پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۴۲۴۸
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
اوایل خرداد ماه بود که اراضی و جنگل‌های گچساران استان کهگیلویه و بویر احمد طعمه حریق شدند. وسعت آتش سوزی به حدی گسترده بود که کار مهار آتش را برای آتش نشانان و نیرو‌های امدادی سخت کرد، صعب العبور بودن منطقه و واقع شدن در ارتفاعات بر مشکل کنترل آتش می‌افزود، اما این آتش پس از ساعت‌ها کمک نیرو‌های امدادی و مردم مهار شد.

شعار سال:اوایل خرداد ماه بود که اراضی و جنگل‌های گچساران استان کهگیلویه و بویر احمد طعمه حریق شدند. وسعت آتش سوزی به حدی گسترده بود که کار مهار آتش را برای آتش نشانان و نیرو‌های امدادی سخت کرد، صعب العبور بودن منطقه و واقع شدن در ارتفاعات بر مشکل کنترل آتش می‌افزود، اما این آتش پس از ساعت‌ها کمک نیرو‌های امدادی و مردم مهار شد.

 
مهار آتش انجام شد، اما در محوطه وسیع آتش سوزی هنوز گدازه‌های آتش وجود داشت و به طور کامل سرد نشده بود که این باعث شعله ور شدن مجدد آتش در بخش‌های دیگر جنگل شد. آتش سوزی به دلیل خشکسالی و وجود فراوان شاخ و برگ‌های خشکیده در پای درختان به سرعت به اطراف گسترش یافت.

آتش سوزی در ارتفاعات «خُنگ بنار» در مناطق «کوه گوهر» و «تنگ گرگده» ادامه داشت و مهار و خاموش کردن آتش با وجود وزش باد با کُندی پیش می‌رفت. در این میان نیرو‌های مردمی و محلی، محیط زیست و شهرداری هم برای مهار آتش بسیج شدند. مردم و دلسوزان محیط زیست نتوانستند نظاره گر باشند و در کنار نیرو‌های امدادی به جنگ آتش رفتند، آتشی که هر لحظه بیشتر قد علم می‌کرد، متاسفانه توانست در مبارزه آتش و انسان و میحط زیست؛ یکی از فعالان محیط زیست به نام البرز زارعی کوهسرک را از پای درآورد. البرز ۲۹ سال داشت و قهرمانانه تا پای جان با آتش خشمگین جنگید و در نهایت در مبارزه سخت در منطقه دیل در ارتفاعات گچساران از چند ناحیه دچار سوختگی شدید شد و بعد از چند روز مبارزه با درد، جان باخت.
 
آیا آتش سوزی‌های جنگل‌های کهگیلویه و بویر منشاء انسانی دارد؟ / البرزی که سوخت تا زاگرس زنده بماند!

البرز عضو یک تشکل مردم نهاد و یک تیم کوهنوردی بود، وقتی دید آتش نعره زنان جان جنگل‌ها و محیط زیست را می‌گیرد، جانش را کف دستش گرفت و به همراه سه نفر از دوستانش برای خاموش کردن آتش به جنگل‌های دیل رفت. آتش هر لحظه بیشتر می‌شد و توانست البرز و دوستانش را محاصره کند. البرز و دوستانش که در محاصره آتش قرار گرفته بودند برای در امان ماندن به صخره‌ای پناه می‌برند، سه نفر از صخره بالا می‌روند، ولی البرز زارعی هنگام بالا رفتن از صخره سقوط می‌کند و از ناحیه کمر آسیب می‌بیند. او که امکان فرار مجدد را نداشت وسط علف‌های در حال سوختن ماند و آتش را سوزاند، به حدی که پزشکان هم نتوانستند برایش کاری کنند.

شنیده‌ها حاکی از این است ۳ نفر در آتش سوزی خائیز کهگیلویه، ۴ نفر در آتش‌سوزی «خونگه بنار» گچساران و ۲ نفر در آتش سوزی جنگل‌های دیل گچساران دچار مصدومیت شدند و مصدومان آتش سوزی جنگل‌های استان با در رفتن پا و کتف و یا سوختگی مواجه شدند.
 
آیا آتش سوزی‌های جنگل‌های کهگیلویه و بویر منشاء انسانی دارد؟ / البرزی که سوخت تا زاگرس زنده بماند!

با زبانه کشیدن آتش در نقاط مختلف کوه‌های خائیز، وضعیت بحرانی اعلام شد و با نبودن آب برای نیروها، امکان تلف شدن نیرو‌ها وجود داشت. بیش از ۲۰۰ هکتار منطقه در حال سوختن بود و اگر باد شروع به وزیدن می‌کرد، مهار آتش امکان پذیر نبود. در این راستا، با توجه به حجم آتش سوزی و نیاز نیرو‌های امدادی برای پایان بخشیدن به عملیات مهار آتش سوزی و جلوگیری از گسترش و یا شعله ور شدن مجدد آتش، به دستور سردار سلامی، فرمانده کل سپاه دو فروند بالگرد نیروی هوافضا به منطقه اعزام شد.

پس از تلاش چند ساعته نیرو‌های امدادی و مردمی، آتش سوزی در کوه‌های خائیز مهار شد، اما این اتمام کار نبود و نیرو‌های محیط زیست و منابع طبیعی در حالت آماده باش بود تا با شعله ور شدن مجدد آتش از گسترش آن جلوگیری کنند.
 
آیا آتش سوزی‌های جنگل‌های کهگیلویه و بویر منشاء انسانی دارد؟ / البرزی که سوخت تا زاگرس زنده بماند!
 

آتش سوزی جنگل‌های منطقه حفاظت شده خانیز به صورت عمدی بوده است؟

به گفته سید اسد الله هاشمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه براساس گزارشاتی که از سوی مراجع قضایی شهرستان بهبهان به اداره محیط زیست شهرستان کهگیلویه داده شده، دادستان عمومی و انقلاب شهر بهبهان بعنوان مدعی العموم در روز‌های ابتدایی آتش سوزی به موضوع ورود می‌کند و ۲ نفر عامل آتش سوزی را شناسایی، دستگیر و بازداشت می‌کند. شکایت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد بعنوان خسارت دیده از این دو نفر آماده و توسط مراجع قضایی پیگیری خواهد شد.

آتش سوزی زنجیره‌ای در مراتع و جنگل‌های کهگیلویه و بویر احمد ادامه دار شده است، به طوری که به گفته برخی از کارشناسان عامل این آتش سوزی‌ها اخیر انسانی بود است. متاسفانه افرادی که برای تفریح به این مناطق می‌آیند، با روشن کردن آتش موجب خسارت‌های جبران نشدنی به مراتع و جنگل‌های استان می‌زنند.

گفته می‌شود اخیرا مراتع روستای «تولگهی» شهرستان بویر احمد هم طمعه حریق شده است که با تلاش نیرو‌های منابع طبیعی و مردمی اهالی روستا آتش مهار شد. در پی این آتش سوزی ۵ هکتار جنگل و مرتع در آتش سوخت که بیشتر خسارت سطحی بود و به گفته عباس حسن زاده، رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد علت آتش سوزی نیز عامل انسانی بود.
 
آیا آتش سوزی‌های جنگل‌های کهگیلویه و بویر منشاء انسانی دارد؟ / البرزی که سوخت تا زاگرس زنده بماند!
 
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد در خصوص آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع محدوده استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: آتش سوزی در محدوده استان فارس بود، اما نیرو‌های منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان بویراحمد به نیرو‌های استان فارس در مهار آتش کمک کردند و آتش سوزی خاموش شده است.


بازداشت ۲ نفر در رابطه با آتش سوزی جنگل‌های کهگیلویه و بویر احمد

در این راستا سیدعلی ملک‌حسینی، دادستان عمومی و انقلاب یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد از تشکیل سه پرونده و بازداشت دو نفر در رابطه با آتش‌سوزی جنگل‌های این استان خبر داد.

ملک‌حسینی در جمع خبرنگاران می‌گوید: سه پرونده در چند شهرستان استان در رابطه با آتش‌سوزی جنگل‌های استان تشکیل شده، دو نفر که اقدام به آتش زدن آن‌ها محرز است، در یاسوج بازداشت هستند.عمدی یا سهوی بودن کارشان باید مشخص شود . هنوز در رابطه با عمدی بودن آتش‌سوزی‌ها منتهی به شناسایی شخصی نشده است. در صورتی که محرز شود عمدی در آتش سوزی جنگل‌های استان بوده، طبق قانون با عاملان آتش سوزی برخورد خواهد شد.

گفته می‌شود طبق آمار سازمان مدیریت ۸۲ درصد و سازمان جنگل‌ها ۸۷ درصد مساحت استان کهگیلویه و بویراحمد را جنگل و مرتع تشکیل می‌دهد . با توجه به اینکه آتش سوزی در جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد به صورت زنجیره وار ادامه داشته است، به گفته استاندار استان همه دستگاه‌های دولتی استان موظفند هنگام آتش سوزی جنگل‌ها کمک و همکاری کنند.

جنگل‌های زاگرس یکی از زیستگاه‌های حیات وحش به حساب می‌آیند و با وجود پوشش گیاهی متنوع، محل مناسبی برای زندگی گونه‌های مختلف جانوری است، اما این زیستگاه که گرفتار شعله‌های آتش شده و به همین دلیل هم به ناامن‌ترین محل برای زندگی حیوانات تبدیل شده است. آتش گونه‌های مختلف گیاهی که طی چندین سال رشد کردند را یک شبه به خاکستر تبدیل کرده و حیوانات بسیاری را سوزانده و شاید بتوان گفت یکی از بدترین فاجعه‌های زیست محیطی را در ایران رقم زده است.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: 7 تیر ۱۳۹۹، کد خبر:۸۵۷۵۸۹،WWW.snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین