پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۳۴۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹
بعد از دستور صریح رییس‌جمهور مبنی بر بازگشایی سالن‌های سینما، چیدمان و ترکیب‌بندی فیلم‌ها برای ازسرگیری اکران به موضوع بغرنجی تبدیل شد و حواشی زیادی را در سینما به وجود آورد.
شعار سال: وقتی بن‌بست مالی و تنگنای اقتصادی به بخش قابل‌توجهی از اهالی سینما و سینماداران فشار وارد کرد، وقتی بیکاری نزدیک به ۵ هزار نفر از اهالی سینما با تورم و افزایش روزانه هزینه‌های زندگی در کشور به چهار ماه رسید، وقتی تعطیلی بی‌سابقه سالن‌های سینما در سراسر کشور به مرز صدوبیست روز رسید، سینماداران هم برای گردش چرخه سینما و بازگشایی سالن‌ها آستین‌ها را بالا زدند و برای رییس‌جمهور نامه نوشتند؛ رییس‌جمهور هم در ستاد ملی مقابله با کرونا از بازگشایی سینما‌ها از اول تیر ماه خبر داد و گفت: «سینما‌ها و کنسرت‌ها به شرط حضور ۵۰درصد ظرفیت سالن‌ها و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند از ابتدای تیر ماه فعالیت خود را آغاز کنند.» در همین راستا مقرر شد مواد بهداشتی موردنیاز سینما‌ها هم با حمایت سازمان سینمایی و از طریق انجمن سینماداران فراهم می‌شود. بعد از دستور صریح رییس‌جمهور مبنی بر بازگشایی سالن‌های سینما، چیدمان و ترکیب‌بندی فیلم‌ها برای ازسرگیری اکران به موضوع بغرنجی تبدیل شد و حواشی زیادی را در سینما به وجود آورد، سازمان سینمایی به قضیه ورود و اعلام کرد برای دو فیلم اول که در فرآیند بازگشایی سینما‌ها نمایش داده می‌شوند، سیاست‌های حمایتی امضا می‌شود. روز‌های بعد سازندگان دو فیلم «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری» طی مصاحبه‌هایی رضایت خود را از اکران فیلم‌شان برای نمایش در سینما‌ها اعلام کردند. همچنین سازندگان فیلم سینمایی خروج به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا هم اعلام کردند از اول تیر ماه نمایش فیلم‌شان را در سینما‌ها آغاز می‌کنند. از طرفی انتشار بعضی ویدیو‌ها در فضای مجازی نشانگر این مطلب بود که سالن‌های سینما برای بازگشایی آماده می‌شوند و مراحل ضدعفونی و گندزدایی را پشت‌سر می‌گذارند.

ناگهان ورق برگشت

همه چیز از شروع هیجان‌انگیز فعالیت سینما‌ها خبر می‌داد و قرار بود با نمایش فیلم‌های پرمخاطب شور و هیجان به سینما‌ها برگردد که ناگهان ورق برگشت و رسول صدرعاملی، تهیه‌کننده فیلم «شنای پروانه» به یک‌باره اعلام کرد فعلا از نمایش این فیلم معذوریم. او طی گفت‌وگویی با ایسنا دلیل لغو اکران فیلمش را این‌گونه توضیح داد: «طی دو هفته گذشته جلساتی با دکتر انتظامی رییس سازمان سینمایی، دکتر حناچی شهردار تهران و اعضای هیات‌مدیره خانه سینما در جهت فراهم آوردن شرایط اکران داشتیم تا حمایت جدی از اکران این دو فیلم (شنای پروانه و خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری) انجام شود، اما حالا که کمتر از چند روز به اکران فیلم باقی مانده است، هیچ خبری از حمایت‌ها نیست، بنابراین باتوجه به اینکه هیچ کدام از قرار‌ها به سرانجام نرسیده است، فعلا از اکران فیلم معذوریم.»

محسن چگینی هم تهیه‌کننده فیلم «خوب، بد، جلف٢؛ ارتش سری» اکران فیلمش را به شرایط بهتری موکول کرد. بعد از انصراف این دو فیلم، بعضی مدیران سینما‌ها هم اعلام کردند در سینماهای‌مان را باز نمی‌کنیم. به اعتقاد آن‌ها سینما‌ها پس از چهار ماه تعطیلی باید فیلمی مخاطب‌پسند و جذاب برای دعوت مردم به سینما‌ها داشته باشند. تمام این اتفاقات در حالی رخ می‌داد که مسوولان سینمایی نسبت به این حواشی سکوت اختیار کردند. فقط روز سی و یک خرداد سازمان سینمایی اعلام کرد که براساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، سینما‌ها با ظرفیت حداکثر ۵۰‌درصد صندلی فعالیت خود را با نمایش همان فیلم‌های ابتدای اسفند ماه آغاز خواهند کرد و باتوجه به انصراف شفاهی و رسانه‌ای دو فیلم «خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری» و «شنای پروانه»، در اسرع وقت با هماهنگی شورای صنفی نمایش دو فیلم جدید انتخاب و معرفی خواهند شد.»

اکرانی بی‌شکوه و خالی از مخاطب.

اما بعد از چهار ماه که از تعطیلی سالن‌های سینما می‌گذشت روز اول افتتاحیه سالن‌های سینما باشکوه برگزار نشد. اگرچه بعضی سالن‌ها مثل کوروش و چهارسو به صورت موردی تماشاگر داشتند و بلیت به مخاطب فروختند، اما سینما آزادی به عنوان یکی از پردیس‌های سینمایی پرمخاطب در مرکز تهران فعالیتی در روز اول باز شدن سینما‌ها نداشت اگرچه ایسنا این اتفاق را ناشی از مسائل فنی دانست، چراکه نسخه DCP جدید بعضی فیلم‌ها اصلا آماده نشده یا بعضی دیگر به دلیل اینکه قبلا اکران آنلاین شده یا هنوز در حال اکران آنلاین هستند، اصلا امکان نمایش در سینما‌ها را نداشتند، بر همین اساس، مدیران بعضی از این سینما‌ها هم اعلام کردند با یک یا دو فیلم که قبلا هم مخاطب نداشتند چرا باید سالن‌های خود را باز می‌کردند. بعضی دیگر از سینما‌ها مثل آفریقا، قدس و استقلال نیز بسته بودند.

مورد عجیب انصراف

اما از دیگر اتفاقات عجیب سینمای ایران اینکه دقایق پایانی یکشنبه شب اول تیر ناگهان اعلام شد که دو فیلم «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری» از روز چهارشنبه ۴ تیر ماه در سینما‌های سراسر کشور روی پرده بروند. صدرعاملی دلیل انصراف خود از انصراف را احترام به مخاطب اعلام کرد.

بلیت‌فروشی برای فیلم‌های اکران نشده

در آخر نکته جالب ماجرا اینجاست که دو فیلم اکران نشده «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف ۲؛ ارتش سری» با اینکه به نمایش درنیامدند سهم بسیار بالایی در گیشه روز اول سینما‌ها داشتند. مهر در همین زمینه نوشت: «سهم بالای دو فیلم «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف ۲؛ ارتش سری» از بلیت‌فروشی روز اول سینما‌های کشور در حالی است که این دو فیلم از اکران انصراف داده بودند و طبق آخرین تصمیم‌گیری قرار است از چهارشنبه این هفته اکران خود را آغاز کنند و به همین دلیل آمار بلیت ثبت‌شده برای این دو فیلم را نمی‌توان به معنای حضور مخاطب در سالن سینما در روز گذشته قلمداد کرد. سازمان سینمایی هم توضیحی درباره سرنوشت بلیت‌های پیش‌خرید شده برای سئانس‌های این دو فیلم در روز اول تیر ماه ارایه نکرده است.» پرسش اینجاست مخاطبانی که باشور و شوق فراوان برای تماشای این دو فیلم بلیت خریدند در ساعت مشخص شده در سالن سینما به تماشای چه فیلمی نشستند؟ آیا سزاوار است در روز اول بازگشایی سینما آن هم در وضعیت کرونایی و در روز‌های گرم سال با مخاطبان چنین برخوردی شود؟ آیا چنین بی‌برنامگی بعد از چهار ماه تعطیلی سینما‌ها پسندیده است؟  

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه اعتماد، انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۹، کد خبر:۱۴۹۶۰۶، www.etemadnewspaper.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
0
0
آخه دیدن چرت و پرت های ایران یهم دیدن دارند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین