پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۸۳۵۹
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۸
جنگ دوم جهانی این فرصت را در اختیار ماری تارپ قرار داد تا یک موضوع مهم را کشف کند تحقیقات او با عنوان نقشه «کف اقیانوس‌های جهان» در سال۱۹۷۷ منتشر شد که نخستین تجسم جهانی از کف اقیانوس‌ها بود. یک سال پس از اینکه این نقشه منتشر شد، تارپ و هیزن مدال هابارد را که بالاترین مدال افتخار جیوگرافیک در زمینه موفقیت‌های پژوهشی و اکتشاف بود، از آن خود کردند.
  شعار سال:ماری تارپ (۱۹۲۰_۲۰۰۹)  نقشه کف اقیانوس اطلس را ترسیم کرده و تئوری رانش قاره را کشف کرد.

به عنوان یک زن‌، ماری تارپ اجازه حضور در کشتی‌های تحقیقات علمی را نداشت. در عوض‌، او از داده‌های جمع آوری شده توسط دیگران برای تهیه اولین نقشه جهانی کف اقیانوس استفاده کرد.

جنگ دوم جهانی این فرصت را در اختیار ماری تارپ قرار داد تا یک موضوع مهم را کشف کند. دانشجویان پسر به جنگ رفته بودند و صندلی دانشگاه‌ها خالی بود. تارپ که پیش از این در رشته زبان انگلیسی و موسیقی تحصیل کرده بود، این فرصت را به دست آورد که در رشته زمین‌شناسی تحصیل کند؛ حوزه‌ای که برای یک زن نامأنوس بود. او پس از گذراندن یک دوره کاری در یک شرکت نفتی به‌عنوان زمین‌شناس، در رصدخانه زمین‌شناختی لامونت دانشگاه کلمبیا به‌عنوان دستیار فنی استخدام شد. در آنجا با فردی به نام بروس هیزن آشنا شد و به اتفاق هم یک پروژه جسورانه را که نقشه‌برداری از کف اقیانوس بود، آغاز کردند.

در آن زمان، زنان از کار در کشتی‌های تحقیقات علمی منع شده بودند. بنابراین هیزن از مقیاس‌های ردیاب‌هایی که در سفرهای اقیانوسی جمع‌آوری کرده بود، استفاده کرد. تارپ هم در دفتری در کلمبیا ، داده‌ها و مقیاس‌های سایر سفرها را به نقشه‌ها منتقل می‌کرد. درحالی‌که تارپ روی نخستین نقشه از اقیانوس اطلس کار می‌کرد، متوجه شیاری شد که در کف اقیانوس ایجاد شده بود. او از این موضوع نتیجه گرفت که قطعه‌هایی از پوسته زمین دچار تغییر شده است. تئوری او درباره رانش قاره‌ای «بیشتر شکلی از یک بدعت علمی بود» که بعدها آن را بیان کرد.

هیزن ابتدا تئوری او را نپذیرفت و مدارک او را با عنوان «حرف‌های دخترانه» مسخره کرد. اما نتایج او با خوانش ردیاب‌ها تقویت شد. شکاف ایجاد شده در زمین، دانشمندان را قانع کرد که قاره‌ها یک قطعه زمین بسیار بزرگ بوده‌اند که بعدا از طریق حرکات تکتونیک از هم جدا شده‌اند. این پروژه با حمایت نیروی دریایی و نشنال جیوگرافیک از دانشگاه کلمبیا به خانه تارپ در ساوت نیاک نیویورک توسعه یافت.

تحقیقات او با عنوان نقشه «کف اقیانوس‌های جهان» در سال۱۹۷۷ منتشر شد که نخستین تجسم جهانی از کف اقیانوس‌ها بود. یک سال پس از اینکه این نقشه منتشر شد، تارپ و هیزن مدال هابارد را که بالاترین مدال افتخار جیوگرافیک در زمینه موفقیت‌های پژوهشی و اکتشاف بود، از آن خود کردند.

ترجمه و گردآوری: ندا رسولی

پایگاه تحلیلی- خبری شعار سال ،برگرفته از فضای مجازی
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین