پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۲۰۰۷
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۸
داور مسابقه نقاشی «قرنطینه» که در گالری گلستان برگزار شد، در ارزیابی نقاشی کودکان شرکت‌کننده در این رویداد نوشت: «جسارت آنها در نشان دادن فضای داخلی منازل با القای حس آرامش، شادی و نشاط و طراحی فضای وحشتناک و مخوف در بیرون پنچره‌ها و حس کمین کردن ویروس کرونا در پشت در و شیشه‌ها، آن‌قدر زیبا و ملموس کشیده شده است که در بعضی نقاشی‌ها سه تا چهار احساس مختلف به تماشاچی منتقل می‌شود.»

شعار سال: ویروس کرونا دنیای جدیدی را برای تخیلات کودکان ساخت. آن‌ها تخیلات، آموزه‌ها و آرزو‌های خود را از روز‌های خانه‌نشینی یا تجربه جدیدی که جهان در دوران شیوع ویروس کرونا طی می‌کند، روی کاغذ آوردند و در مسابقه‌ای با عنوان «قرنطینه» در گالری گلستان شرکت کردند. این مسابقه به همت لیلی گلستان، مدیر گالری گلستان، در روز‌های اوج ویروس کرونا و خانه‌نشینی ویژه کودکان زیر ۱۰ سال آغاز شد و پس از آن هم شهرداری اعلام کرد که نقاشی‌های کودکان درباره ویروس کرونا و قرنطینه را در قالب کتابی منتشر می‌کند و حتی گزیده‌ای از آثار را روی دیواری در منطقه پنج تهران نمایش خواهد داد.

این مسابقه در هشتم فروردین ۱۳۹۹ با انتشار فراخوانی از سوی لیلی گلستان آغاز به کار کرد و تا پایان مهلت دریافت آثار، بیستم اردیبهشت‌ماه، نزدیک به هزار اثر دریافت شد که در این میان ایرانیانی از آمریکا، فرانسه، انگلستان، قطر و عمان هم از آن استقبال کردند. مرحله اولیه داوری آثار را لیلی گلستان بر عهده گرفت و داوری نهایی را فرشید مثقالی، کامبیز درم‌بخش و تارا بهبهانی انجام دادند.

تارا بهبهانی، نقاش، مدرس هنر و یکی از داوران این مسابقه نقاشی که سال‌ها تجربه آموزش نقاشی به کودکان را دارد، طی یادداشتی به اعتمادآنلاین، به بررسی نقاشی‌های کودکان از دوران کرونا پرداخته است که در ادامه می‌آید.

 
***
داوری مسابقه «قرنطینه» گالری گلستان در این روز‌های متفاوت، برایم مروری شد بر هجده سال تدریس نقاشی و خلاقیت به کودکان و نوجوانان.

ناخودآگاه نقاشی بچه‌ها را با کار‌های دوره‌های مختلف شاگردانم در این سال‌ها مقایسه کردم.

ذهن سیال بچه‌ها در این روز‌ها به واسطه بسیاری از عوامل دچار بلوغ و دگردیسی شده است. چنان‌که لفظ قرنطینه که در نگاه اول یادآور محیطی بسته و خاکستری و بدون ارتباط با دنیای روزمره بود در این نقاشی‌ها به تعریف و معنا‌های جدیدی دست یافته و تنوعی از ایده و سوژه را روی کاغذ‌ها به تصویر کشیده است. در واقع این تغییر و تحول و برداشت‌های متنوع آن‌ها مقایسه‌ای اجمالی را با کار‌های بچه‌ها در سال‌های قبل و داوری‌های گذشته‌ام می‌طلبید.

اختصاص دادن موضوعی واحد برای یک نمایشگاه بزرگ کاری است که هرساله برای نمایشگاه بچه‌ها در محک انجام می‌دهم. پیچیدگی ایده‌ها و فکر‌ها و کنجکاوی آنها، بحث و گفتگو‌های طولانی و جهان‌بینی شیطنت‌آمیزشان نسبت به مسائل اجتماعی و حوادث روزمره مرا حیران می‌کند. آنچه در داوری کار‌های این مسابقه مرا به تعجب وا داشت، توجه به بعد زمان در بیشتر نقاشی‌ها بود.

می‌دانیم که در خلق یک نقاشی در یک بوم یا کاغد دوبعدی با درک سایه، عمق و پرسپکتیو بعد سوم ایجاد می‌شود و گاه سال‌ها طول می‌کشد تا یک نقاش از نظر روحی و معنوی و بصری به مهارتی برسد تا بتواند بعد چهارم یعنی زمان را در نقاشی‌هایش وارد کند.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری اعتماد آنلاین، تاریخ انتشار 26 خرداد    99، کد خبر:    411031، www.etemadonline.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین