن یک عامل حاشیهای و بازی رسانهای با زندگی یک شخص را به تصویر میکشد.
میل به پریدن روی نتیجه و عبور نکردن از مسیری که یک فاجعه را رقم میزند به مرور آسیبشناسی را زندهبهگور و تمنای بازیهای سانتیمانتالیسم را چه در رسانه چه در بطن جامعه بیشتر خواهد کرد. در نتیجه، پورنوگرافی فاجعه روز به روز پرطرفدارتر، گرانقیمتتر و سادهتر خواهد شد.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جستارها، کد خبر:۱، تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹، jostarha.com