پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۱۴۹۹
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
درباره یک دانشمند ایتالیایی که روی بحث زمان مطالعه می‎کرد و با ناپدیدشدنش به سوژه مطالعه خود تبدیل شد.

شعار سال:پرونده مجهول این هفته درباره یکی از مرموزترین و تاثیرگذارترین فیزیک‌دانان تاریخ است که سال‌هاست بی‌هیچ رد و نشانه‌ای ناپدید شده  و افراد زیادی همچنان به‌دنبال یک سرنخ از سرنوشت نامعلوم او هستند.

     نابغه‌ای در حد و اندازه نیوتن
«اتوره مایورانا» در آگوست 1906 در ایتالیا متولد شد. او در خانواده‌ای علمی رشد کرد و در 21‌سالگی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین فیزیک‎دانان جوان اروپا شناخته‌شد. موفقیت‌های علمی اتوره توجه «انریکو فرمی» دیگر فیزیک‌دان بزرگ قرن بیستم را به خود جلب کرد. انریکو، اتوره را هم‎رده افرادی مثل نیوتن، گالیله و اینشتین می‎دانست و از او دعوت کرد تا به تیمش بپیوندد. مایورانا به‎مرور با ارائه مقالاتی مهم درباره فیزیک اتمی، تئوری‌ها و فعالیت‌های علمی‌اش به یکی از برترین‌های فیزیک دنیا تبدیل شد. در همین سال‌ها وسواس فکری بسیارشدید در زمینه مفهوم زمان گریبانگیر او شده‌بود.
 
     فرار یا ناپدید شدن؟
اتوره در مارس 1938 یک بلیت کشتی به مقصد ناپل خرید ولی هرگز سوار آن کشتی نشد. قبل از ناپدید شدن حساب بانکی‌اش را خالی کرد و در نامه‌ای از دوستانش خواهش کرد که به‌خاطر غیبت ناگهانی‌اش او را ببخشند. با توجه به این نامه همه‌چیز گویای این بود که اتوره با تصمیم خودش ناپدید شده است. با وجود این، جست‌وجوها برای یافتن فیزیک دان مرموز تا مدت‌ها ادامه داشت. از آن تاریخ تاکنون تئوری‌های بسیاری درباره ناپدیدشدن اتوره مطرح شده است؛ خودکشی، سفر به ونزوئلا و آرژانتین، ملحق شدن به دانشمندان نازی و ربوده شدن توسط فرازمینی‌ها. برخی هم بر این باورند که او برای این‌که یافته‌های علمی‌اش در ساخت سلاح‌های خطرناک به‌کار گرفته‌نشود، خود را پنهان می‌کند. عجیب‌ترین گمانه‌زنی متعلق به انریکو، همراه همیشگی اوست.
 
    آیا توطئه‎ای در کار است؟
سال‌ها پس از ناپدیدشدن مایورانا خبر عجیبی منتشر شد مبنی‌بر این‌که فیزیک‌دانی به‌طور تصادفی در «بوئنوس‌آیرس» با او دیدار کرده‌است. این فیزیک‌دان ادعا کرد مایورانا با 30سال قبلش هیچ تفاوتی نکرده  و با او درباره دستاورد بزرگش در ثابت نگه‌داشتن زمان صحبت کرده‎است. پس از انتشار این خبر در روزنامه‌ها، تیم تحقیقاتی آرژانتینی مامور یافتن او شد اما هیچ ردی پیدا نکردند. بعد از این جنجال، فرمی درباره ناپدیدشدن اتوره گفت: «اتوره خیلی باهوش است و اگر قرار باشد کسی او را پیدا نکند، پس هیچ‌گاه نخواهد توانست؛ نه در این زمان و نه در زمانی دیگر!» براساس این گفته، برخی معتقدند فرمی که خود یک نابغه بزرگ است احتمالا از دستاورد اتوره درباره سفر در زمان باخبر بوده و موفق شده است راهی برای سفر به زمان پیداکند که درنهایت به سرنوشت نامشخص اتوره منجر شده است. دست‌نوشته‌های رمزی و نامفهوم زیادی از اتوره باقی مانده‌است که به ادعای فیزیک‌دانان اگر روزی آن‌ها را عملی می‌کرد، انقلابی بزرگ در دنیای فیزیک اتمی رخ می‌داد.
 
   زندگی مخفیانه با نام مستعار
سال‎ها جست‎وجو درباره اتوره بی‎نتیجه بود تا این‎که در سال 2008 یک تعمیرکار خودروی ونزوئلایی به‌نام «روبرتو فسانی» با رونمایی از عکسی مدعی شد، فیزیک‎دانِ گمشده را 17سال بعد از ناپدیدشدنش ملاقات کرده‎است. ماجرا از این قرار است که سال 1955، فردی خجالتی با لهجه ایتالیایی، به‎نام« آقای بینی» برای تعمیر خودرویش به فسانی مراجعه می‎کند. فسانی در خودروی آقای بینی کلی پوشه و مدارک نامشخص پیدا می‌کند به‎علاوه کارت‎پستالی که ازطرف «کورینو مایورانا»ی فیزیک‌دان برای برادرزاده‌اش «اتوره مایورانا» فرستاده شده‎است. فسانی که از ماجرای گم‎شدن اتوره باخبر بوده‎است، با ترفندی آقای بینی (درواقع اتوره مایورانا) را راضی می‌کند تا با هم عکس یادگاری بگیرند. فسانی ادعا می‎کند آن عکس را گم کرده‎  و این آخرین خبری است که از مایورانا شنیده شد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازروزنامه زندگی سلام، تاریخ انتشار: 9 مرداد 1399، کد خبر: 75150،www.zendegisalam.khorasannews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین