پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۵۸۹۴
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱
سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس مدعی پایبندی کشورش به برجام و به خطر افتادن این توافق به دلیل آنچه عدم رعایت آن از سوی ایران خواند، شد!
شعار سال: سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس مدعی شد که کشورش همچنان به برجام پایبند است، اما عدم پایبندی ایران به برجام باعث به خطر افتادن این توافق شده است!

این مقام انگلیسی در اظهاراتی که بخشی از آن در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت انگلیس منتشر شده، ادعا کرده: «انگلیس همچنان به برجام پایبند است، اما این توافق به دلیل عدم رعایت سیستماتیک آن از سوی ایران، در معرض خطر قرار گرفته است.»

وی افزود: «اگر ایران می‌خواهد از برجام منتفع شود، باید تعامل سازنده‌ای با سه کشور اروپایی [انگلیس، آلمان و فرانسه]در فرآیند حل اختلاف داشته باشد و تعهداتش ذیل برجام را اجرا کند.»

پس از آن‌که دولت آمریکا با اعلام خروج از برجام در اردیبهشت‌ماه ۹۷ تحریم‌های یکجانبه خود علیه ایران را بازگرداند و حتی اقدام به وضع تحریم‌های سنگین‌تر از گذشته کرد، طرف‌های اروپایی برجام وعده دادند که با انجام اقداماتی پیامد‌های منفی خروج آمریکا از برجام را جبران خواهند کرد.

اما با گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، طرف‌های اروپایی برجام به هیچ‌یک از وعده‌ها و حتی تعهدات تصریح‌شده خود در برجام عمل نکردند و در نهایت شورای‌عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ در واکنش به کوتاهی کشور‌های اروپایی در اجرای این وعده‌ها و تعهدات، در بیانیه‌ای اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی و حقوق تصریح‌شده خود مندرج در بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام، برخی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف خواهد کرد.

پس از آن ایران طی ۵ مرحله با فواصل ۶۰ روزه اقدام به کاهش تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام کرد و بین این مراحل به طرف‌های اروپایی اعلام کرد که اگر آن‌ها به تعهدات خود ذیل برجام عمل کنند، ایران آمادگی دارد که برای بازگشت به تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام با آن‌ها مذاکره کند.

در پی تداوم بی‌اعتنایی طرف‌های اروپایی برجام به تعهدات خود ذیل این توافق چندجانبه، جمهوری اسلامی ایران شامگاه یکشنبه ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ در بیانیه‌ای اعلام کرد که در گام پنجم کاهش تعهدات خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت‌های عملیاتی خود در برجام، یعنی «محدودیت در تعداد سانتریفیوژها» را کنار می‌گذارد، بدین ترتیب برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست و من‌بعد برنامه هسته‌ای ایران صرفاً بر اساس نیاز‌های فنی خود پیش خواهد رفت.

در این بیانیه نیز تأکید شد که که همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچون گذشته ادامه خواهد یافت و در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

طرف‌های اروپایی برجام در واکنش به گام‌های پیاپی ایران در کاهش تعهدات هسته‌ای خود به‌منظور ایجاد توازن در برجام، نه‌تن‌ها به کوتاهی‌های خود در اجرای تعهداتشان ذیل برجام ادامه داده‌اند، بلکه بار‌ها در موقعیت‌های مختلف ایران را به عدم پایبندی به برجام متهم کرده و مدعی شده‌اند که ایران برجام را به خطر انداخته است.

روز گذشته محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی نامه‌ای به جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده برجام، موارد عدم‌پایبندی کشور‌های اروپایی را طبق بند ۳۶ برجام به کمیسیون مشترک جهت حل‌وفصل ارجاع داد.

متعاقباً مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که جمعه‌شب در تارنمای رسمی این اتحادیه منتشر شد، اعلام کرد: امروز نامه‌ای از وزیر خارجه ایران دریافت کردم که نگرانی‌های ایران درباره مسائل مربوط به اجرای برنامه جامع اقدام مشترک توسط فرانسه، آلمان و انگلیس را از طریق مکانیسم حل اختلاف به کمیسیون مشترک آن‌گونه که در بند ۳۶ توافق آمده، ارجاع داده است.

بورل افزود: همان‌گونه که پیشتر گفته‌ام، مکانیسم حل اختلاف نیازمند تلاش شدید همه [طرف‌ها]با حسن نیت است، به‌عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک، از همه مشارکت‌کنندگان برجام انتظار دارم که به این روند با این روحیه و در چارچوب برجام نزدیک شوند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار: 14 تیر 1399 ، شماره خبر: 2299737 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین