پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۰۳۵۱
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۹
نتایج نظرسنجی‌های اخیر موسسات مختلف آمریکا پس از قتل جورج فلوید نشان می‌دهد محوبیت جو بایدن کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری این کشور با شیبی ملایم افزایش یافته و با اختلاف نسبتا قابل توجهی از رقیب جمهوری‌خواه خود دونالد ترامپ پیشی گرفته است.
شعار سال: دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در روزهای اخیر زنگ خطر جدی‌ای دریافت کرده است. نتیجه نظرسنجی موسسات مختلف آمریکایی نشان می‌دهد میزان محبوبیت او در مقابل رقیب دموکراتش کمتر است.
 
در این یادداشت به نتیجه نظرسنجی برخی نهادها در آمریکا اشاره شده و تاثیر شیوع ویروس کرونا و اعتراضات سراسری مردم به نژادپرستی پلیس آمریکا در پی مرگ جورج فلوید بر انتخابات نوامبر مورد بررسی قرار گرفته است. پیش از بررسی آماری نتیجه نظرسنجی‌ها لازم به ذکر است که نتیجه انتخابات آمریکا بر اساس آرای الکترال کالج تعیین می‌شود و نظرسنجی موسسات مختلف برآوردی از آرای مردمی است در نتیجه نمی‌تواند صد در صد تعیین‌کننده باشد.

نتیجه نظرسنجی‌ها از دید بسیاری از مراکز آمارگیری و رسانه‌ها، با شروع اعتراضات سراسری مردم آمریکا علیه اقدام نژادپرستانه پلیس این کشور محبوبیت رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا دونالد ترامپ کاهش یافته است.

به گزارش رویداد۲۴ رویترز که پرتکرار‌ترین نظرسنجی‌ها را از سال گذشته میلادی تاکنون انجام داده، به این نتیجه رسیده جو بایدن از ترامپ ده درصد محبوبیت بیشتری دارد و این بیشترین فاصله بین این دو رقیب انتخاباتی از آپریل تاکنون بوده است.

۴۷ درصد رای دهندگان در آخرین نظرسنجی رویترز گفته‌اند که قرار است در انتخابات سوم نوامبر به بایدن رای بدهند و در مقابل ۳۷ درصد از ترامپ حمایت کرده‌اند.

اعتراضات سراسری در آمریکا در کنار پندمی کرونا به بحران بزرگی برای این کشور تبدیل شده که اقتصادش را تحت تاثیر قرار داده است. با وجود اینکه اعتراضات تا کنون اغلب در طول روز جنبه آرام و صلح‌آمیز دارد، اما به اذعان رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی در طول شب به خشونت بین معترضان و پلیس کشیده می‌شود. اکثریت شرکت کنندگان دموکرات و جمهوری‌خواه گفته‌اند که از اعتراضات آرام مردمی حمایت می‌کنند، اما معتقدند آسیب زدن به اموال عمومی می‌تواند موضع معترضان را تضعیف کند. کمتر از یک چهارم شرکت کنندگان آمریکایی در این نظرسنجی گفته‌اند که با خشونت معترضان هم موافقند.

حتی در مناطق روستایی که تقریبا خبری از اعتراضات نیست هم مردم حمایتشان را از معترضان اعلام کرده‌اند. کمی بیشتر از نیمی از ساکنان روستا که در این نظر سنجی شرکت کرده‌اند گفته‌اند که با معترضان ابراز همدردی می‌کنند.
 
رویترز در گزارش دیگری به واکنش مردم به اعتراضات سراسری اخیر در آمریکا پرداخته و نتایج نظرسنجی‌هایش نشان می‌دهد که اکثر آمریکایی‌ها با اعتراضات سراسری که با مرگ جورج فلوید مرد سیاهپوست آمریکا توسط پلیس مینیاپولیس شروع شده موافقند و با واکنش‌های دونالد ترامپ به این ناآرامی‌ها مشکل دارند.

یک نظرسنجی که روز دوشنبه و سه شنبه گذشته توسط رویترز انجام شده نشان می‌دهد ۶۴ درصد بزرگسالان آمریکایی با مردمی که در حال حاضر در حال اعتراض هستند ابراز همدردی می‌کنند و تنها ۲۷ درصد با این وضعیت مخالف بوده‌اند. ۹ درصد مردم هیچ احساسی نسبت به ماجرا نداشتند.
 
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

نتیجه این نظر سنجی نشان دهنده خطرات سیاسی ایست که متوجه ترامپ است. او معترضان را به استقرار ارتش آمریکا و استفاده از خشونت علیه آن‌ها تهدید کرده است. رییس جمهور جمهوری‌خواه آمریکا باید در ماه نوامبر در برابر جو بایدن رقیب دموکرات خود ظاهر شود و وضعیت برای او مخاطره آمیز شده است.

به گزارش رویداد۲۴ بیش از ۵۵ درصد آمریکایی‌ها به رویترز گفته‌اند که با نحوه برخورد ترامپ با حوادث اخیر مخالفند. ۴۰ درصد آن‌ها از گزینه «قویا مخالف» استفاده کرده‌اند و تنها یک سوم پاسخ دهندگان با واکنش‌های دولت موافقت کرده‌اند. حتی در میان جمهوری خواهانی که در این نظر سنجی شرکت کرده‌اند تنها ۶۷ درصد واکنش‌های رییس جمهور را تایید کرده‌اند و این آمار با رقم ۸۲ درصدی جمهوری خواهانی که با عملکرد ترامپ در حوزه اشتغالزایی موافق بودند فاصله زیادی دارد.

جو بایدن رقیب دموکرات ترامپ در سخنرانی‌ای که روز پنجشنبه درباره ناآرامی‌های آمریکا ایراد کرد وعده داد که بر آتش نفرت مردم ندمد. افکار عمومی ممکن است با ادامه این ناآرامی‌ها بیش از این هم تحت تاثیر قرار بگیرند. تعداد زیای از افسران پلیس تاکنون به سمت مردم شلیک کرده‌اند و ترامپ فرمانداران ایالاتی را که هنوز درخواست کمک از ارتش نکرده‌اند، به باد استهزا گرفته است.

روز دوشنبه پلیس از گاز اشک‌آور برای پراکنده کردن معترضانی که به شکل صلح‌آمیز اقدام به تظاهرات در مقابل کاخ سفید و در زمان سخنرانی ترامپ کرده بودند استفاده کرد.

آمریکایی‌ها در نظرسنجی رویترز نسبت به واکنش پلیس نظرات متفاوتی داشتند. بر اساس نظر سنجی رویترز ۴۳ درصد مردم معتقدند پلیس کارش را خوب انجام داده و ۴۷ درصد با این نظر مخالفند. بیشتر مخالفان دموکرات هستند و بیشتر موافقان جمهوری خواه.

سی بی اس نیوز نیز نظرسنجی مشابهی درباره واکنش مردم به پاسخ‌های ترامپ به اعتراضات سراسری انجام داده و نتایج این نظر سنجی نشان می‌دهد ۴۹ درصد پاسخ دهندگان با واکنش رییس جمهور به حوادث اخیر مخالفند. تنها ۳۳ درصد با نحوه واکنش جو بایدن رقیب انتخابات ترامپ اعلام موافقت و حمایت کرده‌اند، اما ۴۲ درصد پاسخ دهندگان گفته‌اند چیزی درباره واکنش بایدن نمی‌دانند. ۲۵ درصد واکنش بایدن را زیر سوال برده‌اند.

در یک نظرسنجی دیگر که توسط سازمان «مورنینگ کانسالت» انجام شده می‌بینیم که ۴۵ درصد پاسخ دهندگان فکر می‌کنند ترامپ در رسیدگی به وضعیت اخیر بد عمل کرده و ۳۲ درصد مردم فکر می‌کنند خوب عمل کرده است.

اگرچه نظرسنجی‌های هر دو نهاد اخیر قبل از اقدام عجیب ترامپ در حین سخنرانی روز دوشنبه انجام شده است. (پراکنده کردن مردم از نزدیکی کاخ سفید در زمان سخنرانی ترامپ و استفاده از باتوم و گاز اشک‌آور علیه مردم) نتیجه نظرسنجی مورنیگ کانسالت نشان می‌دهد مرگ جرج فلوید مستقیما بر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری تاثیر خواهد گداشت. تقریبا ۴۵ درصد مردم گفته‌اند که در این وضعیت به احتمال زیاد به بایدن رای خواهند داد. ۳۱ درصد رای دهندگان از ترامپ حمایت کرده‌اند و ۱۸ درصد گفته‌اند که به هیچ کدام رای نمی‌دهند.

بر اساس این نظرسنجی، ۷۰ درصد آمریکایی‌های سیاه پوست احتمالا به بایدن رای می‌دهند. تنها ۶ درصد جامعه آمریکایی-آفریقایی‌ها می‌خواهند به ترامپ رای بدهند.

نیویورک تایمز نیز در گزارشی با اشاره به سقوط محبوبیت ترامپ در هفته گذشته و در جریان اعتراضات سراسری آمریکا نوشته نشانه‌هایی از سردرگمی در تیم ترامپ دیده می‌شود. در هفته‌های گذشته کمپین انتخاباتی رییس جمهور بیش از ۱.۷ میلیون دلار صرف تبلیغات تنها در سه ایالتی کرده‌اند که در سال ۲۰۱۶ به ترامپ رای داده بودند (اوهایو، لاوا و آریزونا). انتظار می‌رفت رقابتی در این سه ایالت در نگیرد و ترامپ پیروز میدان در آن‌ها باشد. اما هزینه‌هایی که کمپین انتخاباتی ترامپ در این ایالات کرده نشان می‌دهد احتمالا وضعیت تغییر کرده و رقابت شکل گرفته است.

بر اساس این یادداشت اگر ترامپ آرای جورجیا با ۱۶ رای الکتروال و آریزونا با ۱۱ رای را از دست بدهد، حتی در صورتی که رای فلوریدا و نورث کارولینا و ویسکانسین را هم داشته باشد، وضعیتش به مخاطره می‌افتد. کارشناسان معتقدند اگر ترامپ رای اوهایو را از دست بدهد دیگر شانسی در رقابت‌ها ندارد.

نتیجه نظرسنجی‌های فاکس نیوز که یک موسسه حامی ترامپ است، نشان می‌دهد بایدن در رقابت‌ها از رقیت جمهوری خواهش پیشی گرفته و ۴ درصد اختلاف دارد.

نتیجه نظرسنجی‌ها زنگ خطری برای ترامپ است. حمایت‌ها از ترامپ در بین رای دهندگان سفید پوستی که مدرک دانشگاهی دارند نیز کاهش پیدا کرده است. نتیجه نظرسنجی دانشگاه مونموث نشان می‌دهد ترامپ تنها ۵۲ درصد حمایت سفیدپوستان کشور را به خود جلب کرده و این عدد ۵ درصد از عدد او در سال ۲۰۱۶ کمتر است. لازم به ذکر است که ترامپ در سال ۲۰۱۶ با رای الکترال پیروز رقابت‌ها شده و در مجموع رای کمتری نسبت به هیلاری کلینتون رقیب دموکرات خود به دست آورده بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری رویداد24، تاریخ انتشار: 18 خرداد 1399، کد خبر: 217280، www.rouydad24.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین