پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۵۰۹۰
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰
شرکت راه‌اندازی اپلیکیشن دوچرخه اصفهان قرار بوده در روزهای گذشته مراسمی برای رونمایی از اپلیکیشن خود برگزار کند اما معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان نامه‌ای به شرکت زده و در آن تهدید کرده اگر این مراسم برگزار شود، عواقب قانونی و قضایی را به دنبال خواهد داشت.

شعار سال:شرکت راه‌اندازی اپلیکیشن دوچرخه اصفهان قرار بوده در روزهای گذشته مراسمی برای رونمایی از اپلیکیشن خود برگزار کند اما معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان نامه‌ای به شرکت زده و در آن تهدید کرده اگر این مراسم برگزار شود، عواقب قانونی و قضایی را به دنبال خواهد داشت و پای دادستانی را نیز به میان کشیده که بنا به دستور آن قرار نیست هیچگونه سرویس اشتراکی دوچرخه در اصفهان راه‌اندازی شود.

این تهدید در حالی از زبان دادستان اصفهان مطرح شده که چندی پیش غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که دادستان اصفهان اخیراً دوچرخه سواری بانوان را جرم شناخته بود، آیا قوه قضاییه با این مشکل دارد؟ گفته بود «آنچه در این رابطه برداشت شد یک برداشت ناقص بود و آنچه ایشان در آن نامه اعلام کردند، ممنوعیت دوچرخه سواری زنان نبود بلکه پیشگیری از بدحجابی و تشویق دیگران به فحشا بود، در این رابطه دستورهایی دادند و‌ ای کاش کسانی که اظهار نظر کردند می‌دیدند که ذیل همان دستور به شهرداری اعلام کرده که محل‌هایی برای دوچرخه سواری بانوان فراهم شود، همچنین پیشنهاد کرده که دوچرخه‌های ویژه برای بانوان ساخته شود.»

آنگونه قوه قضاییه اعلام کرده مخالفتی با این موضوع وجود نداشته است، با این حال فعلا جلوی مراسم رونمایی گرفته شده است؛ بخشی از مخالفت معاونت حمل و نقل ترافیک به خاطر احتمال دوچرخه سواری زنان است و با وجود اینکه برخی نهاد‌ها به خاطر فشار افکار عمومی دیگر اصراری روی ممنوعیت دوچرخه سواری زنان ندارند، تندرو‌های اصفهان که حالا کرسی‌های مجلس را هم پس گرفته‌اند تلاش دارند به روز‌های طلایی خود بازگردند و برای ممنوعیت دوچرخه سواری زنان تلاش می‌کنند.

بخش دیگری از مخالفت‌ها گویا به خاطر مسائلی غیر از مسائل شرعی بوده است. آنچنانکه یک منبع آگاه در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مدعی شده الیپ (پیمانکار دوچرخه‌های اشتراکی اصفهان) برای بردن مزایده مخالفت‌هایی از طرف یکی از اعضای شورای شهر اصفهان و همچنین معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان داشته است.

معلوم نیست دلیل مخالفت‌ها مسائل مالی یا اختلاف‌های این‌چنینی بوده یا خیر، اما دلیل اختلافات هر چه بوده شرکتی که برنده مزایده شده فعلا اجازه برگزاری مراسم رونمایی از اپلیکیشن خود را ندارد و این موضوع اتفاقا با حمایت نمانیده کنونی نیز همراه بوده است. نقدعلی روحانی خمینی شهری که حالا نماینده مجلس شده، می‌گوید «امروز کمپین‌هایی که در خارج از کشور به راه افتاده این را به عنوان یک نماد انحراف القا می‌کنند. مثلا می‌بینیم بعضی رسانه‌های خارجی می‌زنند که اصفهان بنا بود به خیابان آمستردام هلند تبدیل شود. شما جستجو کنید یا اگر اطلاعاتی دارید ببینید خیابان آمستردام هلند نماد چیست؟ نماد انحراف است؛ لذا حتی اگر دوچرخه سواری زنان جائز هم باشد، اسباب سوءاستفاده است.»

دوچرخه سواری زنان

 

چند روز قبل جلیل عباسپور رئیس هیات دوچرخه سواری استان اصفهان گفته بود «با وجود وجود محدودیت‌های بسیار، دوچرخه سواری بانوان در اصفهان از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است. گرچه باشگاه مناسبی برای تمرین دوچرخه سواران وجود ندارد، اما با تلاش فراوان بانوان دوچرخه سوار، این ورزشکاران در مسابقات خوش می‌درخشند.»

اما حالا تصاویری منتشر شده که نشان می‌دهد اداره اماکن استان اصفهان دو ایستگاه تحویل دوچرخه در این شهر را تعطیل کرد. این دو ایستگاه دوچرخه در خیابان‌های «دروازه دولت» و «انقلاب» اصفهان به دلیل اجاره دادن دوچرخه به زنان پلمب کرده است. پاییز سال ۹۸ هم دادستان عمومی و انقلاب اصفهان از پلمپ دو ایستگاه دوچرخه سواری اصفهان به علت رعایت نکردن موازین شرعی و کرایه دادن دوچرخه به زنان خبر داده بود.

چند روز پیش یکی از ائمه جمعه گفته بود نگاهداری از حیوانات خانگی و گرداندن آن‌ها در شهر و معابر، بدپوششی و دوچرخه‌سواری بانوان در اماکن عمومی نمونه‌ای از حرکات هنجارشکنانه و حساب شده است.

مخالفیم، ولی ما نبودیم

احمد عبداللهی‌نژاد دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان می‌گوید علت پلمب یکی از ایستگاه‌های دوچرخه، دستور قضایی به اداره اماکن بوده و ستاد امر به معروف و نهی از منکر هیچ دخالتی در این زمینه نداشته است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان گفته «احتمالا‌ً خود شرکت خاطی یا فرد دیگری این کاغذ را چسبانده و عکس آن را در فضای مجازی با هدف تشویش افکار عمومی پخش کرده است، البته ستاد امر به معروف با دوچرخه‌سواری بانوان در انظار عمومی هم به دلیل امنیت بانوان هم فتاوای مراجع تقلید، مخالف است.»

علی اصفهانی، دادستان عمومی و انقلاب اصفهان گفته این ایستگاه‌ها که در میدان‌های انقلاب و امام حسین (ع) واقع هستند به بانوان دوچرخه امانت می‌دادند. طبق دستورالعمل، ایستگاه‌های دوچرخه اصفهان از دادن دوچرخه به بانوان و افراد کمتر از ۱۵سال معذور هستند.۱۰ ایستگاه دوچرخه در مکان‌های پرتردد اصفهان فعال است که در هر ایستگاه ۲۰ تا ۳۰ دستگاه دوچرخه وجوددارد که به مردم امانت داده می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازسایت رویداد۲۴ ، تاریخ انتشار: 9تیر 1399 ، کدخبر: ۲۲۰۰۹۸،www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین